Recensie: The Vow – Bluray
NWTV-redactie
NWTV-redactie

Liefdesfilms gebaseerd op de werkelijkheid zijn altijd meer meeslepend, zo ook bij The Vow. Wanneer Leo (Channing Tatum) en Paige(Rachel McAdams) onafscheidelijk lijken, brengt een auto-ongeluk een moeilijke draai aan hun relatie en komen ze voor een groot probleem te staan. Wat doe je als je vrouw, degene van wie je houdt, niet meer weet wie jij bent?

Van een perfect huwelijk, terug bij af
De jonge Leo ontmoet tijdens het ophalen van een vergunning de liefde van zijn leven: Paige. Vanaf dat moment ontwikkelt de relatie zich als een sneltrein en is een bruiloft een logisch vervolg voor de twee geliefden. Waar alles perfect lijkt te zijn, wordt de relatie opgeschud door een vreselijk auto ongeluk. Vooral de echtheid van het ongeluk grijpt je in de film zeer aan en zijn het beelden waar je een naar gevoel aan overhoudt. Leo houdt wonder boven wonder niets aan het ongeluk over en zijn vrouw lijkt op het eerste oog geluk te hebben gehad na een hersentrauma. Tot het moment dat Leo de kamer in het ziekenhuis betreedt. Paige weet niet meer wie Leo is en is al haar herinneringen aan hun kwijt.

Wanneer de herinneringen niet meer daar zijn waar ze horen te zijn, moeten de herinneringen worden herschreven. De enige manier hoe je dat kan doen is om opnieuw op elkaar verliefd te worden. Als Paige haar ex-verloofde (in haar hoofd nog steeds verloofde) tegenkomt wordt de situatie alleen nog maar lastiger. Ondanks alles probeert Leo zich vast te houden aan zijn geloften die hij heeft gedaan die luiden: in voor en tegenspoed.

Een echte casanova
In The Vow bewijst Channing Tatum een echte casanova te zijn, iets waar hij later ook voor gecast wordt in Magic Mike (Soderbegh, 2012). Door middel van slimme versiertrucjes won hij Paige voor zich voordat het ongeluk gebeurde. Bijvoorbeeld trucjes als een doos met allerlei cadeautjes erin, waar op elke verpakking tekst staat. Voor nu, voor vanavond en voor later waren teksten die onder andere op de cadeau’s stonden. Hij haalt na het ongeluk ook werkelijk alles uit de kast om Paige terug te winnen.

Op de waarheid gebaseerd
De personen achter het verhaal van de film zijn Kim en Krickitt. Door het ongeluk belandde Krickitt in een coma en toen zij wakker werd zat zij met het zelfde probleem als Paige. Het lukte Kim om Krickitt te overtuigen dat de twee bij elkaar hoorden en gaven zzij elkaar na een aantal jaar opnieuw het ja-woord. Wat opmerkelijk is, is dat het verhaal van de film nog nooit in boekvorm is uitgegeven, wat soms wel het geval is. Hierdoor zullen er nog wel elementen zijn toegevoegd die in de werkelijkheid niet overeen komen. Daarbij geeft dit het verhaal net dat beetje extra emotionele lading.

Grafisch en extra’s
BluRay of DVD, volgens velen weinig verschil maar op het moment dat je de twee met elkaar vergelijkt zie je in de kwaliteit wel degelijk een verschil. Zeker op het moment van het ongeluk zie je de kwaliteit van BluRay op zijn hoogste niveau. Jammer genoeg voegen de extra’s weinig nieuws toe aan de film. In de deleted scenes is te zien dat Leo en Paige bijvoorbeeld naar een concert gaan en in het stuk “Till Death Do They Part” discussiëren de cast en crew over het plot van de film. Hierin wordt eigenlijk door alle personen hetzelfde verhaal verteld.

Het verhaal grijpt je aan waardoor je constant blijft kijken zonder je te vervelen. Daarnaast is de kwaliteit van het beeld plezierig om naar te kijken. Wat bij veel liefdesfilms gebeurt is dat de makers het verhaal te zoetsappig maken, dat was bij The Vow niet zo. Het verhaal pakt goed uit en het einde is in tegenstelling tot wat je verwacht niet voorspelbaar. Het enige minpunt van de BluRay versie zijn de extra’s die niets tot weinig toevoegen.