Preview: Astral Chain

Rutger Engel, 15 augustus 2019
Profiel
De eerste paar uur geven ons vooral genoeg reden om erg enthousiast te zijn voor de rest van Astral Chain. Dit met name door de gevechten die precies zo lekker zijn als je zou verwachten van een sterke PlatinumGames-titel.

PlatinumGames is zo’n typische studio die bij sommige mensen enorm hoog in het vaandel staat en voor sommige mensen niet eens een belletje doet rinkelen. Ze hebben games die het enorm goed doen, zoals Bayonetta en NieR: Automatamaar ook games die binnen no-time in de vergetelheid zijn geraakt. Daarom is het altijd even spannend wanneer ze een nieuwe titel aankondigen: wordt het een slordig projectje, of een absoluut meesterwerk? In deze preview bespreken we de eerste paar uur van Astral Chain, het nieuwste experiment dat uitsluitend voor de Nintendo Switch verschijnt later deze maand. Omdat we het over de eerste paar uur hebben, houden we het nog redelijk oppervlakkig en zullen we vooral de details nog even proberen te vermijden.

Astral Chain vertelt het verhaal van een wereld waarin een soort demonen, Chimeras genaamd, de mensheid teisteren. Om een kans te maken tegen deze eindeloze hoeveelheid vijanden, ontwerpt de politie de Astral Chain, een ketting waarmee een zeer kleine groep elite politieagenten een Chimera kunnen temmen en als gevechtspartner kunnen gebruiken. Jij bent zo’n elite agent en ondergaat missies om de mensheid te redden.

PlatinumGames staat bekend om vloeiende actie en dat is bij Astral Chain niet anders. In de kern kan je natuurlijk rond bewegen, heb je een knop om te ontwijken met een soort koprol, en een knop om aan te vallen. Nu zou dit op zichzelf al bijna voldoende zijn, maar er komt nog een boel bij kijken. Zo kan je wapen transformeren in een baton, die wat sneller is, een groot zwaard, dat veel langzamer is, en een pistool. Hierdoor heb je meteen al een boel verschillende opties.

Natuurlijk heb je ook je Legion, de Chimera die je bestuurt dankzij de Astral Chain, en dit is wat de combat vrij diepgaand maakt. Je kan je Legion vrijwel altijd oproepen, alleen kan het even een paar seconden niet als hij te vaak geraakt is of zijn energie uitgeput is. Vervolgens gaat hij automatisch vijanden aanvallen die in de buurt zijn, maar je kan hem ook direct besturen met je rechterstick en daar valt een boel mee uit te halen. Als je jezelf en je Legion zodanig beweegt dat de ketting die jullie verbindt om een vijand heen verstrikt raakt, zit hij tijdelijk vast en kan je een paar rake klappen uitdelen. Ook kan je je Legion ergens naartoe sturen om er naartoe te vliegen, of kan je in een soort slowmotion-modus gaan om bepaalde aanvallen af te weren en nog een boel meer. Het prettige aan de gevechten tot nu toe is dat het in de kern heel erg simpel is, maar je altijd tien verschillende manieren hebt om dingen uit te voeren.

Verder bestaat de gameplay voor een groot deel uit missies en die missies bestaan weer uit een paar sub-missies. Voor elk onderdeel kan je een score krijgen (als je althans op de “PlatinumGames Standard”-moeilijkheidsgraad speelt, in eerste instantie de moeilijkste). Hierdoor word je uitgenodigd om missies opnieuw te spelen om zo de hoogste rang te behalen. Verder word je hier ook nog toe uitgenodigd doordat je na het uitspelen van een missie een extra moeilijkheidsgraad vrijspeelt. Ook lijken er in levels dingen verstopt te zitten waar je alleen iets mee kan wanneer je nieuwe Legions tot je beschikking hebt. De herspeelwaarde lijkt dus hoog, maar dat is nog te vroeg om met al te veel zekerheid te stellen.

Tot nu toe is Astral Chain erg vermakelijk en dat komt voor het overgrote deel door de sterke gevechten. Ze zijn allemaal in de kern zo simpel als ‘ontwijk en val aan’ waardoor het niet overweldigend raakt, maar toch heb je altijd de mogelijkheid om enorm gecompliceerde handelingen uit te voeren, wat er weer voor zorgt dat er veel te leren is als je dat wilt.

Deze preview ging alleen over de eerste paar uur van Astral Chain. Wanneer de release nadert, zullen we in onze volledige review het gehele spel bespreken. Laat het wel duidelijk zijn dat er tot nu toe genoeg is om enthousiast van te worden.