Recensie: Counter-Strike: Global Offensive
Gastredacteur
Gastredacteur

Daar is hij dan eindelijk: de nieuwste uitvoering van de alweer twaalf jaar oude Counter-Strike-reeks. Hoewel voor Global Offensive tevens gebruik is gemaakt van de inmiddels achtjarige Source Engine, kan de game nog prima mee met de huidige verwachtingen op grafisch vlak. Is het een waardige opvolger voor Counter-Strike: Source?

Het verhaal
Net als bij de voorgaande Counter-Strike-titels is de FPS-formule onveranderd gebleven. Iedere speler kiest uit het terroristen- of het antiterreurteam en krijgt een specifieke opdracht, zoals het andere team uitschakelen. Tevens zijn er missies waarbij er door de terroristen een bom moet worden geplaatst, of waarbij het AT-team gijzelaars moeten bevrijden die zich bij de terroristen bevinden. Spelers kunnen in het begin van elke spelronde wapens kopen en verdienen extra geld door hun missies te voltooien en door vijanden te doden.

Global Offensive heeft echter twee nieuwe speltypes toegevoegd: Arms Race en Demolition. Arms Race is op deathmatch gebaseerd, waarbij iedere speler na het omleggen van een tegenstander wordt beloond met een nieuw wapen. Zodra een speler met ieder wapen iemand heeft gedood, heeft deze de ronde gewonnen. Daarentegen Demolition daagt gebruikers uit met steeds zwakkere wapens en verbiedt het kopen van uitrusting.

Vernieuwingen
Het spel heeft twee nieuwe speltypes toegevoegd, maar wat nog meer? Het spel is, op een positieve manier, enigszins verassend veel veranderd. Denk hierbij aan vernieuwd geluid (o.a. radiostemmen, geweerschoten), grote veranderingen aan de levels, volledig vernieuwde en meer wapens, level- en karaktermodellen, verbeterde AI, een nieuw koopmenu en meer. Wanneer je die voordelen bij elkaar optelt is het eigenlijk een schande wanneer je geen €13,99 voor deze titel neerlegt. Maar waarom vragen ze bij Valve dan zo’n laag bedrag voor een volledig vernieuwde game? Vermoedelijk valt dit voornamelijk te wijten aan het feit dat er gebruik gemaakt wordt van een acht jaar oude engine. Hoe de vernieuwingen in de smaak vallen, het gedateerde gevoel blijft onoverkomelijk.

Gameplay
Sinds lange tijd heb je weer last om de terroristen van de AT te onderscheiden. Nog altijd is Counter-Strike één van de meest tactische FPS-games, waardoor optimale reactietijd een vereiste is. De tijd die je verliest doordat je langer bezig bent met het identificeren van je vijand heeft grote invloed op je prestaties. Dat is maar op één manier oplossen: meer gamen!

De nieuwe speltypen
Hier valt geen uitgebreid verhaal over schrijven om één simpele reden: ze zijn saai. Hoewel er zeker een groep is die, al dan niet voor de afwisseling, deze speltypen graag spelen en deze mening niet zullen delen. Deathmatch is leuk, maar wanneer je van plan bent om een avondje lekker ouderwets te CS’en, is het af te raden alleen maar deathmatch te spelen. Binnen Counter-Strike deathmatch ligt de spelsnelheid namelijk continu hoog en moet je optimaal kunnen concentreren om op een hoog en tactisch niveau te kunnen spelen, iets wat na een aantal uur uitputtend werkt.

Demolition is aardig om een keer gedaan te hebben, maar de uitdaging van opeenvolgend slechtere wapens werkt vaak frustrerend; veel van de overige spelers lijken deze mening te delen. Wil je een Demolition of Arms Race game spelen, dan  maak je gebruik van een auto-join-functie die je samenvoegt met wildvreemden (nostalgie naar de oude vertrouwde serverlijsten is geoorloofd). De zoekfunctie neemt zijn tijd en geeft je de gelegenheid om ondertussen gerust een kop koffie te zetten. Tot overmaat van ramp is de kans groot dat je in een lege server met bots gesmeten wordt: een weerspiegeling van de matige populariteit van deze types. Dit maakt ze leuk om erbij te hebben, maar zeker geen must-have.

