Scythe Modular Board
Arran Winmai
Arran Winmai

Scythe Modular Board is niet een uitbreiding die je in huis hoeft te halen als je het basisspel koopt. Het is duidelijk gericht op spelers die Scythe binnenstebuiten kennen. Dat neemt echter niet weg dat het een uitstekende toevoeging is die veteranen weer helemaal in het spel kan brengen. Tegelijkertijd kan het prima met een beginner gespeeld worden.

Krijg jij ook niet genoeg van het Stonemaier Games-fenomeen Scythe? Wij hebben alle uitbreidingen, en spelen het spel nog altijd vol passie. De enige uitzondering was het  Scythe Modular Board. Gelukkig was Jamey zo goed om ons een kopie op te sturen. En hier komt onze review!

Scythe Modular Board

Scythe Modular Board heeft een hele duidelijke doelgroep, dus laten we die allereerst aanhalen. Als je als beginnend  Scythe-speler het spel aankoopt, is het verre van noodzakelijk om dit modulaire bord aan te schaffen. Sterker nog, het wordt zelfs afgeraden om de  Rise of Fenris-campagne ermee te spelen. Wij hebben het spel jarenlang met genot gespeeld zonder deze uitbreiding. Maar het is wel duidelijk op ons gericht. Het modulaire bord is bedoeld voor ervaren Scythe-spelers die het spel en het normale bord kennen als hun broekzak. Val jij onder deze groep veteranen? Dan is deze review voor jou bedoeld.

De uitbreiding voegt een bord toe die er elk potje anders uitziet, wat zorgt voor meer afwisseling. Bovendien komt het met acht nieuwe bonustegels, die ervoor zorgen dat spelers anders na gaan denken over het plaatsen van hun gebouwen. Er zijn ook wat speciale regels voor de opzet van het spel. In plaats van vooraf je factie kiezen, worden een aantal thuisbasissen geschud en willekeurig op de aangegeven plekken op het bord gelegd. Ook de vier moduleborden worden willekeurig neergelegd. Vervolgens krijgt elke speler een productiebord. De persoon met het hoogste getal mag dan een factie uitkiezen. Daarna de persoon met het op een na hoogste getal, enzovoorts. Tenslotte mag de speler met het laagste getal beginnen.

Dit systeem is belangrijk, want in tegenstelling tot het basisspel is het kiezen van je factie een tactische afweging. Normaal gesproken is het spel zo in elkaar gezet dat het gebied waar je in begint zo gemaakt is dat het goed werkt met wat je kan. Maar nu is dat niet meer het geval. Kan jij wel over de rivier die jouw weg verspert? Zijn de grondstoffen die beschikbaar zijn wel handig? Wie zijn jouw buren? Hoe goed kan je gebruik maken van de bonustegel met deze positie? Het spel begint nu al tijdens de opzet.

En dat is uitstekend! De tactische afweging aan het begin van het potje blaast nieuw leven in een bekend spel. En tijdens het spelen merken veteranen al gauw dat het daadwerkelijk een verschil maakt. De standaard opbouw die je na een tijdje bijna automatisch kan doen is nu heel anders. Spelers moeten nu stappen uitvoeren in een andere volgorde, of zelfs een totaal andere aanpak nemen. En de nieuwe bonustegels zijn de kers op de taart. Sommigen zijn niet zo anders dan hun voorgangers, maar anderen moedigen wel een specifieke speelstijl aan. Vooral op het gebied van agressie. Voor sommige tegels kan het voordeliger zijn op je eigen eilandje te blijven, terwijl anderen een agressieve houding belonen.

Deze nieuwe complexiteit is gaaf voor veteranen, maar eigenlijk is het helemaal niet zo hinderlijk voor nieuwe spelers. Toegegeven, als iedereen aan tafel nog nooit Scythe gespeeld heeft kan het modulaire bord een beetje veel zijn. Maar een ervaren speler kan gemakkelijk een beginner een handige factie aanwijzen. Dat betekent dat het modulaire bord prima gebruikt kan worden als niet iedereen ervaring heeft, mits er minstens één persoon is die weet waar hij het over heeft.

Ook ziet het bord er weer schitterend uit. Scythe wist altijd al de ogen van voorbijgangers te trekken, en dat is nu niet anders. De afbeeldingen zijn in dezelfde stijl, dus verwacht niet veel verandering. Maar het is wel leuk om te zien dat het niet weer gewoonweg dezelfde afbeeldingen zijn. Alles is opnieuw getekend, wat het weer net wat uitnodigender maakt.

Scythe Modular Board

Natuurlijk is het perfecte spel nog niet gemaakt, en ook dit modulaire bord heeft zijn nadelen. Ten eerste voelt het wel een klein beetje aan alsof dit gewoon onderdeel had kunnen zijn van het basisspel. De regels hadden bijvoorbeeld een ‘starterscenario’ kunnen bevatten, die ervoor zorgt dat elke factie een voordelige startpositie heeft. En de bonustegels zijn niet per se complexer dan hun voorgangers, er zijn er gewoon meer van. Nu betalen fans zo’n €20,- tot €30,- extra voor iets dat prima in de basisdoos had kunnen zitten.

Bovendien kun je nu het bord van het basisspel, en eventueel de neoprene-mat die je gekocht hebt eigenlijk wel weggooien. Je zult nooit meer de neiging hebben die onderdelen te gebruiken. En qua opslag is het onhandig. Het modulaire bord komt, gek genoeg, niet met een doos. In plaats daarvan moet je het los bewaren, of in de toch al best wel volle basisdoos proppen. Je kan natuurlijk de ‘Legendary Box’ kopen, maar dan leg je weer zo’n €40,- neer voor het opslaan van een enkel spel.

Scythe Modular Board is niet een uitbreiding die je haalt als je het basisspel aanschaft. Maar als je er eenmaal mee gespeeld hebt zal je eigenlijk niet meer zonder het modulaire bord willen spelen. Het brengt net de afwisseling die je wilt hebben en voegt meer tactische overwegingen toe, zonder het veel complexer te maken. Het voelt alleen wel een beetje aan als iets dat gewoon onderdeel van het basisspel had kunnen zijn.