Preview: WRC 8

Thom van den Hork, 24 augustus 2019
Profiel
WRC 8 lijkt op flink wat onderdelen vooruitgang te hebben geboekt. Het zal een uitgebreide carrièremodus bevatten die meer biedt dan alleen maar races. Ook zijn de physics aangepakt, kun je na een race in de statistieken duiken en zijn er dynamische weersomstandigheden. Wij kunnen bijna niet wachten om volgende maand met deze game aan de slag te gaan.

Bijna twee jaar geleden verscheen WRC 7 en hoewel het behoorlijk leek op het vorige deel, was het wel een prima rally-game. Ditmaal is het Franse Kylotonn terug met alweer het achtste deel in de WRC-franchise en wij kregen tijdens Gamescom 2019 een voorproefje. Naast een presentatie van zo’n half uur, kregen we ook nog de mogelijkheid om het spel te spelen.

Het werd al vrij snel duidelijk dat Kylotonn grote stappen heeft gezet op verschillende vlakken. Zo zijn de physics onder handen genomen, bestaat de carrièremodus nu niet alleen maar uit een serie races, behoren dynamische weersomstandigheden tot de mogelijkheden, kun je steeds dieper gaan wat betreft instellingen van de auto en kun je door middel van uitgebreide statistieken achterhalen waar het fout is gegaan. Daarnaast hebben ze ook het aantal rally’s weten op te schroeven en kun je nu kiezen uit meer dan 100 verschillende races.

De vernieuwde carrièremodus lijkt vooralsnog de grootste verandering in WRC 8. In het vorige deel was deze ook al aanwezig, maar het kwam in de praktijk neer op een serie races in verschillende kampioenschappen. Die optie is overigens nog steeds aanwezig als je vooral wilt racen, maar het zou jammer zijn om geen aandacht te geven aan alle vernieuwingen. De carrièremodus geeft je de mogelijkheid om in te stappen waar je maar wilt, maar daarvoor moet je je wel bewijzen door middel van een aantal races. Lukt je dat niet, dan zul je alsnog deel moeten nemen aan het Junior WRC-kampioenschap.

Naast het rijden van races, want het is natuurlijk wel een racegame, zul je ook je team moeten managen. Zo moet je onder andere meteorologen, monteurs en managers aannemen om alles op rolletjes te laten lopen. In het begin zul je alleen personeel aan kunnen nemen van een wat lager niveau, maar door het verdienen van meer geld kun je steeds betere mensen vinden. Een meteoroloog van een hoger niveau zal preciezere voorspellingen kunnen doen, waardoor je je auto op de juiste manier kunt afstellen. Maar voor de juiste afstelling van je voertuig, heb je natuurlijk ook weer een betere monteur nodig. Je zult dus goed moeten nadenken over wie je aan gaat nemen en waar je in gaat investeren. Het lijkt een leuke aanpak van de carrièremodus te zijn geworden, maar daar komen we volgende maand pas achter als we er zelf mee aan de slag kunnen.

Wat we wel hebben kunnen testen, is het rijden met een controller. Er was ook de mogelijkheid om het te proberen met een racestuur, maar dit was zo realistisch ingesteld dat we het na de eerste bocht maar hebben opgegeven. Het vorige deel was prima te spelen met een controller en dat is deze keer, ondanks dat we hier praten over serieuze simulatie, niet anders. Al vrij snel kregen we ons voertuig onder controle en wisten we de rally van Corsica zonder serieuze schade tot een goed einde te brengen. WRC 8 profileert zich als een simulator, daarom is er bijvoorbeeld ook geen terugspoel-functie aanwezig, maar desondanks blijkt de game heel erg toegankelijk. Mocht het op een gegeven moment te makkelijk worden, dan kun je langzaam de moeilijkheidsgraad iets opvoeren, net zolang tot je weer genoeg uitdaging hebt. Dit zal er ook voor zorgen dat je langer plezier hebt van het spel.

Al met al zijn wij enorm te spreken over de vooruitgang die WRC 8 geboekt heeft. De carrièremodus lijkt een erg interessant onderdeel te worden en wij kijken ook uit naar de dynamische weersomstandigheden en de hoeveelheid content die het spel te bieden heeft. Gelukkig hoeven we niet lang meer te wachten, want de game zal al op 5 september verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.