Overige vernieuwingen
De levels zijn nog wel de grootste veranderingen binnen de game. Ze zijn dit keer niet alleen voorzien van volledig vernieuwde level-, wapen- en karakter-textures, maar zijn vooral op strategisch gebied gewijzigd door de levels uit te breiden met extra routes en door het aantal attributen zoals kisten en planten te verhogen. Hierdoor zal het voor de doorgewinterde CS-er wennen zijn om ook de nieuwe tactische plaatsen in het hoofd te prenten voor het slapen gaan, hoewel ze zeker een voordeel hebben boven de nieuwelingen, die nog maanden bezig zullen zijn met het in kaart brengen van alle hoeken. Hoe ver je precies kunt lopen voordat de vijand eraan komt stormen en je trakteert op een loden beschuit met muisjes terwijl je met je mesje in de hand aan komt gewandeld: dit alles leren kost gewoon tijd.

Het arsenaal is uitgebreid met acht nieuwe wapens, allerlei wijzigingen zoals schade, vuursnelheid en precisie. Er is een taser toegevoegd die prima in het spel is gepast door deze niet goedkoop te maken, te voorzien van één patroon en daarnaast de afstand tot 1.5 meter beperken. Sterker nog, het is bijzonder moeilijk om ermee te pwnen. De Steyr Scout maakt nu teleurstellend veel geluid, maar dat wordt goedgemaakt door het toevoegen van granaten. Valve heeft een molotov cocktail en een decoy grenade aan het arsenaal toegevoegd. Door de molotov vrij prijzig te maken (850) is er toch een goede balans ontstaan waardoor de gameplay niet negatief wordt beïnvloed. Het is daarnaast een handig middel om doorgangen tijdelijk te blokkeren, waardoor de tactiek wel enigszins moet worden aangepast.
De interface is ook aardig veranderd. Het menu is grafisch opgepoetst en neemt door de toevoeging van achtergrondmuziek de adrenaline toe. Het koopmenu is zodanig veranderd dat het wel een tijdje wennen is.

Besturing
Global Offensive speelt ook nog steeds lekker snel, zelfs op een PC met een gemiddelde GPU. Wel zijn de matige hitboxen een aardig minpunt. Zo komt het regelmatig voor dat je op matig tot korte afstand iemand meerdere malen op het hoofd schiet zonder hem ook maar te raken. Ook lijkt het erop dat je een stuk minder last hebt van enorm precisieverlies tijdens het rennen en schieten, waardoor er regelmatig ‘spray & pray’-acties ontstaan. ’s Werelds beste clans schijnen zelfs steen en been op het steam forum te klagen over dergelijke heikele punten zonder enig resultaat. Wanneer 1 tot 3 kogels al snel genoeg zijn om een speler uit te schakelen is een mate van willekeur van kogels al snel bepalend in een match waar op niveau wordt gespeeld.

Graphics
Zoals eerder aangegeven is er op grafisch gebied een hoop veranderd. Het is lastig grafische wijzigingen te noemen die niet bevallen. Wanneer je kijkt naar de leeftijd van de engine is het knap dat ze toch een titel weten te bouwen die mee kan met games op de huidige markt. Hier is het echter ook meteen mee gezegd: er is weinig oogstrelends aanwezig in het spel en als je een visueel fetisjist bent is dit niet je titel. Wel is er voldoende positief gewijzigd om op dit vlak een voldoende te geven.

Het spel is een leuke vernieuwing ten opzichte van CS:S. Dat het spel tegen een lage prijs aangeboden wordt suggereert dat er betere titels op de markt zijn. Dit zie je wanneer je kijkt naar het aantal spelers die op het moment online spelen: een stuk minder dan bij CS:S en 1.6 destijds. Wellicht dat marketing hier ook een rol in heeft gespeeld, aangezien er nauwelijks reclame te zien valt rondom deze titel. Speel je graag een tactische FPS en vind je gameplay belangrijker dan eye candy dan kan je deze game niet laten liggen.

Deze gastrecensie is geschreven door Dennis Stevens.