Mary Queen of Scots

Mary Queen of Scots is over het geheel genomen maar matig. Vooral de politieke correctheid staat de film in de weg. Saoirse Ronan en Margot Robbie zorgen er met hun acteerprestaties nog wel voor dat het nog enigszins de moeite waard is.

Nadat haar Franse echtgenoot komt te overlijden, besluit de dan 18-jarige Mary Stuart (Saoirse Ronan, Lady Bird) terug te keren naar Schotland en haar troon op te eisen. Dit tegen de zin in van van de huidig regerende koningin Elizabeth I (Margot Robbie, I, Tonya). Doordat Mary niet zonder meer de troon van Elizabeth accepteert, komt de soevereiniteit van laatstgenoemde in het gedrang. Het is het begin van een steekspel over en weer tussen twee sterke vrouwen in een wereld vol mannen. In Mary Queen of Scots kunnen we deze impactvolle gebeurtenis uit de geschiedenis nogmaals beleven.

Het centrale punt in Mary Queen of Scots is de relatie tussen beide dames. Beiden proberen sterk te blijven, terwijl de mannen om hen heen continu aan het konkelen en schaken zijn tussen beide kampen. Het maakt dat de film blij vlagen wat feministisch voelt, waarbij de mannen duidelijk als incompetent worden neergezet. Vreemd is dan wel dat het uiteindelijk vooral de mannen zijn die de geschiedenis bepalen in Mary Queen of Scots.

Mary Queen of Scots Foto: Universal

Waar de film de plank mis slaat, is de politieke correctheid die het uit wil stralen. Sowieso heeft Hollywood hier de laatste tijd een handje van, maar Mary Queen of Scots maakt het wel erg bont. We haalden eerder al de feministische inslag aan, maar ook de personages rondom beide koninginnen zijn duidelijk gekozen om niemand buiten te sluiten. Zo zien we donkere en Aziatische mensen in de entourage zitten en zien we nog wel meer personages die duidelijk gekozen zijn met de huidige tijd in het achterhoofd. Dat is jammer, want het maakt dat je het gevoel krijgt dat de film niet met de historische gebeurtenissen in het achterhoofd is gemaakt.

Gelukkig zijn de acteerprestaties van zowel Ronan als Robbie uitstekend te noemen. Beiden zitten uitstekend in hun rol en weten de gelaagdheid van hun personage goed naar voren te brengen. Zij zijn dan ook het hoogtepunt van deze film.

Ook geslaagd zijn de prachtige beelden die Mary Queen of Scots ons regelmatig voorschotelt. De Schotse landschappen lenen zich natuurlijk uitstekend voor mooie plaatjes en dat gecombineerd met de mooie kostuums en make-up zorgt er toch voor dat de film uiteindelijk de moeite van het kijken waard is.

Mary Queen of Scots is vooral door Saoirse Ronan en Margot Robbie de moeite waard. Beiden spelen hun personages met verve en samen zorgen ze voor het beste onderdeel van de film. Over de rest zijn we duidelijk minder enthousiast, al zorgen de mooie beelden toch nog voor een plezante afleiding.