eFootball PES 2020

eFootball PES 2020 is de beste voetbalsimulatie die we ooit gespeeld hebben. De vele toevoegingen zorgen ervoor dat de serie een nieuwe standaard zet qua realisme. Daarnaast laat Konami zien naar haar community te luisteren en heeft het een flink aantal punten aangepakt waar al een tijd om gevraagd werd.

Het is september en dat betekent dat de voetbalcompetities weer in volle gang zijn. Het betekent ook dat we weer nieuwe edities mogen verwachten van FIFA en Pro Evolution Soccer, waarvan laatstgenoemde afgelopen week als eerst verschenen is en daarbij een kleine naamswijziging heeft gekregen. Met de eFootball toevoeging wil Konami laten zien dat ook zij een serieuze poging doen de online voetbalwereld voor zich te winnen. Wij kijken voor je of eFootball PES 2020 genoeg in huis heeft om je over de streep te trekken.

Het eerste dat opvalt wanneer je de game start, is de nieuwe lay-out van het menu. Konami heeft geluisterd naar de klachten en ditmaal duidelijk energie gestoken in het ontwerpen van een moderne menustructuur. Overigens is het niet zo dat de menu’s helemaal overhoop zijn gehaald. Onder het fraaie likje verf van deze editie vind je praktisch alles terug op plekken waar je het voorheen ook kon vinden. Dat neemt niet weg dat we blij zijn dat de ontwikkelaars dit onder handen hebben genomen.

De grootste wijzigingen zien toch we tijdens de wedstrijden. Ten eerste zijn de graphics echt waanzinnig mooi: kies een van de vele partnerclubs en je weet niet wat je ziet. De nieuwe belichting geeft verbluffende resultaten en af en toe zijn de beelden bijna niet van echt te onderscheiden. Daar komt bij dat de spelers en stadions van de partnerclubs van 3D-scans zijn voorzien, waardoor deze tot op het kleinste detail in de game verwerkt zijn.

PES 2020

Op het gebied van partnerclubs heeft Konami dan ook een aardige slag geslagen en er zijn er dit jaar meer dan ooit. Het meest opvallend hierbij is Juventus, dat de komende drie jaar exclusief aan PES is verbonden. Voor het eerst in jaren weet de game een grote club bij EA weg te kapen, waardoor FIFA-spelers het nu met Piemonte Calcio moeten doen, in plaats van de Italiaanse grootmacht. Wat ons betreft is het nog steeds een slechte zaak dat niet beide games over alle licenties kunnen beschikken, maar in het licht van de exclusiviteit die EA voor vele competities en clubs heeft afgedwongen, voelt dit toch als een kleine overwinning voor de underdog. Helaas is het nog wel steeds zo dat PES het op licentiegebied aflegt tegenover FIFA, maar de aanwinst van Juventus, Bayern München en Manchester United laat wel zien dat Konami bereid is om de licentiestrijd aan te gaan de komende jaren.

Waar een paar belangrijke competities ontbreken, is het goed om te zien dat bijvoorbeeld onze eigen Eredivisie wel de nodige aandacht heeft gehad. Zo zien we bij de top drie bijna alleen maar correcte gezichten en zien we zelfs bij de kleinere teams nog regelmatig een speler langslopen die sterk lijkt op zijn naamgenoot in het echte leven. Daarnaast is het mooi dat er met de Johan Cruijff Arena en De Kuip twee Nederlandse stadions aanwezig zijn, net als dat alle animaties rondom de Eredivisie in het spel zijn verwerkt. Het maakt dat PES 2020 zonder meer de beste implementatie van onze eigen competitie verzorgt. Als we hier dan toch een minpuntje moeten noemen, is het dat elke club in een groot stadion speelt, wat natuurlijk lang niet altijd het geval is in het echt.

Een ander nieuwtje is de gewijzigde camera die de wedstrijd echter toont dan ooit tevoren. Het doet sterk denken aan de camera zoals je die ook bij televisie-uitzendingen ziet, waarbij de camera richting het doelgebied een isometrisch perspectief toont. Een voordeel hierbij is dat je tijdens het spelen ook goed kunt zien waar je speelt en de reactie van het publiek meekrijgt. Dit werkt ontzettend goed voor de sfeer, want je ziet meteen het hele stadion op zijn kop staan als je gescoord hebt, wat een echte kick geeft. Wel vergeet deze nieuwe camera af en toe waar de bal is, iets dat ongetwijfeld in een update nog gecorrigeerd gaat worden.

