De Reünie
Stella van Meersbergen
Stella van Meersbergen

Deze boekverfilming heeft alles in huis voor een spannende thriller maar slaagt hier helaas niet helemaal in. Het acteerwerk van Thekla Reuten en Daan Schuurmans is overtuigend en ook de spanning wordt goed opgebouwd. Naarmate het eind in zicht komt wordt de film rommelig en verliest hierdoor ook wat geloofwaardigheid. Toch wordt de kijker telkens op het verkeerde spoor gezet en blijft het tot aan het eind spannend.

Regisseur Menno Meyjes is geen nieuwkomer. Na jaren in Hollywood gewerkt te hebben verscheen in 2013 de Nederlandse thriller Het Diner, naar het gelijknamige boek van Herman Koch. Sindsdien zit hij niet stil. Deze zomer verschijnt zijn nieuwste speelfilm De Reünie. Ook deze film is gebaseerd op een populair Nederlands boek. De thriller werd in 2004 geschreven door Simone van der Vlugt en was een groot succes.

Sabine Kroese (Thekla Reuten) is een dertiger die terugkeert naar haar werk bij een grote bank in Amsterdam nadat ze een half jaar afwezig is geweest door een burn-out. Op haar eerste werkdag loopt ze de knappe Olaf van Oirschot (Daan Schuurmans) tegen het lijf. Het duurt niet lang voordat ze beseft dat dit haar vroegere klasgenoot is. Diezelfde avond hebben ze hun eerste afspraakje. Die ochtend ontvangt Sabine een uitnodiging voor een reünie op haar oude middelbare school. De ontmoeting met Olaf en de herinnering aan haar middelbare school zorgen voor flashbacks naar het verleden, toen haar vriendin Isabel plots verdween.

de_reunie_57092672_st_3_s-low

We gaan terug in de tijd. We zien een jonge Sabine (Marie-Mae van Zuilen) met haar hartsvriendin Isabel Hartman (Daantje Idelenburg) dansend op een strandfeestje. De jongens proberen allemaal indruk te maken op Isabel, zo ook de jonge Olaf (Myron Wouts). Het wordt in deze eerste scène al duidelijk. Isabel is rijk, knap en populair, Sabine het tegenovergestelde. We krijgen steeds meer inzicht in de vriendschap tussen de twee meisjes. Ze zijn onafscheidelijk en hebben alles voor elkaar over. Dit leidt tot een fataal moment waarbij de vriendschap tussen hen stopt. Dit verandert alles. Vanaf dat moment wordt Sabine gepest op school door Isabel.

Ondertussen groeit Sabine in het heden steeds meer naar Olaf toe. Dit zorgt ervoor dat haar flashbacks naar vroeger ook steeds levendiger worden. Ze begint zich af te vragen of ze niet meer weet van de verdwijning en dit zet een spannende reeks van gebeurtenissen op gang. De film doet zijn best om alle pijlen op Olaf te richten, maar het blijft onduidelijk wie er te vertrouwen is. Dan is er ook nog een rechercheur die Sabine én de kijker steeds op een ander spoor zet.

De Reünie is een poging tot een spannende thriller en slaagt hier op bepaalde momenten ook zeker in. De film begint sterk maar naarmate de film vordert wordt het rommelig en volgen er te veel gebeurtenissen op elkaar waardoor de spanning waarmee het begon verdwijnt. Ondanks wat mankementen lukt het Meyjes wél om de aandacht vast te houden. Tot het eind blijft het een raadsel wat er is gebeurd met Isabel Hartman.