Star Wars Battlefront
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Star Wars: Battlefront is een game die meer bedoeld is voor de liefhebbers van Star Wars, dan fans van schietspellen. Ondanks dat het een shooter is, biedt de game te weinig in vergelijking met andere shooters zoals Battlefield. Desondanks heeft DICE goed werk geleverd en is het audiovisueel fantastisch gemaakt. Door gebrek aan content zal de game helaas niet lang weten te boeien.

Over een kleine maand verschijnt Star Wars: Episode VII – The Force Awakens in de bioscopen (De trailer daarvoor is hier te vinden). De Star Wars-fans kunnen nu al aan de slag met Star Wars Battlefront.

Ontwikkelstudio DICE, bekend van de Battlefield-games, is met Star Wars Battlefront een andere weg ingeslagen. Het blijft natuurlijk nog wel een shooter, maar het betreft nu geen militairen van verschillende landen die het tegen elkaar opnemen, maar het zijn de Rebels Alliance en de Imperial Forces die het tegen elkaar opnemen. De titel van de game is overigens niet origineel aangezien er al twee eerdere games zijn verschenen van andere ontwikkelaars, ook al is dit enkele jaren geleden. Lukt het DICE om net als de Battlefield-games weer een solide shooter te ontwikkelen en de fans tevreden te stellen? Je leest het in deze review.

Bij het starten van de game is de game beperkt tot het spelen als Darth Vader in een soort Survival-modus waarbij je zo lang mogelijk stand moet houden tegen inkomende soldaten. Dit is echter alleen maar om de download en verdere installatie van de game te overbruggen. Dit hebben ze leuk gedaan want je bent even bezig en zit zo niet doelloos te wachten tot de installatie klaar is. Wanneer het dan eindelijk zo ver is en je bent in het hoofdmenu beland krijg je enkele tegels te zien waaronder ‘multiplayer’ en ‘missions’. Je verwacht dat onder missions een verhaalmodus schuilt die je alleen kunt volgen, maar helaas is dit niet het geval. Je kunt weliswaar alleen spelen, maar het zijn enkele survival-modi die je solo kunt spelen. Ze zijn tevens offline co-op te spelen middels splitscreen of online co-op met andere spelers. Het doel is om op verschillende planeten stand te houden tegen vijftien waves aan steeds sterker wordende tegenstanders. Het verveelt helaas al vrij snel wanneer je dit alleen doet en is het veel vermakelijker wanneer je dit met een vriend speelt. Je dient elkaar dan ook te ondersteunen waar nodig is.

Review: Star Wars

De rest van Star Wars Battlefront bestaat alleen maar uit multiplayermodi waarvan enkele bekend voorkomen en enkele volledig nieuw zijn. Enkele bestaande modi zijn ‘Blast’ (Team Deathmatch) waarbij je zoveel mogelijk tegenstanders probeert neer te schieten en ‘Cargo’ (Capture the Flag). Een andere modus die volledig gericht is op het Star Wars-thema is ‘Heroes vs. Villains’. DICE heeft hiermee een leuke modus ontwikkeld waarin drie bekende personages in twee teams speelbaar zijn. Bij de Imperial Forces zijn Darth Vader, Boba Fett en Emperor Palpatine en enkele Empire soldaten. In het team van de Rebel Alliance zijn Han Solo, Princess Leia en Luke Skywalker aanwezig en worden ondersteund door enkele Rebels. Het is vermakelijk om als held of slechterik te spelen en te proberen de tegenstanders uit te schakelen. Het team waarvan de drie helden of slechteriken als eerst zijn uitgeschakeld verliest de ronde. Deze modus is overigens minder leuk wanneer je moet spelen als Rebel of Imperial. Het doel is om helden te ondersteunen en andere vijanden uit te schakelen, maar de helden en slechteriken zijn stukke sterker waardoor je vrijwel geen kans maakt en je zal daardoor dan ook meerdere keren sterven in een potje.