PES 2020, PES 2020-patch

Ook op het veld zijn de nodige verbeteringen te bespeuren. De belangrijkste is misschien wel het feit dat het goed raken van de bal van veel factoren afhankelijk is. Het simpel rondtikken van de bal is dus verleden tijd en dat is behoorlijk wennen. Ben je er echter eenmaal aan gewend, dan geeft het opzetten van een goede aanval ook echt veel voldoening en voelt de game realistischer dan ooit.

Een andere verbetering is de finesse-dribbel. Je kunt nu door middel van het rechterpookje op de controller nauwkeuriger dribbelen in de kleine ruimte. Zeker met behendige spelers als Lionel Messi, maar ook bijvoorbeeld een Neres of Berghuis, maakt dit een wereld van verschil. Situaties waarin eerstgenoemde vijf man het bos instuurt met een plotselinge beweging komen nu binnen handbereik en het geeft enorm veel voldoening wanneer je dit voor elkaar krijgt. Het op de juiste momenten inzetten van de finesse-dribbel voegt weer een extra tactisch element toe aan het spel en zorgt ervoor dat ook de creatieve voetballers zich weer beter kunnen onderscheiden.

Op het gebied van animaties is ook een hoop toegevoegd. Zo zien we een heleboel nieuwe manieren voor spelers om de bal te controleren, maar ook de verdedigers zijn een stuk realistischer. Zo zien we ze bij het voorkomen van een voorzet met de armen achter de rug, maar krijgen ze ook regelmatig net een teentje tussen een pass om het gevaar uit de aanval te halen. Het voelt allemaal ontzettend goed en uitgebalanceerd.

Qua spelmodi heeft de Master League de meeste aandacht gehad. De PES-community vraagt al erg lang om een update van de populaire modus en Konami heeft geprobeerd om de Master League van een nieuwe dimensie te voorzien in deze editie. Het begint nu met het kiezen van een coach, waarbij we uit een flink aantal legendes kunnen kiezen. Vanuit Nederland zien we Johan Cruijff en Ruud Gullit, maar natuurlijk zijn ook spelers als Roberto Carlos en Diego Maradonna aanwezig. Het geeft een leuk effect om zo’n beroemdheid voor je ploeg te zien, maar daar is alles ook wel mee gezegd.

De echte veranderingen zitten in het feit dat men heeft geprobeerd meer verhaal toe te voegen. Zo zul je regelmatig vragen van de pers moeten beantwoorden en worden de doelstellingen nu bepaald in geanimeerde gesprekken met het bestuur. Wat daarbij leuk is, is dat wanneer er een belangrijke wedstrijd aankomt, dit al een tijdje van te voren duidelijk wordt. Hierdoor ga je daadwerkelijk iets van spanning voelen voor wat komen gaat. Het zorgt er uiteindelijk voor dat de Master League wat frisser aanvoelt, al is er goed beschouwd ook weer niet zoveel veranderd ten opzichte van vorige jaren.

Online is er wel een nieuwe modus toegevoegd, genaamd: Match Day. Hierin worden elk weekend een paar echte wedstrijden nagespeeld door de community, waarbij je punten kunt scoren voor je favoriete team. Aan het eind van het weekend nemen de twee beste spelers van beide teams het tegen elkaar op in de finale. Het is een leuke extra die ervoor zorgt dat er online weer net wat meer te beleven is, naast het vaste onderdeel myClub. Deze laatste modus heeft verder geen echte wijzigingen gehad en is nog steeds de tegenhanger van Ultimate Team, waarbij je een sterrenteam bij elkaar probeert te spelen.

eFootball PES 2020 doet wederom de beste zaken op het veld. Qua gameplay is echt een grote sprong gemaakt en dat zorgt ervoor dat dit niet alleen de beste PES, maar ook de beste voetbalsimulatie is die we ooit gespeeld hebben. De game voelt ongekend realistisch en geeft een enorme voldoening wanneer je het eenmaal onder de knie hebt. Daarnaast laat Konami zien naar haar community te luisteren met de uitbreidingen op het gebied van licenties, maar ook de Master League en online modi. Mocht je een moment zoeken om een keertje aan PES te beginnen, dan is er nog nooit een betere tijd geweest!

Wij speelden eFootball PES 2020 op de PlayStation 4. De game is ook beschikbaar voor Xbox One en pc.