Preview: Sniper Ghost Warrior Contracts

Patrick van Meijl, 30 augustus 2019
Profiel
Sniper Ghost Warrior Contracts belooft een leuk spel te worden voor fans van shooters waarin je moet sluipen en snipen. De open maps en variatie aan gadgets en wapens gaan ervoor zorgen dat dit het meest gevarieerde deel van de serie wordt.

Op Gamescom 2019 zijn we op bezoek geweest bij CI Games, waar we een presentatie kregen over Sniper Ghost Warrior Contracts. Hierna mochten we ook zelf aan de slag met de game die voor het eerst in de serie een open map voor elke missie biedt waarin je verschillende contracten kunt volbrengen. Wij hebben getest of dit ook goed werkt.

In Sniper Ghost Warrior Contracts speel je als een scherpschutter die opdrachten krijgt om verschillende mensen om te leggen, informatie te stelen en objecten te saboteren. In ieder van de vijf maps krijg je een combinatie van deze taken en je bent vrij in de volgorde en manier waarop je ze aanpakt. Natuurlijk heeft de sluipende manier de voorkeur aangezien je het Rambo-stijl niet lang zult volhouden.

Wij speelden een missie op een Siberische map waar een oliebedrijf gevestigd is. De leider van dit bedrijf moet omgebracht worden, een schip moet gesaboteerd worden en er moet wat informatie gestolen worden. We begonnen op een punt dat uitkeek over een groot deel van het gebied en het zag er best goed uit. De omgevingen zijn dynamisch en details op vele plekken zorgen ervoor dat je ogen goed de kost krijgen.

Na goed rondgekeken te hebben, zijn we een vuurtoren in geslopen om vervolgens vanaf het bovenste punt een kleine haven te verkennen. Dit is heel belangrijk aangezien je met je verrekijker vijanden, camera’s, strategische punten en andere interessante dingen kunt markeren. Dan komt de keuzevrijheid: ren je de haven in met je geweer getrokken om om je heen te gaan schieten, of schakel je eerst zoveel mogelijk vijanden van veraf uit met je scherpschuttersgeweer? Wij kozen voor de tweede optie en het blijft een heerlijk gevoel om van 300 meter een kogel precies in iemands hoofd te schieten. Je krijgt een aantal hulpmiddelen om dit iets makkelijker te maken, maar het blijft wel uitdagend genoeg.

Uiteindelijk moesten we toch de haven in om de informatie die er verborgen lag te bemachtigen. Nog steeds kozen we voor de sluipende aanpak en hebben we de laatste bewakers met een geluidstil pistool neergeschoten. Alsnog moet je wel opletten, aangezien deze schoten nog wel te horen zijn voor bewakers die erg dichtbij zijn. Hierdoor ben je continu tactisch aan het nadenken en om je heen aan het kijken en is er amper een saai moment.

Helaas was onze speelsessie toen alweer afgelopen, maar de eerste indruk was zeker positief. Games waarin je een sluipschutter speelt blijven erg bevredigend en het feit dat je door de verschillende contracten en grotere maps nu nog meer vrijheid hebt, maakt Sniper Ghost Warrior Contracts alleen maar beter. We hebben zelf niet de gadgets uit kunnen testen, maar bij de demo zagen deze er ook zeer interessant uit. De game komt 22 november uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc.