Doorgaan naar artikel
Impressie: Shadow Warrior
Quentin Beglinger
Quentin Beglinger
Gameredacteur
Profiel

In 1997 kwam de oorspronkelijke Shadow Warrior uit. Dit spel leek veel op Duke Nukem 3D, alleen speelde dit zich af in Japan. Zo’n 16 jaar later komt de spirituele herstart uit.

De nieuwe Shadow Warrior is geen vervolg of een voorloper op het origineel. Volgens Jan Bartkowicz, de schrijver van Shadow Warrior, is het een reboot. Het verhaal van Shadow Warrior is net wat anders dan het origineel. Ditmaal is Lo Wang een huurmoordenaar die een zwaard moet ophalen. Wanneer hij er achter komt dat het zwaard over speciale krachten beschikt breekt daadwerkelijk de hel los en wordt de wereld overrompeld door demonen. Nu is het aan Lo Wang om deze demonen een kopje kleiner te maken. “Who wants some Wang?”

Op de Gamescom 2013 mocht Nieuwerwets al even een leveltje doorspelen. Alle krachten waren vrijgegeven, evenals als alle wapens. De game was nog in een Pre-Alpha build hierdoor was nog niet alles zoals het er uit zo moeten komen te zien. Shadow Warrior speelde in een vlot tempo en de gevechten liepen vrij vloeiend. Sommige krachten waren moeilijk te gebruiken in het begin, maar met een beetje handigheid komt dit in de uiteindelijke game wel lekker naar voren. Hopelijk worden de oneliners van Lo Wang extra aangedikt en wordt game net zo’n culthit als zijn voorganger. Ondergetekende kijkt hier in ieder geval erg naar uit. Wie wil nou niet demonen op verschillende manieren aan stukken snijden met een vervloekte katana?