Yesterday

Yesterday is een leuke film, waar wel meer in had gezeten. Het uitgangspunt is tof en dat zorgt ook zeker voor een aantal grappige situaties, maar memorabel is het allemaal niet.

Net wanneer de weinig succesvolle singer-songwriter Jack Malik (Himesh Patel, Eastenders) besluit om zijn gitaar aan de wilgen te hangen, belandt hij in een ernstig ongeluk. Wanneer Jack uit zijn coma ontwaakt, komt hij erachter dat hij de enige is die zich de liedjes van The Beatles kan herinneren. Eerst is Jack nog vol verbazing, maar dan beseft hij zich wat voor gouden kans zich voor hem aandient. Hij besluit zijn carrière nieuw leven in te blazen met de legendarische nummers en al gauw wordt Jack een wereldster.

Dat de wereld de muziek van The Beatles vergeten is, is natuurlijk een ontzettend leuk uitgangspunt en dat werkt zeker in het begin best wel leuk. De oprechte verbazing van Malik is goed gespeeld en vooral de Engelse humor rondom hem en zijn vrienden en familie is bij vlagen behoorlijk geslaagd. Daarnaast zien we een leuke rol van Ed Sheeran die over voldoende zelfspot bezit en zijn eigen kwaliteiten flink op de hak neemt. Ook de meest succesvolle singer-songwriter van het moment is geen match voor een van de belangrijkste bands uit de geschiedenis.

Yesterday Foto: Universal

Het is wat later in de film dat de klad er een beetje inkomt. Net op het moment dat Malik wereldberoemd wordt, blijkt het eigenlijk een enorme zeurpiet te zijn. Hij wordt verteerd door schuldgevoelens en lijkt nergens echt te genieten van zijn nieuwe verworven faam. Dat werkt natuurlijk perfect in een drama, maar voor een komedie is het eigenlijk maar vervelend.

Hetzelfde geldt voor de platonische liefdesrelatie die hij heeft met Ellie (Lily James, Baby Driver), die hem natuurlijk vlak voor zijn grote doorbraak voor een onmogelijk blok zet. Dit voelt nergens echt overtuigend, zeker omdat het een keus is die geliefden elkaar nooit zullen laten maken.

Grappige bijrollen zijn er zeker wel, waarbij vooral de ouders van Malik en zijn manager Rocky (Joel Fry, Game of Thrones) voor de nodige lachsalvo’s zorgen.

Ook cinematografisch is het allemaal dik in orde, met leuke effecten en fraaie shots. Van iemand als Danny Boyle (127 Hours, 28 Days Later) hadden we natuurlijk ook niets minder verwacht.

Uiteindelijk maakt het van Yesterday een film waar je je prima een avondje mee zult vermaken, maar waar gewoon meer in had gezeten. Het uitgangspunt is leuk en zorgt ook zeker voor een paar hilarische momenten. Over het geheel gezien, is het echter niet al te memorabel.