Straight Outta Compton
Douwe Knook
Douwe Knook

Straight Outta Compton vertelt het verhaal achter een van de meest succesvolle en controversiële hiphopalbums ooit. Een meeslepend verhaal over het ontstaan, het succes en de teloorgang van hiphopgroep N.W.A.. Ondanks dat veel van de acteurs weinig ervaring hebben en relatief onbekend zijn, is de casting zo goed gedaan dat dit nauwelijks te merken is. Bovendien weet regisseur F. Gary Gray de kijker continue te boeien en zakt het verhaal nergens in. Toch wordt echte diepgang in het verhaal soms een beetje in de weg gestaan doordat de film teveel een positief verhaal wil vertellen.

Koop Straight Outta Compton nu op Blu-Ray of DVD.

Het in 1988 uitgebrachte album Straight Outta Compton van N.W.A. (Niggaz Wit Attitudes) behoort nog altijd tot een van de meest toonaangevende albums in hiphop en misschien zelfs wel de gehele muziekgeschiedenis. Via het controversiële album maakte de wereld kennis met de harde leefomstandigheden in de grauwe ghetto’s van South Central Los Angeles. Niet alleen zette N.W.A. zo Gangsta-rap en West Coast-hiphop op de kaart, het bracht ons ook hiphoplegendes Dr. Dre, Ice Cube en Eazy-E.

Het begint wanneer drugsdealer Eazy-E (Jason Mitchell) creatief talent Dr. Dre (Corey Hawkins) tegen het lijf loopt en laatstgenoemde Eazy overhaalt wat van zijn drugsgeld in het maken van muziek te steken. Samen met tekstschrijvers Ice Cube (O’Shea Jackson Jr.), McRen (Aldis Hodge) en DJ Yella (Neil Brown Jr.) duiken ze de studio in. De door Ice Cube geschreven en door Eazy-E vertolkte single Boyz N The Hood is het resultaat. Het nummer slaat enorm aan en al snel wordt Eazy door manager Jerry Heller (Paul Giamatti) benaderd en richt hij Ruthless Records op. Na de eerste single wordt het tijd om een album te maken wat op Ruthless Records zal verschijnen. Het resultaat is Straight Outta Compton, wat al snel een commercieel succes wordt en verdeeldheid zaait onder critici. Met name de single Fuck The Police zorgt voor veel controverse en zorgt dat zelfs de F.B.I. zich genoodzaakt ziet zich met N.W.A. te bemoeien. Ondertussen leven de leden van N.W.A. zelf een relatief zorgeloos leven op tournee met veel feesten, veel drank en veel vrouwen. Zij zijn rijker dan ze ooit hadden durven dromen.

Straight Outta Compton Afbeelding 1

Tot dit punt voelt Straight Outta Compton als een achtbaan. De film heeft een hoog tempo en bevat flink wat grappige momenten. Deze worden vooral veroorzaakt door de ghetto-mentaliteit die de jongens van N.W.A. meenemen naar luxe hotels, waar dit niet altijd even gepast is. Zo wordt menig hotelkamer verbouwd voor een feestje. Ook wanneer er bijvoorbeeld iemand aan de deur verschijnt met een pistool, omdat zijn vrouw binnen is, wordt deze weggejaagd met behulp van een machinegeweer.

Na de vlotte eerste helft, waarin de boventoon gevoerd wordt door de manier waarop de groep rebelleert tegen de Amerikaanse maatschappij, verandert Straight Outta Compton gedurende de tweede helft van de film meer in een drama. Binnen de groep ontstaat ruzie over de contracten en Ice Cube besluit solo verder te gaan. Dit gaat natuurlijk gepaard met de nodige verwensingen over en weer met als hoogtepunt het nummer No Vaseline, waarin Ice Cube zijn voormalige groepsleden genadeloos voor schut zet. Ook Dr. Dre verlaat N.W.A. nadat hij benaderd wordt door gangster Suge Knight (R. Marcos Taylor), die samen met hem een eigen label wil oprichten. Na een gewelddadige confrontatie tussen Knight en Eazy-E waarbij Dre’s contract met Ruthless Records sneuvelt, richten Dre en Suge Knight samen Death Row Records op. Ondertussen heeft Eazy zelf moeite Ruthless Records bij elkaar te houden, zeker wanneer blijkt dat manager Heller vooral voor zichzelf heeft gezorgd in plaats van voor de artiesten.

Straight Outta Compton Afbeelding 2

Ondanks dat de stijl halverwege Straight Outta Compton wisselt, weet regisseur F. Gary Gray (The Italian Job, Law Abiding Citizen en Friday) een uitermate sterke en meeslepende film neer te zetten. Ook de casting helpt hierin enorm. Jason Mitchell en Corey Hawkins passen perfect bij de rollen van Eazy-E en Dr. Dre en hebben ook dezelfde gezichtsuitdrukkingen en uitstraling. Dat de zoon van Ice Cube, O’Shea Jackson Jr., gecast is in de rol van zijn vader lijkt misschien een vriendendienst, maar hij weet perfect de gelaatstrekken van zijn vader de imiteren. Het acteerwerk is daarnaast ook prima maar het is toch vooral de casting die sprekend is.

Ondanks dat Straight Outta Compton de focus legt op de personen achter de muziek, is de film enorm genieten voor hiphopfans. Naast de hits van N.W.A. zoals Boyz N The Hood, Fuck The Police, Straight Outta Compton en Dopeman bevat de film ook een heel aantal andere hiphopklassiekers. Daarnaast komen ook een aantal andere hiphop-iconen langs zoals 2Pac, Snoop Dogg, Warren G, The D.O.C. en worden zelfs Bone Thugs N Harmony nog even genoemd. Met name het gedeelte waarin Dr. Dre bij Death Row Records betrokken is, is een feestje voor de hiphopliefhebber.

Straight Outta Compton Afbeelding 3

Hoewel Straight Outta Compton nergens echt inzakt en over de gehele duur de aandacht goed vast weet te houden, is de film met zijn twee en een half uur een behoorlijk lange zit. Er is helaas geen sprake van een ’tour de force’ waarbij je als kijker de tijd helemaal vergeet. Zeker richting het einde lijkt de film zijn vaart een klein beetje te verliezen. Dit wordt misschien mede veroorzaakt door het feit dat de film is geproduceerd door de leden van N.W.A. zelf. De film vertoond weinig tot geen onwaarheden, maar het voelt wel alsof de scherpste randjes van de personages enigszins weggestopt zijn. Met name wanneer de groep uit elkaar valt en de onderlinge sfeer behoorlijk grimmig wordt, gaat de film niet al te diep. Vrij snel wordt vervolgd met de verzoening tussen de leden van N.W.A. en het drama rondom de dood van Eazy-E. Dit is vooral jammer omdat het stuk waar relatief snel doorheen gegaan wordt ook Dr. Dre’s periode met Suge Knight en Death Row Records beslaat, een moment in hiphop waarop een groot aantal klassiekers ontstaan zijn. Iets wat de makers zelf ook niet ontgaan is, getuige de geruchten over een vervolg dat juist op deze periode focust.