Preview: MXGP 2019

Patrick van Meijl, 28 juli 2019
Profiel
Deze preview-build maakt ons goed warm voor het uiteindelijke product. Door een aantal gameplay-aspecten voelt MXGP 2019 uniek aan. De verschillende circuits kunnen nog wel wat variatie gebruiken, maar over het algemeen was de eerste indruk goed.

Motorcross is een sport die niet veel, maar erg toegewijde fans kent. Voor hen is er nu een eigen game namelijk MXGP 2019. Hierin kun je racen tegen alle bekende namen uit het wereldje en ook alle bekende circuits komen er in voor. Wij kregen de kans om alvast aan de slag te gaan met een preview-build van de game en onze eerste impressie is vrij goed. We hadden een aantal gamemodi tot onze beschikking, maar het bestond toch vooral uit gewoon racen. Deze preview zal dus vooral gaan over de gameplay en graphics van het racen en iets minder over de carrièremodus en progressie in het spel.

Het eerste wat we deden was meteen in een race duiken. Zodra er een circuit voor je verschijnt, vallen als eerst natuurlijk de graphics op. Het ziet er goed uit, zeker de motoren en coureurs, maar de omgeving kan nog net wat meer aandacht gebruiken. Als je gaat racen, blijven de graphics goed en alles waar je op let, voornamelijk het circuit ziet er goed uit. De effecten van opspattend modder bijvoorbeeld zijn goed, maar het is niet bepaald baanbrekend. Daarnaast hadden we graag gezien dat de circuits met net wat meer variatie waren ingericht, ze leken nu nog wel vrij veel op elkaar.

De gameplay is wel iets unieks. Waar het normaal in racegames gaat om zo snel mogelijk te gaan, gaat het bij MXGP 2019 wat meer om balans en het goed nemen van bochten. Als je een sprong neemt of zelfs als je afremt, zul je je balans goed in de gaten moeten houden. Leun je net iets te veel naar achteren als je hard afremt, zul je namelijk van je motor afvallen en sprongen hebben veel meer effect als je er ook goed bij leunt. Bij de bochten zul je tevens moeten nadenken. Als je namelijk met te veel gas een bocht te strak neemt, zul je tevens van je motor afdonderen. Daarnaast wordt iedere ronde moeilijker doordat de motoren die je voorgingen ophopingen in het zand en de modder hebben achtergelaten waardoor je eerder je balans zult verliezen. De gameplay is dus een stuk tactischer dan puur de snelste te zijn.

We konden tevens aan de slag met The Playground, dit betreft een open gebied waar je vrij kunt rondracen en verschillende uitdagingen aan kunt gaan. Dit is een fijne afwisseling van de drukke races en biedt ontspanning en een plek om tot rust te komen. Daarnaast kun je het natuurlijk ook gebruiken om te werken aan je vaardigheden. Verder vormt het gebied een groot contrast met de circuits doordat het een groot bosgebied betreft.

Al met al zijn we positief over deze vroege build van MXGP 2019 door de unieke gameplay-aspecten tijdens de races en de fijne afwisseling die The Playground biedt. We konden niet aan de slag met de carrièremodus, dus we hopen dat deze een hoop variatie bevat om ook de races een lange tijd leuk te houden. Wij kunnen niet wachten tot we met de volledige game aan de slag kunnen vanaf 27 augustus.