OnePlus 7T
Marco Vrolijk
Marco Vrolijk

Dankzij de driedubbele camera en een fraai 90Hz-scherm biedt de OnePlus 7T erg veel waar voor zijn geld.

OnePlus bracht een half jaar geleden voor het eerst twee toestellen tegelijk uit, namelijk de ‘normale’ OnePlus 7 en de premium OnePlus 7 Pro. OnePlus houdt aan deze tweedeling vast, want de Chinese smartphonefabrikant heeft vorige maand de OnePlus 7T en de OnePlus 7T Pro uitgebracht. In deze review bekijken we de OnePlus 7T, waarbij ons al snel opviel dat het verschil met de Pro-variant is verkleind.

Specificaties:

• Snapdragon 855 Plus processor.
  • 8GB RAM + 128GB opslaggeheugen.
  • 48MP hoofdcamera + 16MP groothoekcamera + 12MP 2x zoomcamera.
  • 16MP selfiecamera.
  • 6,55 inch 90Hz Fluid AMOLED-display met 402 ppi en 20:9 beeldverhouding.
  • In-display vingerafdruk-scanner.
  • 3800 mAh accu met 30W Warp Charge 30T oplader.
  • Dolby Atmos Stereo speakers.
  • Oxygen OS10 op basis van Android 10.

De OnePlus 7T heeft in hoofdlijnen hetzelfde uiterlijk als dat van de OnePlus 6T en de OnePlus 7: een bijna randloos display met een druppelvormige inkeping bovenin het scherm voor de selfie-camera. De inkeping is bij de OnePlus 7T wel een aantal millimeters kleiner gemaakt, een verschil dat bij directe vergelijking goed zichtbaar is. Daarnaast is de OnePlus 7T een stuk langer geworden dan de OnePlus 7, door de nieuwe 20:9 beeldverhouding van het display. Dit vertaalt zich naar een slanker toestel dat erg comfortabel in de hand ligt. De OnePlus 7T is verder een stuk lichter en veel handzamer dan de Pro-variant. Het toestel ligt erg fijn in de hand en is door zijn smalheid ook gemakkelijk met één hand te bedienen. Wat ons betreft is de OnePlus 7T dan ook fijner in het dagelijks gebruik dan de Pro-variant.

Wat nieuw is aan het uiterlijk van de OnePlus 7T is de ronde cameramodule aan de achterzijde. Deze steekt enkele millimeters uit van de achterkant en is vrij groot. Het is op zich niet mooi of lelijk, maar de verticale cameramodule van de OnePlus 7T Pro is naar onze mening wat verfijnder. Ons toestel in de Glacier Blue-uitvoering ziet er aan de achterkant desondanks erg goed uit, met de voor OnePlus inmiddels kenmerkende kleurgradiënt.

De ronde cameramodule brengt in ieder geval een groot voordeel mee, namelijk genoeg ruimte voor drie camera’s. Het grote verschil binnen de vorige generatie, de OnePlus 7 en de OnePlus 7 Pro, was dat de eerste het met slechts twee camera’s moest doen. Dat verschil is met de 7T-serie verdwenen, waardoor de twee dichter bij elkaar zijn komen te liggen. De 16MP, f2.2, 51mm  groothoekcamera op de OnePlus 7T is dezelfde als die op de OnePlus 7T Pro en is een erg welkome toevoeging. Vooral voor foto’s buiten gebruiken we de groothoekcamera vaak, want je vangt meer van de omgeving: landschapsfoto’s zijn uiteraard een stuk interessanter, maar ook binnenshuis kun je momenten beter in je foto’s vangen. De kwaliteit van de groothoekcamera is alleen bij weinig licht een stuk minder goed dan die van de 48MP hoofdcamera.

Over het algemeen maakt de OnePlus 7T uitstekende foto’s. Het kwaliteitsverschil met de marktleiders Apple, Huawei en Samsung zit hem in onze ervaring niet zozeer in de kwaliteit van de foto’s, maar in de consistentie ervan. De OnePlus 7T levert soms bewogen of onscherpe foto’s op en bijvoorbeeld uitgesmeerde kleuren in de HDR-modus, waardoor je de foto opnieuw moet nemen. Daarentegen heeft OnePlus een troef die op de Nederlandse smartphonemarkt nog vrij uniek is: een nieuwe, hardwarematig toegevoegde macro-modus. In deze modus maak je met één van de drie camera’s close-up foto’s die je normaal alleen met een ‘echte’ (systeem- of DSLR) camera kunt maken. Deze toevoeging heeft veel meerwaarde voor wie kleine details, insecten in de tuin of anderzijds unieke en creatieve foto’s wil maken. Het is echter wel een oefening in geduld om zowel de camera als het onderwerp stabiel en scherp te krijgen. Net als met professionele camera’s zijn de meeste macrofoto’s namelijk bewogen of verkeerd gefocust.

