Recensie: Justin Timberlake – The 20/20 Experience
Tim Damen
Tim Damen

Na het uitbrengen van FutureSex/LoveSounds in 2006 is het op muzikaal vlak stil geworden rondom Justin Timberlake. Zijn acteercarrière kreeg voorrang. Begin januari kwam de verrassing voor veel fans: een nieuw album. De eerste twee singles zijn hits geworden, maar weet het geluid van Justin Timberlake nog steeds te boeien?

De hereniging met muziek
Grote liefde van Justin Timberlake is muziek. De reden dat hij lang niet met een album is gekomen is enerzijds het acteren, maar anderszijds ook de inspiratie die weer moet komen. Elk jaar een album uitbrengen is geen probleem, maar hiermee kan je je stijl uit het oog verliezen. Timberlake doet het anders, neemt liever de tijd en wil hiermee een zo goed mogelijk resultaat neerzetten. Een superteam van Timberlake, Timbaland en J-Roc heeft de The 20/20 Experience geproduceerd. Soul, Latin, R&B en Futuristische melodieën zijn te horen.

Vernieuwend, maar blijft zichzelf
Artiesten moeten vernieuwen om mee te kunnen blijven dingen in de top. De ontwikkeling van de naam Justin Timberlake begon op het moment dat hij als solo-artiest verder ging. Justified was beter dan de ‘N Sync-albums en met het gewaagde album FutureSex/LoveSounds heeft hij zijn naam keihard in de top gevestigd. The 20/20 Experience gaat verder.

Evenals bij zijn tweede studioalbum zijn de nummers lang van duur. Met twaalf nummers (deluxe uitgave) en ruim zeventig minuten aan speelduur heeft Timberlake de tijd genomen. De eerst uitgebrachte single Suit & Tie was al een verrassing voor de fans, maar na het horen van het complete album is deze misschien nog groter. Mirrors, wat als tweede uitgebrachte single een enorme hit is, geeft meer weer om wat voor album het gaat. Minder georiënteerd op de dansvloer, maar meer richting sex en romantiek. De invloeden van R&B en Pop hebben plaats gemaakt voor meer R&B en Soul. Deze richting is te horen op album-opener Pusher Love Girl en wordt bevestigd bij het zwoele Don’t Hold The Wall. Op het moment dat Tunnel Vision start, is het geluid van FutureSex/LoveSounds weer even terug te horen. Dit nummer is echter als zijn tweede album in het kwadraat en overstijgt de verwachtingen, ondanks dat het album nog niet eens op de helft is. Met Timbaland op de achtergrond heeft Tunnel Vision meer dan een sexy geluid.

Bijna tè perfectionistisch
Zoals eerder geschreven duren de nummers lang, maar nooit te lang. Dit komt voornamelijk dankzij de muzikale grootheden die aan het album gewerkt hebben. De nummers zijn melodieus, maken gebruik van meerdere invloeden en zijn muzikaal gezien krachtig. Let The Groove Get In is een perfect voorbeeld. Dit nummer zit gelijk in je hoofd en ondanks zijn ruim zeven minuten speelduur gaat het niet vervelen. In Blue Ocean Floor geraak je in een trance door het hypnotiserende geluid. Body Count daarentegen is meer Latin-georiënteerd en zorgt als afsluiter voor meer beats. The 20/20 Experience is als compleet album bijna tè perfectionistisch te noemen. Nummers zijn gelikt, maar door het klein te houden niet overdreven.

Album van het jaar
Dit album klopt aan alle kanten. Verwacht niet de dansbare muziek van Justin Timberlake, maar gelikte nummers die tot een muzikaal hoogtepunt leiden. Zwoele nummers, de sex en de soul: het is allemaal aanwezig. Het zorgt ervoor dat The 20/20 Experience als toptitel verschijnt, in het nog zo prille muziekjaar 2013.