Dark Places
Priscilla Man
Priscilla Man

Dark Places belooft bijna twee uur lang een spannend en mysterieus misdaadverhaal, maar faalt daarin. Familie Day en de rest uit Kinnakee bestaan uit oppervlakkige personages terwijl ze worden gespeeld door grote acteurs en actrices. Het verhaal klinkt spannend maar betreft een niet bevredigend afloop.

Libby Day (Charlize Theron) heeft tijdens haar jeugd iets traumatisch meegemaakt: haar moeder en zusjes werden op brute wijze vermoord op hun boerderij in Kinnakee, Kansas. Haar broer Ben (Corey Stoll) zit levenslang vast omdat zij ervan was overtuigd dat hij de dader was. Vijfentwintig jaar later wordt Libby aangesproken door Lyle Wirth (Nicholas Hoult). Hij hoort bij een exclusieve groep met een fetisj voor misdaden. De zaak rondom familie Day is een grote favoriet en men wil bewijzen dat Ben in feite onschuldig is. Lyle vraagt of Libby meer bewijs wil vergaren en gaat ermee akkoord. Zij gaat terug naar die ene bewuste dag om de waarheid boven tafel te krijgen.

_DSC4962.NEF

Dark Places is een boekverfilming van schrijfster Gillian Flynn wiens bestseller Gone Girl ook is verfilmd. Gone Girl (2014) is een uitstekende film waar de kijker op het puntje van zijn stoel zit vanwege de spanning. Jammer genoeg is deze boekverfilming een flop. Het verhaal is heftig maar de uitvoering kan op veel punten beter. De karakters zijn niet al te briljant of diepgaand en blijven steken in hun eigen wereldje.

_DSC6292.NEF

Libby Day is het hoofdpersonage en wordt neergezet als een keiharde dame die er geen doekjes om windt. Ze is recht door zee en weet wat ze wil, maar werkt niet aan haar zwakke punten. Hierdoor wordt ze een oninteressant persoon. Zo zijn alle leden van familie Day erg statisch. Ben Day verschilt als kind en volwassene qua uiterlijk als dag en nacht maar hij heeft nog steeds geen karakter. Moeder Day is de cliché alleenstaande moeder die alles over heeft voor haar kids en vader Day de dronkaard die houdt van gokken. Diondra (Chloë Grace Moretz) is de makkelijke mannenprooi van de stad en ga zo maar verder. De film barst van de stereotypes die al snel saai worden; door alle clichés weten ze je niet te boeien. Er is echter wel één man die wat spannender lijkt en dat is Lyle Wirth. Helaas verdwijnt hij al snel uit beeld, wat jammer is.

_DSC5216.NEF

Het grootste pluspunt is dat de film best spannend begint. Je wilt weten wat er nou echt is gebeurd op de dag van de moorden. De plot is helaas teleurstellend en het acteerwerk kan zich niet excelleren vanwege de oppervlakkige personages. En dat is zonde, want met actrices zoals Charlize Theron en Chloë Grace Moretz heb je veel in huis. Daarbij komt ook nog bij dat Corey Stoll een bekend gezicht is uit Ant-Man (2015), maar zijn rol uit die film overtreft met afstand de zwakke vertaling van Ben Day. Dark Places is spijtig genoeg, ondanks de sterrencast, geen succesvolle boekverfilming.