Rollenspeldag: vijf manieren om meer plezier te hebben

Arran Winmai, 13 oktober 2019
Profiel

Rollenspellen geven spelers veel vrijheid. Je kan een legendarische held worden, of juist een dief die alleen aan zichzelf denkt. Dat is leuk voor creatieve avonturiers, maar er is ook een nadeel. Wat doe je met al die vrijheid? Als je vastloopt kan een RPG-sessie gauw vervelen. Om hierbij te helpen bespreken we deze week in rollenspeldag: vijf manieren om RPG’s leuker te maken. Eerder bespraken wij tips voor een dungeon master om zijn tafelgenoten beter te begeleiden, maar deze keer hebben we het juist over de avonturiers en wat zij kunnen doen om van een RPG-sessie een leuke ervaring te maken.

Schrijf een herkomstverhaal

Het is absoluut mogelijk om een RPG te spelen zonder een achtergrond te schrijven voor jouw personage, maar dat is niet aan te raden. Een origine geeft je personage karakter. Het is veel leuker te vertellen over iemand met een interessante geschiedenis dan een generieke krijger. Ook kan het flink helpen om te bepalen wat voor acties je moet nemen. Een achtergrondverhaal creëert motivaties om dingen te doen. Bovendien kan de DM delen van je herkomstverhaal verwerken in de campagne. Dit maakt de avonturen een stuk persoonlijker! En vergeet niet dat je delen van je achtergrond geheim kan houden voor de groep. Zo kan de DM deze onthullingen op bijzondere manieren doen.

Lukt het niet om dit verhaal te schrijven, wees dan niet bang om hulp te vragen. De DM is meestal bereid om een handje te helpen en ook je medespelers zijn er voor je. Haal inspiratie uit boeken, films en andere verhalen. Ze zeggen altijd: beter goed gestolen dan slecht gemaakt. Probeer na het stelen echter wel een eigen draai te geven aan jouw achtergrondverhaal.

Heb goede, maar ook slechte karaktereigenschappen

Jouw personage een machtige krijger maken is natuurlijk leuk en het is belangrijk goede eigenschappen te hebben om duidelijk te maken wie jouw personage is. Maar wat eigenlijk veel meer karakter geeft, zijn de slechte eigenschappen. Waar ben je bang voor, wat levert voor jou problemen op? Misschien heb je wel twee linkervoeten, of flirt je teveel met gespierde orks. Gekke trekjes zijn leuk om te spelen en ook leuk om mee te maken voor de rest van de groep. Bovendien moedig je op deze manier je vrienden ook aan om wat rare eigenschappen voor hun personages te bedenken. Bedenk je gedurende een campagne iets leuks? Overleg het met de DM en misschien kan je het nog wel toevoegen.

Net als een herkomstverhaal helpen karaktereigenschappen bovendien met bepalen wat voor acties jouw personage zou nemen. Het is gemakkelijk te zoeken naar optimale oplossingen, maar het is eigenlijk veel leuker om te zoeken naar een aanpak die past bij de specifieke groep. De DM kan dit nog verder aanmoedigen door leuke en creatieve ideeën te belonen met ‘inspiration,’ maar uiteindelijk komt het op de spelers neer om deze beslissing te maken.

Blijf in karakter

Rollenspellen zijn het leukst als de spelers er helemaal op in gaan. De DM speelt hier een belangrijke rol in door NPC’s te introduceren en door de omgevingen te beschrijven. Maar in zijn eentje kan hij maar zoveel doen. Wat flink kan helpen is als de spelers in karakter blijven. Vergeet wat jij als speler weet en houd alleen rekening met de kennis waar jouw personage over beschikt. Wijs je medespelers erop dat zij niet met jou te maken hebben als ze je aanspreken, zodat zij hun houdingen aanpassen. Heeft jouw personage een gek accent? Hou het dan zoveel mogelijk aan. Dat betekent natuurlijk ook dat je accenten die jij niet kan, beter kunt vermijden.

Dit betekent ook dat je soms best eens de slechterik uit mag hangen als dat past bij je personage. Ga niet blindelings mee met de groep, maar probeer juist jouw wil door te voeren. Dit zorgt voor frictie en dat kan vervelend worden, dus probeer wel te bepalen hoe ver je kan gaan voor je groepsgenoten echt gefrustreerd worden. Dat neemt echter niet weg dat het leuker is als de groep niet een geheel is, maar bestaat uit individuen. Als de rest het koninkrijk wil helpen, maar jouw personage daar niet zo in geïnteresseerd is, overweeg dan bijvoorbeeld om de zakken van de koning te rollen en de buit niet met de rest te delen.

Praat met je groepsgenoten

Het is leuk om soms dingen voor jezelf te doen in een RPG, maar vergeet niet dat je samen speelt. Zowel binnen als buiten het spel vorm je een groep die uiteindelijk samen moet werken om een doel te behalen. Probeer daarom niet acties te ondergaan die haaks staan op de doelen van de rest. De zakken van de koning rollen is één ding, maar de koning vermoorden en het koninkrijk vernietigen is iets totaal anders. Als een speler iets interessants aan het proberen is, kan het de pret flink bederven als je het hem volledig onmogelijk maakt.

Overleg daarom ook globaal wat voor personages iedereen wil spelen en wat voor avontuur men wil beleven. Het is prima om wat af te wijken van de groepsmentaliteit, maar maak niet een personage dat het absolute tegenovergestelde wil. Dat zorgt alleen maar voor onenigheid en eindeloze debatten.

Blijf niet te lang vastzitten

Het zal van tijd tot tijd gebeuren dat de groep niet tot een beslissing kan komen. Soms is dat onvermijdelijk, maar het kan ook zijn dat iemand weigert mee te gaan met een idee. Zoals eerder gezegd is het goed om de persoonlijkheid van jouw personage zoveel mogelijk uit te drukken, maar probeer niet het spel tot stilstand te brengen. Dat is voor iedereen vervelend. Zoek in plaats daarvan een compromis waarin iedereen iets krijgt wat hij wil.

Het is soms ook een goed idee om onderhandelingen te onderbreken door plots een NPC aan te vallen. Er zal spontaan totale chaos uitbarsten en iedereen raakt in paniek. Dat kan leuke situaties creëren waar iedereen achteraf met een glimlach naar terug zal denken. Maar doe het niet te vaak, want het kan ook flink irritant worden. Als de rest van de groep iets probeert te bereiken en jij als enige plezier uit de chaos haalt, kun je er beter even twee keer over nadenken voor je alles verpest.

Dit waren onze tips om meer speelplezier te beleven in een RPG. We hopen dat jullie hier wat aan hebben gehad. Tot volgende week!