Preview: Autonauts

Patrick van Meijl, 24 september 2019
Profiel
Autonauts laat in de eerste drie uur een positieve impressie achter. Het is heerlijk om je robots te programmeren en aan het werk te zien in deze schattige, maar vrij uitgebreide game.

Van uitgever Curve Digital hebben we een code gekregen waarmee we alvast drie uur Autonauts konden spelen. Hierin is het de bedoeling een nieuwe planeet te koloniseren en leefbaar te maken. Je begint met niks en uiteindelijk kun je al je handmatige acties door robots laten uitvoeren, om zo een compleet autonome gemeenschap te bouwen. Wij vertellen je graag waarom deze eerste drie uur ons zeker naar meer laat verlangen.

De charme van Autonauts is iets wat meteen opvalt: alles ziet er schattig, kleurrijk en vrolijk uit. Door deze graphics voelden we ons meteen vrolijk en klaar om aan de slag te gaan. Zoals we hierboven al melden, begin je met niks. Je verzamelt dus een steen en stok om daarvan een simpele bijl te maken. Hiermee kun je een boom omhakken om daar vervolgens planken en stokken van te maken. Vervolgens bouw je een werktafel om meer gereedschap te maken en alles wordt netjes begeleid door een duidelijke tutorial. Dit gaat al wel snel vervelen, maar gelukkig kun je daar al vlug wat aan doen.

Je komt namelijk al snel in aanraking met de kern van het spel: robots maken. Deze kun je programmeren door voor te doen wat je wilt dat ze doen. Zo begin je met een bijl geven aan een robot, dan doe je voor hoe je een boom omhakt, je geeft het gebied aan waarin hij moet werken en geeft aan dat de robot het moet herhalen. Zo kun je alle processen automatiseren. Zodra je bijvoorbeeld een extra robot hebt om gaten te graven, boomzaadjes te planten en boomstammen weg te brengen, dan heb je een volledig geautomatiseerde houtwerf. Dit bouw je steeds verder uit en zo zul je nooit handmatig veel dezelfde taken uit hoeven te voeren. Dit bleef continu erg leuk om te doen en het is fantastisch om verschillende robotjes samen te zien werken om een volledig automatisch proces te realiseren.

Progressie gebeurt middels bepaalde doelen halen, zoals bijvoorbeeld een bepaald aantal robots trainen. Daarnaast kun je nog nieuwe technieken onderzoeken om steeds meer vrij te spelen en verder te komen met het realiseren van je kolonie. Uiteindelijk zul je ook kolonisten krijgen die bijvoorbeeld voedsel nodig hebben, dus je blijft bezig. Een paar kleine minpuntjes zijn wel dat de tutorials soms niet een volledige uitleg geven, waardoor je zelf wat langer aan het zoeken bent. Tevens werd het vrij vervelend dat je steeds je robots moet herstarten als hun batterij leeg is. Zeker met tien robots of meer wordt dat een minder leuk klusje.

Al met al zien we in Autonauts veel potentie. Het is door een onwijs kleine studio gemaakt, maar het lijkt wel een erg compleet spel te worden. In onze eerste drie uur hebben we ons niet verveeld en aan de technologieboom te zien, zal dat met het volledige spel ook niet snel gebeuren. Het lijkt tevens vrij makkelijk het spel uit te breiden met nieuwe robots, onderdelen, gebouwen en andere dingen, dus genoeg mogelijkheid om na de release nog content toe te voegen. Binnenkort geven we onze volledige beoordeling in een review.