Tevens zijn we erg blij dat de portretmodus bij OnePlus is verbeterd: in plaats van de standaard (te) ver ingezoomde portretfoto van eerdere OnePlus-toestellen is het nu ook mogelijk om een soort groepsportretmodus in te schakelen. Hierbij wordt een breder beeld gevangen, waardoor je portretten met meer achtergrond kunt schieten. Over het algemeen weet de camera het onderwerp op de voorgrond en de vervaagde achtergrond goed te scheiden, maar ook hier is het resultaat niet altijd even consistent: de camera focust soms op het verkeerde punt, en bij hekjes of tralies op de achtergrond worden nog wel eens verkeerde bokeh-effecten aangebracht.

Video’s op de OnePlus 7T zijn veelzijdiger dan bij zijn voorganger. Het is namelijk ook mogelijk om met de groothoekcamera te filmen. Dit is in veel situaties van toegevoegde waarde: van dichtbij vang je een breder veld wanneer je personen filmt en je kunt bijvoorbeeld landschappen dramatischer in beeld krijgen. De prestaties bij weinig licht van de groothoekcamera zijn door de kleinere sensor wat minder, maar dat zien we ook bij de concurrentie terug. Helaas kun je niet overschakelen van de normale naar de groothoekcamera tijdens het filmen, iets wat op bijvoorbeeld de iPhone 11 Pro wel mogelijk is. Alles bij elkaar levert de OnePlus 7T een erg veelzijdig pakket aan camera’s voor zowel fotografie als video’s.

Wat heeft de OnePlus 7T nog meer te bieden? Een van de sterkste punten is de 90Hz verversingssnelheid van het AMOLED-scherm. Doordat het scherm 30Hz sneller ververst van die van concurrenten kun je animaties en scrollende tekst scherper zien, wat merkbaar fijner voor je ogen is. Dit is een geval van zelf zien om het te geloven, maar het verschil is duidelijk merkbaar. Wie veel leest op zijn smartphone, moet de OnePlus 7T (of de Pro-variant) op zijn minst overwegen. Ook voor gamen of het kijken van video’s op bijvoorbeeld Netflix is het toestel aan te raden. De OnePlus 7T heeft namelijk ook stereo-speakers met Dolby Atmos-ondersteuning. Hoewel het laatste meer als marketing-term klinkt, levert het toestel erg mooi en helder geluid. Enkele games, zoals PUBG, ondersteunen inmiddels ook 90Hz-technologie. De Snapdragon 855 Plus zorgt in alle gevallen voor vloeiende prestaties zonder enige haperingen. Net als met de camera’s weet OnePlus hier een erg sterke combinatie neer te zetten, waardoor je niets te kort komt bij het gamen of bij multimediagebruik.

Verder is de batterijduur van de OnePlus 7T uitstekend: met normaal tot zwaar gebruik kom je gemakkelijk de dag door. Nog fijner is dat het toestel met de Warp Charge-technologie binnen anderhalf uur volledig opgeladen is. Het toestel is één van de eersten met Android 10, waardoor je met alleen swipes je telefoon kunt bedienen. De vingerafdrukscanner is het enige wat ons bij OnePlus nog steeds tegenvalt. In onze ervaring blijft het vaak lastig om het toestel snel te ontgrendelen. Dit laatste is eigenlijk het enige wat ons tijdens het gebruik echt wist te storen.

Concluderend is de OnePlus 7T een erg overtuigend toestel. Voor een nog steeds relatief lage prijs weet de OnePlus 7T alle features van een modern vlaggenschip te bieden en hier met het 90Hz-scherm zelfs nog een schepje bovenop te doen. Qua camera’s en voor multimedia ben je met dit toestel van alle wensen voorzien. De 20:9-beeldverhouding maakt de OnePlus 7T tot één van de meest comfortabele toestellen die wij hebben vastgehad, en ondanks de lagere resolutie van het scherm in de OnePlus 7T zouden wij hierdoor ernstig twijfelen tussen de aanschaf van een OnePlus 7T of een 7T Pro. Kortom, een uitstekend en erg overtuigend toestel van OnePlus.