Preview: Age of Wonders: Planetfall

Patrick van Meijl, 20 juli 2019
Profiel
De eerste indruk van Age of Wonders: Planetfall is erg goed. Het heeft zijn eigen identiteit en met alles is er onwijs veel variatie. Ook de combinatie van een overwereld en tactische gevechten pakt erg goed uit. Wij zijn benieuwd naar het volledige spel.

Door Koch Media en Triumph Studios werden we uitgenodigd om een voorproefje te krijgen van Age of Wonders: Planetfall alvorens deze over een paar weken in de schappen ligt. Triumph Studios is een Nederlandse studio gevestigd in Delft en zal qua naam een boel mensen niet veel zeggen, maar toch hebben ze wel een paar titels die erg goed ontvangen zijn en ook goed verkocht werden. De bekendste serie is waarschijnlijk Overlord, terwijl dat niet de meest winstgevende is; dat is namelijk de Age of Wondersserie. Dit is een turn-based-strategiereeks die oorspronkelijk een fantasy-setting had, maar nu wordt er een uitstapje gemaakt naar een sciencefiction-setting. Voordat we konden gaan spelen, kregen we eerst een korte presentatie en een tour door de studio.

De presentatie ging vooral over wat het spel inhoudt en over de lore (achtergrondverhalen van de game). Alle zes de speelbare rassen kwamen voorbij en deze zijn erg gevarieerd. Zo heb je de Amazones, een volk bestaande uit vrouwen die terrein, dieren en zichzelf kunnen transformeren en op dino’s met lasers rijden. Maar je hebt bijvoorbeeld ook een soort dwergen-ras waarvan niemand weet hoe ze eruitzien omdat ze altijd met een dik pantser ondergronds in de mijnen werkten. Het verhaal van Age of Wonders: Planetfall is in het kort dat de Empire, een organisatie die honderden planeten beheerde en alle rassen overzag, ineen is gestort. Het speelt zich af in een periode dat al die rassen de macht willen grijpen en nieuwe koloniën gaan stichten. Ieder potje ben je bezig met het koloniseren van een planeet en alle moeilijkheden die daarbij komen kijken.

Na de presentatie was het tijd voor een kleine tour door de studio. Het hele team is verdeeld over drie ruimtes met ieder hun eigen taken. Zo zitten de programmeurs die de echte code typen bij elkaar. Daarnaast is er een aparte ruimte voor het grafische team, waar we gezien hebben hoe alles in de game gaat van concepttekening naar 3D-model en dan animatie en afwerking. De laatste ruimte is voor de medewerkers die alles bij elkaar brengen en de game tot een geheel maken. Zij waren nog erg druk met laatste bugfixes en een flinke patch voor de releasedag. Na deze leuke en informatieve tour was het tijd om zelf twee uur lang aan de slag te gaan met Age of Wonders: Planetfall.

Er stond een pc klaar met een volledige build van Age of Wonders: Planetfall en we waren vrij om te doen wat we wilden. Wij kozen niet voor de campaign waarin je aan de slag gaat met vooraf bepaalde leiders, rassen en planeten, maar voor een scenario, waarin je zelf alles in kunt stellen. Het was vanaf het eerste moment meteen duidelijk dat het spel onwijs veel variatie en opties heeft. Zo kun je een ras kiezen, maar ook een geheime technologie die weer allerlei invloeden heeft. Verder heb je nog een leider wiens uiterlijk je volledig aan kunt passen en waarvan je bijna alle eigenschappen kunt kiezen. Verder heb je vrije keuze in op wat voor planeet je landt, hoeveel vijanden er zullen zijn, hoe moeilijk het wordt, hoe lang het potje gaat duren en nog veel meer.

Wij kozen uiteindelijk voor het insectenras en een planeet die rijp was om te koloniseren. Je eerste stad wordt willekeurig voor je geplaatst ergens op de planeet en dan kun je aan de slag. De ‘overwereld’ waarin je speelt doet erg denken aan de Civilization-serie, je hebt namelijk een landschap dat verdeeld is in zeshoeken waarin je beurtelings handelt. In die wereld kun je bouwen, je eenheden bewegen en je vindt schatten en artefacten. Het uitbouwen van je kolonie is lekker overzichtelijk en vooral de technologiebomen maakten indruk. Hier heb je er namelijk twee van en deze zijn compleet afhankelijk van welk ras en geheime technologie je hebt gekozen. Hierdoor is ieder potje anders. Maar je zult niet alleen maar bezig zijn met bouwen en ontdekken, aangezien gevechten een groot aspect van het spel zijn.

De gevechten doen weer erg denken aan de X-Com-serie. Ze zijn namelijk ook turn-based en het is de bedoeling om in iedere beurt al je eenheden acties te laten uitvoeren zoals zich verplaatsen, aanvallen of speciale vaardigheden uitvoeren. Hierbij heb je een beperkt aantal actiepunten om te besteden dus het is altijd van belang om tactisch na te denken. Dit speelde erg lekker en het continu moeten nadenken en verschillende opties overwegen is onwijs leuk voor de gamers die daarvan houden.

Helaas is nog niet alles gestroomlijnd. Zo kwamen we bugs tegen waardoor onze eerste opdrachten allemaal bij elkaar verschenen op een eiland waarvoor we het water op moesten, maar die technologie hadden we nog niet. Tevens waren er wat visuele bugs met dode vijanden in gevechten. Deze kleine minpunten kunnen nog gefixt worden voor de release, maar het zal wel krap worden. Een ander nadeel is dat overwinningen en ontdekkingen soms niet bevredigend voelden omdat je er geen super coole dingen voor kreeg. Het kan dat dit pas later in het spel zit.

Al met al was het een erg goede indruk die we hebben gekregen. Je voelt dat er veel liefde en moeite in de game is gestoken en de variatie in rassen en gameplay-opties is erg groot. De combinatie van een overwereld en tactische gevechten voelt goed en zullen goed zijn voor urenlang plezier. De kleine bugs en soms wat saaie beloningen konden de pret niet drukken en we vonden het erg jammer dat we maar twee uur hebben kunnen spelen. Gelukkig is het nog maar heel even wachten tot de release op 6 augustus, dan is Age of Wonders: Planetfall beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.