Preview: Blair Witch

Britt Luttik, 23 augustus 2019
Profiel
Met titels als Layers of Fear en Observer is Bloober Team een perfecte kandidaat om van Blair Witch een geslaagde psychologische horror te maken, geïnspireerd op de films. Na een indrukwekkende hands-on sessie zijn we ook overtuigd dat deze game haar spelers op het puntje van de stoel laat zitten.

Het is inmiddels 20 jaar geleden dat de iconische horrorfilm The Blair Witch Project uitkwam op het grote doek. De film was destijds razend populair dankzij het unieke cameraperspectief en de dreiging die feitelijk nooit echt getoond werd. Om het verhaal in ere te houden wordt het 20-jarige jubileum gevierd met een psychologische horrorgame die hevig hierdoor geïnspireerd is. Er is dan ook geen betere ontwikkelaar die deze game kan maken dan Bloober Team, bekend van titels zoals Layers of Fear en Observer. Tijdens Gamescom 2019 kregen wij een hands-on sessie van Blair Witch en we vertellen er alles over in deze preview!

The Blair Witch Project is een bovennatuurlijke horrorfilm waarin James Donahue met een groep mensen het bos in gaat in Burkittsville Maryland, waar zijn zus Heather jaren geleden verdween na het onderzoeken van de legende van de Blair Witch. De game Blair Witch neemt ons in een iets andere setting mee, namelijk de verdwijning van een jongen in 1996. Voormalig politieofficier Ellis helpt mee met de zoektocht en trekt het bos in samen met zijn trouwe hond Bullet. Echter heeft Ellis een duister verleden en heerst er een mysterieuze kracht die rondspookt in het bos.

Tijdens de hands-on sessie krijgen we in vijf korte, speelbare fragmenten een eerste indruk wat er verwacht kan worden van gameplay en vooral van de sfeer. De originele film stond ooit bekend vanwege het unieke perspectief waarbij de kijker alles door een camera zag gebeuren. Inmiddels is dit concept meerdere malen in andere films en games overgenomen, waarbij we vooral denken aan Outlast en Fatal Frame. Toch is Blair Witch heel anders dan wat we gewend zijn volgens Bloober. De ontwikkelaar heeft al behoorlijk wat ervaring in het psychologische horror-genre en zal dit opnieuw in de game gebruiken. De camera is dan ook nog steeds aanwezig in de game, maar wordt nu op interessantere momenten benut. Een van de puzzels vergt het afspelen en pauzeren van een tape op het juiste tijdstip om zo een deur te ontgrendelen. Uiteraard zien we de camera ook nog tijdens de intense momenten, zoals het fragment waarin we het huis betreden en gebruik moeten maken van de nachtvisie.

Naast de camera wordt Ellis vergezeld door zijn trouwe viervoeter en een aantal hulpmiddelen zoals een zaklamp en portofoon. In de fragmenten wordt uitgelegd hoe dit allemaal bijdraagt aan de zoektocht. Bullet kan helpen aanwijzingen te vinden en zorgt ervoor dat zijn baas, die door zijn hevige verleden wordt geteisterd, mentaal in orde blijft. Daarnaast zal Bullet gaan grommen wanneer een van de duistere wezens op de loer licht. Vechten is dan ook geen optie in Blair Witch, in plaats daarvan weer je de wezens af met de zaklamp. Daarnaast is op de vlucht slaan in sommige situaties ook nog altijd een optie. Daarmee belanden we bij een interessant punt, want hoe de situaties benaderd worden door de speler heeft impact op de game, aldus Bloober. Er zijn geen dialoogopties of directe keuzes, maar de ontwikkelaar benadrukt dat de progressie van de game wel degelijk beïnvloedbaar is door de speler. Helaas was dit nog niet duidelijk tijdens de sessie, maar dit is zeker iets interessants om naar uit te kijken.

De schaarse momenten waarin we niet opgejaagd worden of constant achter ons kijken, is iets waar we dankbaar voor zijn, al is het van korte duur. Vaak zijn het dan niet al te moeilijke puzzels die opgelost moeten worden om verder te komen. Wel zijn er originele elementen aanwezig waarmee deze opgelost worden, wat de game een interessante draai geeft. Desondanks blijft het een horrorgame en belanden we al snel weer in de intense sfeer. De game is dan ook niets voor diegenen met een zwak hart, maar horrorfans zullen dit zeker kunnen waarderen, ongeacht of ze de originele film kennen of niet.

Onze eerste indrukken van Blair Witch zijn dan ook ontzettend positief. De fragmenten tijdens de hands-on waren kort van duur, maar uit verschillende delen van de game waardoor we een goede indruk kregen van zowel de gameplay, de sfeer en het verhaal. Wat juist zo interessant is, is hoe het unieke uitgangspunt van de film is meegenomen, maar dat de game wel nieuwe elementen bevat zoals een ander verhaal, andere personages en puzzels. Dat zorgt voor de frisse wending en nodigt iedereen uit om het te proberen. Blair Witch zal op 30 augustus uitkomen op Xbox One en pc.