GC19: Een uitgebreide blik op raytracing tijdens het Nvidia RTX-event

Stefan Manenschijn, 31 augustus 2019
Profiel

Inmiddels is Gamescom 2019 weer voorbij en zijn de beurshallen van de Koelnmesse weer opgeruimd. Voor ons begon Gamescom al een dagje eerder, want we waren uitgenodigd door Nvidia om kennis te maken met raytracing op het Nvidia RTX-event, waarbij we de nieuwe RTX-kaarten aan het werk konden zien.

Raytracing is een fancy term voor de technologie waarmee lichtval en reflecties extreem realistisch worden berekend. Denk daarbij aan reflecties in regenplassen of de weerkaatsing van zonlicht op een oppervlak. Door goed gebruik te maken van deze technologie, hopen ontwikkelaars het uiterlijk van games van een nieuwe dimensie te voorzien. Wij kregen de kans om de effecten uit te testen in onder andere Call of Duty: Modern Warfare, Control en de nieuwste dlc voor Metro Exodus.

Als eerst was Metro Exodus aan de beurt, waar we een deel van de Two Colonels-dlc mochten doorspelen. De nadruk lag daarbij op het gebruik van de nieuwe vlammenwerper en dan vooral hoe de vlammen de belichting van een ruimte aanpasten. De resultaten van raytracing waren daarbij duidelijk zichtbaar. Het afvuren van de vlammenwerper verlichtte de ruimte op overtuigende wijze, waarbij vooral de flikkering van de vlammen indruk wisten te maken. Ook qua gameplay viel de vlammenwerper overigens erg in de smaak!

Na het rechttoe rechtaan schietgeweld van Metro, was het tijd voor bovennatuurlijke krachten in Control. Hoewel de game er bijzonder goed uitziet, viel hier het resultaat wel wat minder op. De steriele omgevingen van de game lenen zich wat dat betreft ook minder voor indrukwekkende resultaten.

Bij Modern Warfare maakten we kennis met een nieuwe game-modus genaamd Gunfight, waarbij twee teams van twee het in een kleine ruimte tegen elkaar opnemen in korte potjes van veertig seconden. De potjes wezen ons genadeloos op onze beperkte Call of Duty-skills, maar waren erg vermakelijk. Door de korte duur van Gunfight hebben we echter niet enorm op de raytracing van de game kunnen letten en ook de map waarop gespeeld werd, was niet echt een schoolvoorbeeld voor de resultaten die behaald kunnen worden met de techniek.

De wat ons betreft beste resultaten werden behaald in games waar we het niet meteen verwachtten. Het leveldesign van Wolfenstein: Youngblood blijkt uitstekend geschikt te zijn voor de techniek met de vele laserstralen en lampjes die in de binnenlocaties van de game hangen. We konden handmatig de raytracing aan- en uitschakelen en de resultaten waren duidelijk zichtbaar.

De game die ons het meest heeft verrast, hadden we van tevoren niet aan zien komen en dat was Minecraft. Door het gebrek aan fatsoenlijke belichting in de standaardgame, was het verschil letterlijk verbluffend. Het leuke daarbij was dat we een aantal bijzondere steentjes kregen waarmee we met de belichting konden spelen. Vooral de manier waarop meerdere lichtstralen samenkwamen, hebben we nog niet eerder gezien en liet ons vol verbazing achter.

Uiteindelijk is raytracing weer een nieuwe stap in de evolutie van gamebelichting en zal weer gaan bijdragen aan het nog realistischer weergeven van onze games. De eerste resultaten die we zagen van de RTX-kaarten zijn veelbelovend en wij zijn erg benieuwd wat we er de komende tijd nog van gaan zien.