review: Star Wars

Een andere leuke modus is ‘Hero Hunt’. Hierin is één speler de held of slechterik en moet zo lang mogelijk stand te zien houden terwijl hij wordt opgejaagd door zes tegenspelers die als Rebel of Imperial spelen. Wanneer de Hero is vernietigd, is een andere speler aan de beurt en wordt willekeurige held of slechterik en start de jacht opnieuw. Toch gaat er niets boven de grote veldslagen waarin Tie fighters, X-wings en AT-ST bestuurt kunnen worden. Hierin is het speelveld ook stukke groter en zijn er aanzienlijk meer spelers in het veld dan bij andere modi. In tegenstelling tot de beta is de balans nu stukken beter en maak je een goede kans wanneer je goed samenspeelt. De mogelijkheid om in een voertuig plaats te nemen is slim gedaan door DICE. Bijvoorbeeld in Battlefield staan spelers regelmatig te wachten op de thuisbasis tot er een nieuwe helikopter komt.

In Star Wars Battlefront liggen er verschillende tokens verspreid door de maps. Wanneer deze worden opgepakt krijg je de mogelijkheid om in een voertuig plaats te nemen. Er zijn overigens ook tokens die ervoor zorgen dat je een bijvoorbeeld een turret of bom krijgt. Daarnaast zijn er ook nog tokens waarmee je terugkomt komt als Hero. Jij maakt zelf de keuze of je dan als bijvoorbeeld Darth Vader, Han Solo, Princess Leia of Luke Skywalker de strijd verder oppakt. Deze personages zijn stukken sterker en je kan hiermee je kill-score flink omhoog werken. Toch zijn ze niet overdreven sterk en zijn ze voornamelijk in het open veld relatief makkelijk te verslaan. Uiteraard wel gezamenlijk want alleen maak je niet veel kans.

Review: Star Wars

DICE is er goed in geslaagd om een goede Star Wars-sfeer te creëren. De planeten zien er fenomenaal uit en alles is tot in de puntjes afgewerkt. Dit geldt ook voor de blasters en de voertuigen die om je oren vliegen wanneer je het opneemt tegen een heel leger Stormtroopers. Op de achtergrond speelt toepasselijke muziek uit Star Wars terwijl een AT-AT in elkaar zakt en van alle kanten laserstralen tevoorschijn komen. Ze hebben hier duidelijk veel werk ingestoken. Dit gaat helaas ten kosten van andere zaken binnen de game. Zo is Star Wars Battlefront vrij laagdrempelig. Je hoeft geen ervaren shooter te zijn om je weg te kunnen vinden in de game. Mede doordat er vrijwel geen terugslag op de wapens zit en je niet hoeft te herladen kun je flink doorschieten op je vijand. Het geweer kan overigens wel oververhit raken waardoor je even niet kan schieten.

Ondanks dat Star Wars Battlefront er fantastisch uitziet zal menig gamer het spel niet erg lang spelen. Dit komt mede door het gebrek aan content. Zo zijn er maar vier planeten en worden vaak dezelfde maps gebruikt. Daarnaast zijn ook de wapens nagenoeg gelijk aan elkaar en is er weinig verschil  in het gebruik. Wanneer je om en nabij level 25 bent heb je vrijwel alle wapens, perks en andere opties vrijgespeeld. Je kan dan nog doorspelen tot aan level 45, maar je verdient er vrijwel niets meer mee. Wapens zijn bijvoorbeeld niet aan te passen of uit te breiden en je zal het moeten doen met de wapens die worden aangeboden. DICE heeft daarentegen wel veel speelbare personages verwerkt in de game. Er zijn bijvoorbeeld meerdere Rebels en Imperials met verschillende opties. Denk hierbij aan helm, baard, man, vrouw en nog enkele opties. De rest van deze personages zoals hun uiterlijk of de kleding is niet aan te passen. Voor de doorgewinterde shooter liefhebber zal er te weinig uitdaging zijn in Star Wars Battlefront, maar voor de Star Wars-fans die wel van een potje schieten houden is het een vermakelijke game.