Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint

Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint is nieuwe toffe ervaring in het Ghost Recon-universum waarbij je zelf jouw uitrusting bij elkaar moet sparen door op zoek te gaan naar locaties die mogelijk nieuwe spullen bevatten. Door samen te spelen krijg je de volledige ervaring, maar solo kun je het spel prima doorlopen. Zo mis je alleen wel de extra aspecten die de game te bieden heeft, zoals missies plannen, elkaars vaardigheden afstemmen en tactisch gebieden bestormen. Al zijn er wat schoonheidsfoutjes, Ghost Recon Breakpoint is een geweldige game.

Wij mochten een tijdje terug de gesloten beta uitproberen van de game en deze week is Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint dan eindelijk verschenen. Hier kun je lezen of de kinderziektes die we tijdens de beta ontdekten verholpen zijn.

Tijdens de beta konden we al ervaren hoe het is om de technologie tegen je te hebben en nu kunnen we het volledige verhaal ontdekken. In Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint heeft het bedrijf Skell Technology enorm veel drones gemaakt die de wereld verbeteren om voedsel te verbouwen, mensen in nood helpen en mensen ook van andere gemakken voorzien. Dit begon allemaal op het eiland Auroa. Er is een klein groepje Ghosts die rebels zijn geworden en zichzelf de Wolves noemen. Deze bende heeft Skell Technology overgenomen en gebruikt de drones nu voor kwade doeleinden. Het is aan jouw team om hen te overmeesteren en de orde weer te herstellen. Terwijl je richting het eiland gaat, wordt je helikopter neergehaald en blijkt dat het al erger is dan verwacht.

Ghost Recon Breakpoint

Wat Ghost Recon Breakpoint uniek in de serie maakt, is dat in plaats van de meest verbluffende technologische uitrusting te gebruiken, deze tegen jou wordt gebruikt. Je zult dus moeten vertrouwen op primitieve maatregelen en het arsenaal dat je bij je hebt. Zo kun je je verstoppen in de modder zodat drones en vijanden je minder goed kunnen zien. Door te sluipen en tactisch samen te werken kun je je doel bereiken. Het is erg tof om constant een bepaalde spanning te voelen, aangezien je op ieder moment gespot kan worden door drones, helikopters of patrouilles. Hierdoor wordt het gevoel van onveiligheid erg goed overgebracht.

Daarbij kun je nieuwe snufjes gaan verzamelen in de vele gebieden die de game heeft. Je vindt bijvoorbeeld blauwdrukken voor nieuwe wapens, extra attachments, informatie over interessante locaties en meer. Om een van deze locaties te vinden, kun je tijdens missies zoeken naar bepaalde mensen die informatie kunnen geven, je drone gebruiken om gebieden uit te kammen of simpelweg rondlopen. Alle uitrusting voelt een klein beetje als dertien in een dozijn, want de verschillende type wapens verschillen wel, zoals bij een shotgun of sluipschuttersgeweer, maar de onderlinge wapens van een klasse zijn puur eigen voorkeur. Ook qua kleding gebeurt er niks spannend, behalve als er extra bonussen aan vast zitten. Zo ben je constant wapens aan het vernietigen om deze grondstoffen te gebruiken voor je bestaande wapens. Tot je tien minuten later weer een nieuwe versie van dat wapen vindt. Zodoende is het enigszins onnodig om veel te investeren in een bepaald wapen, wat het nut achter alle verschillende wapens weghaalt. Voor het verhaal voelt het daardoor wel alsof je guerrilla oorlog aan het voeren bent, waarbij je gevonden wapens inzet tegen de vijand, maar voor de gameplay is het wat eentonig.

Want dat is iets wat opvalt aan Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint. Je vindt vaak nieuwe uitrusting, waardoor je algemene level iets stijgt, maar geen enkel wapen voelt uniek of bijzonder. Je kiest de wapenklasse die je zelf handig of tof vindt, en vervolgens raak je andere wapens nauwelijks aan. Dat is toch wat jammer, zeker gezien er zoveel verschillende wapens beschikbaar zijn. Als je samenwerkt als team, kun je de verdeling van wapens afspreken, maar uiteindelijk is het eigen voorkeur. Wijzelf waren scherpschutters, dus hadden we een wapen voor lange afstanden en iets waarmee je korte metten maakt met soldaten die om de hoek staan. Zodoende raakte we zelden zware machinegeweren of pistolen aan. Gelukkig biedt de game zo wel iedereen de kans om zijn of haar eigen tactiek te bedenken en in te zetten. Er is geen enkele insteek die de beste is, waardoor iedere speler het op eigen manier kan spelen.

Ghost Recon-onthulling

Samen spelen met anderen is totaal niet vereist, maar na een paar missies blijkt wel dat het daardoor makkelijker wordt, aangezien je meerdere zaken kun afstemmen. In je eentje moet je hoofdzakelijk sluipen en plannen wat je acties gaan worden terwijl in een team je allerlei onderdelen tegelijk kunt tackelen. Daarbij kun je de onderlinge vaardigheden bespreken waarbij je uitzoekt wat je nodig denkt te hebben, zodat de missie beter aangepakt kan worden dan wanneer je klakkeloos wat selecteert. Ga je solo, dan betekent dat dus dat je alleen je eigen vaardigheden kunt inzetten en je een enkele soldaat bent, wat de game meteen iets moeilijker maakt. Zodoende is coöperatief spelen de beste Ghost Recon Breakpoint-ervaring, ongeacht hoeveel andere spelers er zijn. Zelfs met duo’s kun je zoveel meer bereiken en samenwerken als team.

In de beta waren er een aantal problemen omtrent de frequentie van drones die je op elk moment kunnen spotten. In de uiteindelijke game merkten we dat deze minder voorkwamen, wat erg prettig is. Ook waren andere problemen verholpen, zoals het maken van een gesynchroniseerd schot. Dit was al veel soepeler dan tijdens de beta. Het blijkt dus dat Ubisoft goed heeft geluisterd naar de community om de game op te poetsen. Helemaal vlekkeloos is Ghost Recon Breakpoint niet, want in bepaalde situaties zagen vijanden ons totaal niet, terwijl we redelijk in het zicht stonden, terwijl de andere keer ze iets verdachts zagen terwijl we verstopt waren achter een paar dozen. Ook waren er een aantal visuele bugs en gebeurden er af en toe hilarische zaken, maar in een dergelijke grote wereld is dat niet geheel onverwacht.

Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint is een toffe game, zeker om met een aantal vrienden te doen. Het gevoel van hulpeloos op het eiland zijn terwijl je zoekt naar middelen om je te helpen in je strijd, is goed uitgewerkt. Missies plannen, opzoek gaan naar nieuwe locaties, de verschillende vaardigheden, het zorgt er allemaal voor een compleet verhaal. Er zijn hier en daar natuurlijk wat schoonheidsfoutjes, maar deze drukken de pret absoluut niet. In je eentje is Ghost Recon Breakpoint een prima game, maar met vrienden stijgt de ervaring naar een hoger niveau.

Voor deze review is Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint gespeeld op een Xbox One. Het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.