Le Mans ’66
Jaime Andreas
Jaime Andreas

Le Mans '66 is een lange film met een overtuigende dynamiek tussen de twee hoofdpersonen, wat zorgt voor een goede balans tussen actie, humor en sentiment.

Wanneer Ford faalt in het opkopen van een deel van Ferrari’s raceteam, besluit het bedrijf zijn eigen raceauto’s te maken en een raceteam te beginnen om deel te nemen aan de 24-uur race van Le Mans. Hiervoor schakelen ze de hulp in van automaker Carroll Shelby (Matt Damon) die als enige Amerikaan ooit de race heeft gewonnen. Shelby werkt vervolgens samen met de heethoofdige coureur en automonteur Ken Miles (Christian Bale) en samen schrijven ze geschiedenis.

Le Mans ’66 vertelt het waargebeurde verhaal over de strijd tussen Ferrari en Ford. Het is een interessant kijkje in de geschiedenis van deze bekende automerken, maar wat deze film daadwerkelijk zo goed maakt is de dynamiek tussen Shelby en Miles. Matt Damon en Christian Bale zijn aan elkaar gewaagd en laten een overtuigende vriendschap gepaard met frustratie en woede zien.

De film is een lange zit en een aantal scènes waar verwoed aan auto’s wordt gesleuteld, hadden uit de film gelaten kunnen worden. Dat Carroll Shelby aan de wensen van Ford moet voldoen en daardoor Ken Miles een aantal keer flink moet teleurstellen, is een terugkomend thema in de hele film. Het zorgt voor een laag tempo en als kijker blijf je wachten op het moment dat Miles daadwerkelijk in de auto bij Le Mans stapt.

Christian Bale, Matt Damon, Le Mans '66 Foto: Twentieth Century Fox

De gevaarlijke races worden afgewisseld met goede humor, voornamelijk verzorgd door Miles die bij de kleinste dingen uit zijn slof schiet, maar ook zit er een sentimentele kant aan het verhaal. Miles’ zoontje maakt zich zo nu en dan erg zorgen over zijn vader en de auto’s waar hij in rijdt. Hiermee laat de film zien hoe gevaarlijk de autosport in die tijd was.

Net zoals een goede Formule 1-race waarbij je Max Verstappen op de voet volgt, zit je ook bij Le Mans ’66 op het puntje van je stoel. De race ziet er overtuigend en spannend uit, met af en toe Shelby die het team van Ferrari een beetje loopt te saboteren.

Al met al is het een film die het waard is om te kijken door het dynamische acteerwerk van Matt Damon en Christian Bale en de goede balans tussen actie, humor en sentiment. Wellicht dat je zelfs een traantje wegpinkt aan het einde van dit raceverhaal.