Whiplash

Whiplash stelt op onnavolgbare wijze de vraag wat er nodig is om de top van je muzikale kunnen te bereiken. De montage is subliem en laat de muzikale scènes helemaal tot leven komen. Toch is het J.K. Simmons die met zijn personage de show steelt en tevens de acteerprestatie van tegenspeler Miles Teller naar een hoger plan tilt.

Het afgelopen Oscarseizoen stond in het teken van twee films met een jazz-thema. Het als beste film bekroonde Birdman ging er uiteindelijk met de grootste eer vandoor, maar Whiplash doet zeker niet onder voor de gevleugelde man en wist op zijn beurt drie beeldjes in de wacht te slepen. Zo won de film terecht de felbegeerde prijzen voor beste mannelijke bijrol, beste montage en beste geluidsmix.

Andrew Neiman (Miles Teller) is een negentienjarige student van het Shaffer conservatorium en heeft de ambitie om uit te groeien tot de beste drummer aller tijden. De weg naar de top loopt via de studioband van Fletcher (J.K. Simmons) en is zeker geen makkelijke. Fletcher is een harde docent die er alles aan doet om het maximale uit zijn studenten te halen. Neiman is vastbesloten indruk te maken op zijn held en komt hierdoor onder extra grote druk te staan van diens lesmethoden. De twee mannen zijn bereid om alles te doen voor hun kunst, waardoor een psychologische strijd volgt.

Deels muziekdrama, deels psychologische thriller en deels sportfilm. Whiplash is de meest intense film over een conservatoriumband die je ooit gaat zien. Van de cameravoering en montage tot de prestaties van de acteurs, alle componenten draaien in een kloppend tempo. De cameravoering van regisseur Damien Chazelle springt niet meteen in het oog. Toch zorgen zijn spaarzaam gebruikte onorthodoxe camerastandpunten op de nodige momenten voor extra flair. Instrumenten en emoties staan hierbij centraal. Zowel in de regie als door de acteerprestaties.

De montage in met name de muzikale scènes is subliem maar de onbetwiste ster van de film is J.K. Simmons, die voor zijn rol een Oscar in ontvangst mocht nemen. Zijn grofgebekte Fletcher kan worden gezien als het verlengde van Simmons’ personage in de Sam Raimi Spider-Man-films. Groter, bozer, ad remmer en vooral menselijker. J.K. Simmons overtreft alle rollen die we van hem hebben gezien en tilt hiermee ook zijn tegenspelers naar een hoger plan. Vooral Miles Teller, die de voorgaande jaren voorbij kwam in komedies als Project X en 21 and Over toont aan echt te kunnen acteren. Al zal het niet heel moeilijk zijn om een traan over je wang te laten rollen wanneer J.K. Simmons in je gezicht staat te schreeuwen.

Whiplash is nu te koop op DVD en Blu-Ray