Borderlands 3
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Borderlands 3 is geweldig. Het ziet er fantastisch uit, de gameplay is superleuk en door de uitgebreide loot blijf je maar bezig. Helaas valt het hoofdverhaal wel flink tegen, maar dat kan de algemene pret uiteindelijk maar een beetje drukken.

Nadat de planeet Pandora al twee keer is gered door heldhaftige Vault Hunters, dreigt er nu een groter probleem dat zich uitspreidt over verschillende planeten. Een kwaadaardige tweeling wil namelijk The Great Vault openen voor nog onbekende, duistere redenen. Jij als nieuwe Vault Hunter voegt je bij de Crimson Raiders om hier een stokje voor te steken en de wereld te redden. Dit is het verhaal van Borderlands 3 in een notendop. Het is een titel waar velen lang naar hebben uitgekeken en waar dus flink wat hype omheen gecreëerd is, maar kan het deze hype ook waarmaken?

Deze keer beginnen we de review meteen met het slechtste punt, aangezien deze hierboven al aangehaald wordt: het verhaal. Op het eerste gezicht is dit een klassiek en simpel verhaal over slechteriken die jij moet stoppen door onwijs veel andere slechteriken te vermoorden. Dit hoeft niet slecht te zijn aangezien plottwists, subplots en een goede verhaalvertelling een prima ervaring kunnen neerzetten. Helaas ontbreekt dit in Borderlands 3. De tweeling waar je het tegen opneemt is vooral irritant en dan niet op een goede manier. Ze zijn vrij ongemakkelijk en zelden zie je wat van hun motieven achter alles. Daarnaast lijkt het verhaal zich volledig langs jou heen af te spelen. Sommige cutscenes spelen zich letterlijk voor je neus af, maar je kunt zonder goede reden helemaal niks doen tegen wat er allemaal gebeurt. Tevens ben jij degene die uiteindelijk de wereld redt, maar alle eer lijkt te gaan naar niet heel belangrijke en irritante andere personages.

Het verhaal is dus een grote flater en daar komt bij kijken dat de meeste dialogen en monologen niet erg goed geschreven zijn. Borderlands wordt altijd geprezen om de humor, maar helaas wordt in dit deel net te vaak de plank mis geslagen. Zeker als je gewoon lekker door het hoofdverhaal aan het gaan bent, hoor je vaak een grapje dat gewoon niet leuk is. De zijmissies maken dit nog gedeeltelijk goed, daar zitten leuke kleine verhaaltjes in verwerkt met vaak ook leuke grappen. Dat was dus een fijne afwisseling met het toch tegenvallende verhaal.

borderlands 3

Nu het negatieve uit de weg is, kunnen we het eindelijk over de rest van Borderlands 3 hebben, want dat is gewoonweg fantastisch. Als je geen cutscenes of dialogen aan het bekijken bent, ben je veelal monsters of mensen aan het afschieten. Ten eerste is de variatie van je vijanden fantastisch en kom je gedurende het spel steeds nieuwe tegen die weer andere zwakke plekken of speciale aanvallen hebben. Ook de verschillende eindbaasgevechten zijn bijna altijd tof met aanvallen die je moet leren kennen, prachtige adrenaline-wekkende muziek op de achtergrond en mooie visuele effecten. Soms voelen de eindbazen nog iets te veel aan als kogelsponzen, maar dit hebben we nooit als echt irritant ervaren.

Als het je uiteindelijk lukt om de vele golven aan vijanden en de eindbaas te verslaan, dan staan er natuurlijk beloningen op je te wachten. De loot in Borderlands 3 is een verbetering op de vorige delen en dat is absoluut een prestatie. De geweren, pistolen, raketwerpers en andere wapens voelen allemaal anders en hebben bijna allemaal andere bonussen waar je soms pas achterkomt als je er mee gaat schieten. Denk aan in plaats van een kogel een bol van elektriciteit afvuren of een secundaire vuurmodus waarmee je vuurwerk afschiet. Naast dat alle geweren dus verschillende bonussen hebben, voelen ze bijna allemaal heerlijk om mee te schieten. De geluiden klinken vaak bombastisch en een vijand van dichtbij met een shotgun in zijn gezicht schieten of juist van veraf met een scherpschuttersgeweer voelen beide heerlijk. Tevens zien alle wapens er allemaal anders uit en kun je ze nog aanpassen als je wilt ook.

borderlands 3

Naast de geweren zijn er ook nog miljoenen granaatmodificaties, trinkets, schilden en classmods te verzamelen en looten. Hierbij geldt hetzelfde als bij de wapens: ze zijn bijna allemaal anders en hebben verschillende sterktes en aspecten. Dit kun je vaak combineren met je vaardigheidsboom die zich leent voor verschillende speelstijlen. Wij hebben vooral gespeeld met FL4K, een van de vier Vault Hunters waar je de keuze uit hebt. Hij is een robot die altijd een beest bij zich heeft. Bij hem kun je er bijvoorbeeld voor kiezen je beest onwijs sterk te maken en interactie met hem te hebben. Maar je kunt ook volledig gaan voor zoveel mogelijk schade aanrichten met een vaardigheid die je gegarandeerd extra krachtige schoten geeft. Er is dus al genoeg variatie met één klasse, laat staan met vier.

De gameplay is dus heerlijk, na veertig uur zijn we het nog steeds niet zat vijanden neer te schieten. Iets anders wat een goed indruk maakt zijn de graphics van Borderlands 3. Soms vergeet je dit eens goed te waarderen door alle actie, maar als je een keer naar de omgevingen of de lucht kijkt, word je getrakteerd op prachtige dingen. Ook gebouwen en personages hebben duidelijk veel aandacht gekregen van de ontwikkelaars, want iedere keer als je kijkt, zul je nieuwe details zien. De omgevingen waar je doorheen gaat zijn ook heel gevarieerd, van een grote stad gevuld met neon tot een moerasplaneet met soms een Wilde Westen-uitstraling.

borderlands 3

Als je het verhaal hebt afgesloten, begint Borderlands 3 eigenlijk pas. Ondanks dat het al die tijd al een fantastische ervaring was, kun je vanaf dat moment aan de slag met True Vault Hunter Mode, waarin je het verhaal nog eens speelt maar dan een stukje moeilijker. Daarnaast kun je de wereld verkennen of zijmissies doen en dit moeilijker maken met Mayhem Modes. Natuurlijk word je dan ook beloond met betere loot. Als laatste zijn er nog de Proving Grounds en een Horde-modus, beide herspeelbare modi waarin je het opneemt tegen golven aan vijanden en soms een eindbaasgevecht om nog betere loot te verzamelen.

Borderlands 3 is een fantastische game geworden waar de meeste mensen onwijs veel uren plezier uit kunnen halen. Je bent eindeloos bezig met betere uitrusting te verzamelen en alle gratis en betaalde DLC die eraan komt zal dat alleen maar verlengen. Helaas valt het hoofdverhaal flink tegen, maar de zijmissies maken dit ietwat goed. Gelukkig blijkt het hoofdverhaal maar een redelijk klein deel van het spel en is het dus niet desastreus voor de gehele beoordeling. Ook omdat de rest zo goed is, kunnen we nog steeds iedereen aanraden dit spel uit te proberen, zeker als je ook nog wat vrienden over kunt halen.

Voor deze review speelden we Borderlands 3 op pc. De game is verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc.