Creed
Jeffrey van Beurden
Jeffrey van Beurden

Sylvester Stallone kruipt voor de zevende maal in de huid van bokslegende Rocky Balboa en levert zijn beste acteerprestatie tot nu toe. Dankzij de eigenzinnige stijl van regisseur Ryan Coogler, de sterke personages en de onverwachte wendingen ontstijgt Creed het niveau van de standaard boksfilm en durft de film zijn eigen stempel te drukken. Een terechte Golden Globe-winst en een terechte Oscarnominatie voor Stallone.

Creed is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Acteur Sylvester Stallone mag in juli 2016 alweer 70 kaarsjes op zijn verjaardagstaart uitblazen. Zijn bekendste personage, bokser Rocky Balboa, wordt er hierdoor ook niet jonger op en dat zien we terug in Creed. Waar “The Italian Stallion” in Rocky Balboa (2006) zelf nog voor een laatste keer de ring in stapte, is Balboa in de nieuwste boksfilm vooral als coach te zien van de jonge Adonis Creed, de zoon van Rocky’s aartsrivaal Apollo Creed. Kan Stallone als coach net zo veel indruk maken als bokser?

Creed

De zoon van wereldkampioen zwaargewicht Apollo Creed, Adonis Johnson (Michael B. Jordan), heeft zijn vader nooit gekend en weigert in eerste instantie ook om zijn achternaam te dragen. Desondanks zit het boksen hem in de genen en wil hij dit naar een hoger, professioneler niveau tillen. Adonis reist af naar Philadelphia en vraagt aan bokslegende Rocky Balboa (Sylvester Stallone) of hij hem wil trainen. Hoewel Rocky aanvankelijk huiverig is, kan hij geen nee zeggen tegen de zoon van Apollo Creed. Onder leiding van Rocky optimaliseert Adonis zijn bokstechniek en bereidt hij zich voor op zijn gevecht met de huidige wereldkampioen, “Pretty” Ricky Conlan (Tony Bellew). Wat bij Adonis echter ontbreekt, is een vorm van zelfbeheersing en discipline, waardoor hij zichzelf meerdere malen tegen komt. Rocky probeert hem hiermee te helpen, maar hij krijgt ook zijn eigen problemen. Samen doen Rocky en Adonis er alles aan om het beste uit hunzelf te halen en te laten zien wat ze waard zijn.

Stallone’s relatief bescheiden rol in Creed is misschien wel de beste die hij ooit heeft gespeeld. Balboa, een inmiddels wijze, ervaren man, leert zijn pupil alle fijne kneepjes uit het vak en geeft om Adonis, ook al zorgt Adonis meerdere malen voor problemen. De standaard training-scènes geven het publiek weer het oude Rocky-gevoel en Rocky laat meerdere malen aan Adonis zien dat hij het boksen zelf nog niet verleerd is. Toch geeft regisseur Ryan Coogler een hedendaags tintje aan deze (wellicht clichématige) training-scènes. De keiharde hiphop-muziek en de snelle montage maken dat het geheel beter past bij de achtergrond van Adonis, die opgegroeid is in de achterstandswijken. Daarnaast krijgt Rocky zelf een enorme tegenslag te verwerken, die hij op bewonderenswaardige wijze probeert te overwinnen. De kwetsbaarheid die Stallone vervolgens laat zien in Creed is iets wat ik bij hem nog niet eerder heb gezien en waarvan ik eerlijk gezegd niet had gedacht dat hij het in zich had.

Creed

Ook het verhaal, hoe standaard het in eerste instantie ook mag lijken, is bewonderenswaardig. Een jongen uit de ghetto die bij een oude bokser in de leer gaat, om uiteindelijk tegen een tegenstander te vechten die normaal gesproken veel te goed en te sterk is: het lijkt een standaard Hollywood-verhaal. Toch blijft deze formule werken en om de sleur te doorbreken, heeft regisseur Ryan Coogler enkele goede en originele twists toegevoegd aan het verhaal. Zo zijn er de eerder genoemde tegenslagen voor zowel Adonis als Rocky, maar ook tijdens het eindgevecht blijf je de hele tijd op het puntje van je stoel zitten. Ook heeft Coogler (zie het als een eerbetoon aan de oudere films) enkele Rocky-elementen en -referenties toegevoegd aan Creed. Zo draagt Adonis tijdens het eindgevecht de broek van zijn vader en klimmen Rocky en Adonis dezelfde traptreden die in de inmiddels legendarische scène uit de eerste Rocky film ook werden beklommen.

Regisseur Ryan Coogler heeft in Creed een prachtige, uitgebalanceerde mix gecreëerd van oude en nieuwe elementen. Een op en top fitte Michael B. Jordan, een formidabele Sylvester Stallone en een eigenzinnige maar fijne stijl maken Creed een van de betere boksfilms van de afgelopen jaren.