Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4
Quentin Beglinger
Quentin Beglinger
Gameredacteur

Als fan van de serie zou ik Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 zo snel mogelijk gaan halen. Het spel heeft veel actie en spektakel, goede graphics en een zeer boeiende verhaallijn. Nieuwe spelers zullen zeker wat moeite hebben met het volgen van het verhaal, maar zodra je er helemaal in zit is dit geen probleem meer. Zelfs de nieuwelingen zijn vele uren zoet met deze game.

5 Februari zal het nieuwste deel in de Naruto Shippuden-gameserie uit komen, namelijk Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4. Wij hebben de game inmiddels al een aantal dagen en hier lees je wat wij ervan vinden.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 is een game die vooral heel erg de fans van de tv-serie aanspreekt. Het huidige verhaal wordt voor nieuwe spelers wél heel goed uitgelegd, maar soms zijn er verwijzingen naar eerdere momenten in de Naruto-saga. Dit kan vooral verwarrend zijn voor nieuwe spelers, je wordt namelijk midden in een verhaal gegooid. Mocht je de anime/manga-serie wel hebben gevolgd, dan is het verhaal een stuk beter te volgen. Het huidige deel van Ultimate Ninja Storm gaat verder waar Ultimate Ninja Storm 3 is gestopt. Het vormt samen één verhaallijn die zijn einde vindt in Ultimate Ninja Storm 4.

Om het verhaal kort samen te vatten: Naruto bevindt zich in de vierde Shinobi-oorlog. Tobi en Uchiha Madara zijn van plan om de wereld van de shinobi (ninja’s) naar hun eigen hand te zetten. Ze willen dit mogelijk maken door de ‘The Infinite Tsukuyomi’ uit te voeren. Dit is een truc waarmee iedereen in een trance komt en in een soort droomwereld terechtkomt die Tobi en Madara naar hun eigen wil kunnen aanpassen. Uiteraard zijn Naruto en zijn mede shinobi het hier niet mee eens en proberen ze dit te stoppen.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 is een game met veel actie en spektakel. Speciale aanvallen zijn grafisch heel mooi weergegeven en lijken zo uit je scherm te vliegen. De gevechten zijn spectaculair; er zijn namelijk veel verschillende personages vrij te spelen met elk hun eigen (speciale) aanvallen. Van simpele combo’s tot speciale aanvallen en ultieme aanvallen, alle personages zijn verschillend. Zo is het in het begin soms vrij lastig uit te vinden wat het personage waar je nu mee speelt allemaal kan. Dit kan soms voor enige frustratie zorgen, vooral in de verhaalmodus, soms zie je hierdoor namelijk het zelfde stukje verhaal een aantal keer opnieuw. Het ene personage speelt nou immers lekkerder dan de andere. Maar na enige oefening komt dit ook wel weer goed. Mocht je overigens een gevecht niet halen, dan krijg je altijd een soort mogelijkheid om toch door te gaan. Je kan kiezen om terug te komen met je levenspunten weer naar 100% en extra verdedigings- of aanvalskracht.

In de Story Mode speel je als verschillende bekende personages uit de Naruto-serie. Hierdoor speel je niet alleen met bijvoorbeeld Naruto, maar leer je gaandeweg ook andere personages kennen en hiermee te spelen. Dit zorgt voor een verfrissende ervaring en vooral voor veel afwisseling in het vechten, al is dit zoals eerder gezegd soms even wennen. In deze modus is veel van de anime te zien, dan wel digitaal overgenomen dan wel via één op één beelden. Dit zorgt voor veel herkenning uit de serie en zuigt je helemaal in de wereld. Soms zit je langer naar een verhaal te kijken, dan dat er gevochten moet worden, maar zo krijg je wel het laatste deel van het verhaal helemaal mee en dat is zeker de moeite waard.

In de Story Mode van Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4, maar bijvoorbeeld ook in de Adventure Mode, zitten veel Quicktime events. Dit houd in dat je op bepaalde momenten in het verhaal of het gevecht een bepaalde knop of knoppen combinatie moet indrukken. In bijvoorbeeld een baas gevecht komt er een moment dat je een speciale aanval kan ontwijken door een knop in te drukken die in beeld komt. Ben je snel genoeg, dan zal dit in de punten worden meegerekend die je aan het einde van het gevecht krijgt uitgereikt. Dit is een leuke toevoeging, al zorgt het soms voor frustratie als je net niet snel genoeg bent of de verkeerde knop indrukt, gelukkig krijg je meestal nog een kans of begint dat stukje opnieuw tot je het wel goed hebt uitgevoerd.

Mocht je het verhaal hebben uitgespeeld, dan is er nog veel anders te krijgen om je nog een flink aantal uren plezier te laten beleven. Zo is er bijvoorbeeld de Online-modus waarin je tegen andere spelers kan strijden. Bij het schrijven van deze recensie was de Online-modus nog niet actief, dus hier kunnen we helaas nog niets over zeggen. Ook zit er een Free Battle-modus in het spel die is onderverdeeld in onder andere een League-, Practice- en VS-modus waarbij je helemaal los kan gaan. Het is namelijk mogelijk bijna elk personage uit de serie tegen elkaar neer te zetten, onmogelijke combinaties die je in de serie waarschijnlijk nooit hebt gezien of ooit gaat zien. Daarnaast is er ook de Adventure Mode, hierin ga je verder na het hoofdverhaal. Er zijn een aantal main-missies te spelen en een hele reeks aan sidemissies. Zo kom je op bijna alle bekende plekken uit de Naruto-serie. Ook vele oude gevechten en delen van het verhaal uit eerdere seizoenen van Naturo zullen voorbij komen door middel van flashbacks, waarin de speler de rol van één van de ninja’s overneemt. Dit is een zeer goede toevoeging voor als je klaar bent met de Story Mode en brengt veel extra speelplezier met zich mee. Genoeg te doen dus voor iedereen.