Recensie: Gangster Squad
Rick Hoving
Rick Hoving

Gangster Squad werd na de schietpartij in een bioscoop in Aurora teruggetrokken en kreeg enkele nieuwe scènes die niet in een bioscoop afspeelden. De extra geschoten scènes hebben niet mogen helpen. De film is zo uitermate voorspelbaar en lachwekkend clichématig dat het haast een unieke prestatie is. Verschrikkelijk om naar te kijken en dan met name door de verspilling van talent.

Het ziet er zo veel belovend uit. Een semi-waargebeurde gangsterfilm geregisseerd door Ruben Fleischer (Zombieland, 30 Minutes or Less) met hoofdrollen voor Ryan Gosling en Sean Penn. Groot opgezet, maar Gangster Squad gaat jammerlijk ten onder aan clichés en voorspelbare momenten.

Geen politiezaak, maar oorlog
Gangster Mickey Cohen (Sean Penn) houdt Los Angeles gegijzeld. De rechterlijke macht wordt liever door hem omgekocht dan omgebracht, waardoor Mickey vrij spel heeft. John O’Mara (John Brolin) krijgt de eervolle taak om buiten de wet om een guerrillaoorlog tegen Mickey te voeren. De bedrijven waar Mickey zijn geld witwast zijn het doelwit. John kan dit niet alleen en schakelt de hulp in van agenten die hun eigen interpretatie van handhaving er op nahouden. Een groep misfits genaamd de Gangster Squad is geboren en machinegeweer geratel neemt vervolgens het verhaal over.

Bedroevend voorspelbaar
Er zit niks in Gangster Squad wat niet al een keer eerder is gedaan, let wel: echt helemaal niks.  De film is doordrenkt van sappige oneliners en onnodige drama. Zelfs de welbekende eindbaas battle wordt niet vermeden. De film loopt vaak tegen dit soort misplaatste momenten aan. Wanneer één van de leden zich afvraagt of de Gangster Squad misschien niet net zo erg is als de gangsters waar tegen zij vechten, voelt geforceerd en incompleet aan. Maar ook dingen als dat O’Mara een zwangere vrouw heeft – want dan is het toch nét even wat erger als hij dood zou gaan – of dat Jerry Wooters (Ryan Gosling) zich toch aansluit bij de Gangster Squad nadat een arm jongetje wordt doodgeschoten, zijn zo belachelijk clichématig dat Gangster Squad elke vorm van originaliteit mist. Op zijn tijd wordt Gangster Squad hierdoor zelfs lachwekkend, want de extreem goede cast krijgt nooit de mogelijkheid om boven het matige verhaal uit te stijgen.

Vlakke personages en extra veel actie
De personages zijn niet veel diepgaander dan het verhaal. De Gangster Squad bestaat uit teamleden die allemaal hun eigen speciale kunstje kunnen. Dit wordt bij hun introductie getoond en even later in de film doen ze deze dan ook. Verwacht geen verdere ontwikkeling; zij zijn enkel dat kunstje en mogen weer het toneel aflopen na hun trucje te hebben gedaan. Ryan Gosling’s personage komt er het beste van af, maar ook hij weet Jerry Wooters nooit echt interessant te maken. Zijn romantisch uitstapje met Mickey’s vriendin (Emma Stone) voegt eveneens weinig toe.

Fleischer lijkt met veel geweld te willen verdoezelen hoe matig alles is. Toegegeven: het ziet er in combinatie met de mooie locaties soms spectaculair uit. Echter, zorgen scènes waarin een auto tot tweemaal toe ongedeerd doorrijdt na een explosie zo’n halve meter van de auto vandaan, voor weinig geloofwaardigheid. Laat staan hoe vaak er wel niet gemist wordt. In een gangsterfilm hoort geschoten te worden, maar zo veel en zo onbenullig, komt de film uiteindelijk niet ten goede. Fleischer had beter wat meer tijd kunnen nemen om zijn personages gestalte te geven.