Rise of the Tomb Raider
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Rise of the Tomb Raider is voorlopig één van de tofste games van dit jaar. Prachtige graphics, een sterk verhaal en veel mogelijkheden maakt dit spel zijn geld waard en zorgt ervoor dat je je geen moment verveelt. De game is vanaf vandaag verkrijgbaar en wij zeggen, halen!

Vandaag is het zover: Rise of the Tomb Raider ligt in de winkels en alle Xbox One-bezitters kunnen met deze “exclusieve” game aan de slag. Dat Lara Croft terug was, werd twee jaar geleden duidelijk in Tomb Raider. En nu, twee jaar later, is daar Rise of the Tomb Raider. Weet deze game zich verder te ontwikkelen, of is het slechts een zoethoudertje voor Uncharted?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: dit laatste is zeker niet het geval. Uncharted en Tomb Raider hebben elkaar de afgelopen jaren juist sterker gemaakt, maar beide games zijn op een aantal essentiële punten ook verschillend. Het belangrijkste verschil is misschien nog wel dat Uncharted een losser verhaal heeft met elementen op verschillende locaties, terwijl Rise of the Tomb Raider net als het eerste deel een lopend geheel vormt. Beide keuzes hebben hun charmes, maar bij Rise of the Tomb Raider ging het naar mijn idee wel bijna mis.

Rise of the Tomb Raider

Er zijn vast fans van sneeuw en sneeuwlevels, maar ik ben er zeker geen van. Toch speelt Rise of the Tomb Raider zich af in de sneeuw. Het begin dan althans. Wie de GamesCom-trailer heeft gezien weet dat het spel ook uitwijkt naar de woestijn, maar al snel blijkt dat dit slechts een eenmalige flashback is. De rest van het verhaal zal toch echt chronologisch verlopen zonder dat Lara eens in een vliegtuig of auto stapt. Gelukkig weet ze na een paar uur een vallei te vinden vol prachtige natuur.

Grafisch laat Rise of the Tomb Raider zien dat de makers zeer veel moeite in de game hebben gestopt. Realisme staat absoluut voorop en alles ziet er prachtig uit. Van de omgeving tot de cinematics en van de tempels tot en met de dieren. Vooral het gevecht met een beer (waar ik overigens nogal wat moeite mee had) zag er zeer goed uit.

Rise of the Tomb Raider

De gameplay is grotendeels vergelijkbaar met Tomb Raider. Het overgrote gedeelte van de game ben je bezig met het zoeken naar je weg door de wildernis en het oplossen van puzzels. Deze gameplay wordt afgewisseld met gevechten die je moet winnen. De balans hierin is zeer goed, vooral wanneer je minder voelt voor de gevechten en meer voor het ontdekken. Daarnaast kun je zoals altijd gedurende het spel je wapens en je uitrusting upgraden met de voorwerpen die je onderweg vindt.

In tegenstelling tot Tomb Raider zijn er geen grote tempels, maar heel veel kleinere tempels. Ieder gebied kent er een aantal. Tevens is er ook nog heel veel per gebied te ontdekken waar je missies moet uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan kleinere zijmissies en natuurlijk extra materiaal om je uitrusting te upgraden. Dat er veel te doen is in deze gebieden wordt pas duidelijk wanneer je ervoor kiest je slechts te focussen op het verhaal. Zo merk je bijvoorbeeld dat de upgrades van je uitrusting vertragen. Je merkt het echter vooral wanneer je de kaart bekijkt.

Rise of the Tomb Raider

Als je echt alleen voor het verhaal gaat kan het zijn dat je slechts veertien procent van een gebied voltooit. Wie in ongeveer acht uur het verhaal heeft doorgespeeld is dus sowieso nog lang niet klaar. Het verhaal an sich speelt natuurlijk wel een belangrijke rol. Dit keer gaat Lara op zoek naar een historisch voorwerp waar haar vader eerder al naar zocht. Omdat hij hem echter niet vond en uiteindelijk zelfmoord pleegt omdat iedereen hem voor gek verklaarde, gaat Lara in Rise of the Tomb Raider op zoek naar dit voorwerp. Het verhaal is erg sterk en het is dan ook zonde om hier verder nog spoilers over weg te geven.

De online opties van Rise of the Tomb Raider worden op een later moment behandeld. Op het moment van schrijven konden we deze nog niet voldoende behandelen.