Preview: Sense8
Stella van Meersbergen
Stella van Meersbergen

Na de populariteit van The Matrix lijkt het The Wachowski’s niet mee te zitten wat betreft filmsuccessen. Ook Netflix heeft moeite om hun eigen series van de grond te krijgen. Ondanks het rommelige begin heeft Sense8 veel potentie om een spannende hit-serie te worden. Sense8 is spannend en mysterieus. De verschillende personages zijn sterk neergezet en zorgen voor de juiste balans tussen drama en actie. Zeker het kijken waard.

Na het geflopte Jupiter Ascending van dit jaar gooien de Wachowski’s het over een andere boeg met de Netflix-serie Sense8, een samenwerking met J. Michael Straczynski. In feite is alleen het format veranderd. De geprezen stijl van Andy en Lana Wachowski die naar voren kwam in The Matrix is duidelijk terug te zien in deze spannende sci-fi-serie.

Sense8 netflix

Sense8 draait om een groep van acht individuen, met een verschillende etniciteit, seksualiteit of sociale klasse, verspreid over de hele wereld. Ondanks deze afstand kunnen ze elkaars waarnemingen en kennis ervaren. De pilot-aflevering begint met een duistere scène waarin een vrouw (Daryl Hannah) wordt opgejaagd door een man. Alle acht personages zien dit gebeuren in een droom of visioen. Hierna volgen korte, chaotische scènes waarin er steeds wordt gewisseld tussen tijd, plaats en personages die doen denken aan Cloud Atlas. Na de rommelige eerste aflevering begint de serie pas echt op gang te komen. In de afleveringen die volgen komen we steeds meer te weten over de personages en de waarnemingen die zij ervaren. Zo volgen we een politieagent uit Chicago (Brian J. Smith) die de muziek hoort van een jonge DJ uit London (Tuppence Middleton). Ook volgen we een jonge Berlijnse crimineel (Max Riemelt) en een Indiase vrouw die op het punt staat om te trouwen. (Tina Desai). Één van de interessantste invalshoeken is die van het personage Nomi (Jamie Clayton), een transgendervrouw uit San Francisco. In de eerste drie afleveringen is er nog niet veel sprake van bovennatuurlijke gebeurtenissen en wordt de serie vooral gebruikt om de personages te introduceren. Naast deze acht individuen is er ook nog een mysterieuze slechterik in het spel (Naveen Andrews), die we allemaal nog wel kennen van de eveneens raadselachtige serie Lost.  Net als de personages weet de kijker niet wat deze geheimzinnige man in petto heeft, hierdoor wordt het aantrekkelijk om de serie te blijven volgen.

Tijdens het kijken legde ik al gauw een link met de serie Heroes. Het concept van een aantal individuen met een bepaalde gave deed me hier sterk aan denken. Een leuk aspect van Sense8 is het feit dat er met genrewisseling wordt gespeeld. De scènes die zich afspelen in India doen denken aan een romantisch Bollywood-drama. Het verhaal rondom een Mexicaanse acteur  die zijn homoseksualiteit wil verbergen heeft veel weg van een komische soap. Op deze manier wordt er een contrast gecreëerd tussen de personages, maar ook tussen verschillende scènes in elke aflevering. Sense8 begint een beetje moeizaam en is vooral in de eerste aflevering nogal verwarrend. Hier moet je als kijker even doorheen. Na de pilot wordt de serie pas echt interessant, de personages worden uitgediept en het mysterie rondom de visioenen, de connectie tussen de personages en de mysterieuze man zijn de moeite waard om te blijven kijken.