Preview: Tech Corp.

Britt Luttik, 28 augustus 2019
Profiel
Hoewel Tech Corp. nog in early access-fase bevindt, heeft de game nog flink wat verbeterpunten. Het spel is vermakelijk, maar ontvouwd zich al vrij snel tot een chaos op gebied van management

Het simulatiegenre is altijd populair geweest onder grote groepen gamers en weet nog steeds een groot publiek aan te spreken dankzij een brede keuze. Rollercoaster Tycoon, Cities: Skylines en Age of Empires zijn slechts enkele voorbeelden en onderwerpen lopen uiteen van een civilisatie opbouwen tot een restaurant runnen. De game Tech Corp. mag zich nu aan het lijstje toevoegen, hoewel deze zich nog een vroege early access-fase bevindt. Wij mochten alvast de game uitproberen en onze indrukken lees je in deze preview.

Tech Corp. wordt ontwikkeld Mardonpol Inc. en uitgebracht door 2tainment GmbH. De strategische simulatie- en managementgame daagt je uit om het grootste hardwarebedrijf te worden in de industrie. Omdat het spel zich afspeelt vanaf de  jaren ’90 tot het heden is het belangrijk om te blijven innoveren op gebied van technologie en nieuwe producten te ontwerpen. Echter start de game vooral heel eenvoudig waar je enkele programmeurs in dienst neemt en contracten gaat vervullen. Pas wat later begin je met het aannemen van de eerste engineer om productonderzoek te doen.

De gameplay bevat ruwweg twee grote elementen; het ontwikkelen van producten en werknemers managen. Net zoals in het echte leven moeten deze aangenomen worden en betaald. Daarnaast heeft iedereen verschillende statistieken die de prestaties bepalen. Het is belangrijk om regelmatig pauzes in te lassen en de juiste voorzieningen daarvoor te regelen. In het begin is dit allemaal nog vrij gemakkelijk, maar er komt al behoorlijk rap een punt waarop het een flinke klus wordt om iedere medewerker een taak te geven, op pauze te laten gaan en nieuwe aan te nemen. De manager zou dan ook de redder in nood moeten zijn, maar hier heeft de game nog wel wat verbeterpuntjes. Zo kan geselecteerd worden welke personen de manager aanstuurt en wanneer ze moeten pauzeren, maar er kan echter maar een taak worden gekozen waar men aan kan werken. Daarnaast moet dit manueel worden gedaan en is er nog niet echt een handig scherm waarin makkelijker geregeld kan worden. Het zou erg mooi zijn als in een latere patch een extra scherm wordt toegevoegd waarin een manager verschillende werknemers een of meerdere taken geeft.

Een ander minpuntje is dat er weinig verschil in medewerkers lijkt afgezien van de salariseis. Zo huur je programmeurs in om de software-contracten te vervullen, die uit kleinere componenten bestaan zoals optimalisatie, databases en encryptie. Sommige componenten worden heel snel vervuld, maar een aantal gaan erg langzaam. Gek genoeg lijkt dit niet sneller te gaan wanneer meerdere programmeurs aan zo’n component werken of eentje die meer ervaring heeft. Dat is een gemiste kans, het zou namelijk erg interessant zijn als werknemers efficiënter ingezet konden worden. Op een gegeven moment komen we ook bij het punt dat het steeds lastiger wordt om al die software-contracten te vervullen, die geld opbrengen voor nieuwe projecten, terwijl we ook nog eens een nieuw product moeten ontwikkelen.

Het onderzoeken en prototypen maken van nieuwe producten is een van de leukere aspecten in de game. Afhankelijk van de technologieën die je hebt onderzocht, kun je kiezen welke componenten in het nieuwe product gaat komen en wat er gemaakt gaat worden. Dit kan hardware zijn zoals tv’s en camera’s, maar ook games. Echter beperkt de game zich in het begin tot het maken van een tv, camera of audioproduct. Naast productie is marketing ook een vitaal onderdeel van de lancering. Daarvoor zijn weer verschillende mogelijkheden zoals een commercial, aanbeveling van een bekend persoon en nog veel meer. Ook hiervoor moet je iemand aannemen en wederom managen zonder echte hulp van een manager. Na het eerste product komt de mogelijkheid om producten nu zelf te produceren in je eigen fabriek, met productielijnen. Tegelijkertijd worden hardwarecontracten beschikbaar gesteld, waar je componenten moet produceren in je nieuwe productielijn. Op dit punt is de game eigenlijk niet echt meer bij te houden door de chaotische manier van alles managen.

Tech Corp. bevat veel potentie doordat de ontwikkelaars graag een game willen neerzetten waarin er veel vrijheid is om zelf te kiezen hoe je als bedrijf wil ontwikkelen. In het begin is het leuk om softwarecontracten te vervullen en nieuwe technieken te onderzoeken, maar al vrij snel ontvouwd dit zich tot een grote chaos waarin het geheel amper te managen is. Het zou ideaal zijn als de managers bijvoorbeeld slimmer worden, waardoor je je geen zorgen meer hoeft te maken over de contracten en kan focussen op nieuwe producten ontwikkelen. Daardoor wordt duidelijk dat deze game nog flink wat verbeterpunten heeft om echt een succesvolle managementgame te worden. Aangezien Tech Corp. nog in early access-fase zit en de ontwikkelaars regelmatig informeren over wat in de volgende patch komt, is er zeker een goede kans dat de potentie van de game tot zijn recht zal komen in de toekomst.