Doorgaan naar artikel
Het Filmarchief: Gooische Vrouwen en Memento
Max van der Heijden
Max van der Heijden
Profiel

Deze week bespreken we twee films in het filmarchief; de Nederlandse bioscoopkraker Gooische Vrouwen en Memento, de doorbraak van Britse regisseur Christopher Nolan. Eerdere afleveringen van het filmarchief kun je hier terugvinden.

Tosca

Gooische Vrouwen (2011)

In een café in Parijs waar het nummer “Une Belle Histoire” te horen is denk ik terug aan Gooische Vrouwen. Het is inmiddels al vijf jaar geleden dat de vier dames, met dit nummer door de speakers van hun hippiebus, naar Frankrijk vertrokken ‘om hun innerlijke zelf te vinden’. Nog steeds zie ik precies voor me hoe Roelien een oma in haar gezicht sloeg, hoe Anouk weer elke man om haar vinger wond, hoe Cheryl weer werd bedrogen door haar man en hoe de vier dames met de armen vol tassen van Chanel over de Champs-Élysées flaneerden. Helaas zitten die armen vol Chaneltassen er voor mij voorlopig nog niet in, dus voor nu neem ik genoegen met nog un verre du vin rouge.

Max

Memento (2000)

Memento was de doorbraak van Christopher Nolan. Deze mysterieuze psychologische thriller zette in zekere zin de toon voor zijn latere werk. De non-lineaire verhaallijnen zouden bij latere films als The Prestige en Batman Begins terugkeren. Een hoofdpersoon met zekere mentale problemen zou terugkeren in Inception, Insomnia en de Batman-trilogie.
Dit alles maakt Memento, een essentiële film voor fans van het werk van Nolan, maar eigenlijk ook voor filmliefhebbers in het algemeen.