Review: Redeemer: Enhanced Edition

Erwin Voorn, 01 augustus 2019
Profiel
Redeemer: Enhanced Edition is een heerlijke, bloederige en keiharde brawler en dankzij de leuke extraatjes die deze vernieuwde versie met zich meebrengt, blijft het repetitieve karakter wat meer op de achtergrond.

In 2017 kwam uitgever Good Shepherd Entertainment met Redeemer voor de pc. Deze keiharde brawler van ontwikkelaar Sobaka Studio draait om pure vergelding. Nu heeft de ontwikkelaar een nieuwe versie van hun game gemaakt onder de naam Redeemer: Enhanced Edition. Ditmaal ook voor alle consoles en uitgegeven door Buka Entertainment. Smaakt de wraak zoet of slikken we hier een bittere pil?

Huurling Vasily crasht met zijn helikopter vlakbij een klooster. Ondanks dat hij niet voornemens is om de manier van leven van de monniken daar over te nemen, wordt hij toch geaccepteerd. Twintig jaar lang kan hij zijn getormenteerde ziel rust geven en zijn bloederige verleden achter zich laten. Na duizend dagen van vrede in zijn hoofd, wordt het klooster aangevallen en vele van zijn nieuwe broeders sneuvelen. Voor Vasily zit er maar één ding op: wraak nemen!

Net als in bijvoorbeeld Hotline Miami en The Hong Kong Massacre zie je via een top-down-view hoe Vasily helemaal los gaat op zijn tegenstanders. Onze huurling is een geduchte concurrent voor Kratos uit de God of War-serie. Redeemer: Enhanced Edition wordt dan ook gezien als een soort mix van bovenstaande titels. Met zijn vuisten en voeten zal onze spierbonk bij menig knokpartij als winnaar uit de bus komen, maar hij kan ook diverse meléé- en vuurwapens hanteren. Nog leuker is het om bepaalde omgevingsobjecten, zoals boomstronken en zaagtafels te gebruiken om de arme vijanden aan een afschuwelijk einde te laten komen. Wat later in het spel kan je zelfs de ledematen van je tegenstanders afrukken en die gebruiken als wapen. Af en toe voert onze rouwdouwer een soort finisher uit, waarbij de camera op de actie inzoomt en je het bloederige tafereel van dichtbij kan bekijken. Dit is dan ook gewoon een keiharde, brute brawler die een tikkeltje lomp is, maar verdomd leuk om te spelen. Mensen met tere zieltjes of die situaties liever vreedzaam oplossen, kunnen maar beter ver weg blijven bij deze game.

Met het eenvoudige vechtsysteem schakel je tientallen huurlingen en later zelfs monsters uit. In de eerste paar levels voelt het een beetje als hersenloos knopjes rammen, maar gaandeweg wordt een iets meer tactische benadering gevraagd. Sommige vijanden komen op je afgestormd, werpen je op de grond en gaan je gezicht bewerken en er is een bepaald monster die immuun is voor je vuisten en voeten. Tegenstanders die met hun rug naar je toe staan kan je geruisloos uitschakelen. Toch kan het na een tijdje een tikkeltje repetitief gaan aanvoelen. Met deze nieuwe versie heeft Sobaka Studio dan ook een paar leuke extraatjes toegevoegd die het repetitieve karakter wat meer naar de achtergrond verdrijft.

Waar je in het origineel de efficiëntie van je ‘tools of war’ alleen kon verbeteren door het vinden van manuscripten en tabletten, kan je dat nu ook doen door ze gewoon te gebruiken tijdens de gevechten. Dit geeft een veel natuurlijkere progressie en voor je het weet richten je vuisten behoorlijk wat meer schade aan en heeft een shotgun standaard meer ammunitie wanneer je het oppakt. ‘Perks’ geven de toch al harde knokpartijen nog een extra lading wreedheid. Zo kan je bijvoorbeeld na het wegrollen direct een aanval plaatsen of verander je de kogels van je SMG naar ‘incendiary rounds’, waarmee je de baddies in de hens zet. Mocht dit nog niet genoeg voor je zijn, dan is er nu ook een coöperatieve stand waarmee je samen met een vriend los kan gaan op de ontelbare vijanden. Dubbel zoveel lol en dubbel zoveel mayhem.

Helaas kwamen we wel een paar technische mankementen tegen tijdens het spelen. Gedurende een finisher wou Vasily de nek van een tegenstander breken. Na het inzoomen van de camera zaten zijn handen niet om de nek van de vijand, maar er helemaal naast, waardoor hij eigenlijk het luchtledige aan het omhelzen was. Iets irritanter was het licht inkakken van de framerate tijdens een bepaald level, al was dit gelukkig bij het daaropvolgende level weer verdwenen. Het zijn veelal kleine issues die uiteindelijk weinig afdoen aan de fun die Redeemer: Enhanced Edition je voorschotelt en de leuke extraatjes houden het repetitieve karakter wat meer op de achtergrond.

Redeemer: Enhanced Edition is voor deze review gespeeld op de Xbox One. Het spel is verkrijgbaar voor Playstation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.