Recensie: Grand Theft Auto V
Dirk H. Wolthuis
Dirk H. Wolthuis

In veel opzichten is Grand Theft Auto V een gepolijste versie van het vorige deel. De grootste tekortkoming van het vorige deel, het (te) serieuze verhaal, is in GTA V vermeden. Het spel verandert weinig aan de kernervaring, naast de toevoeging van meerdere speelbare personages, die extra dynamiek geven aan het verhaal. GTA V biedt ontzettend veel en weet de speler op ieder moment geweldig te vermaken. Het is spijtig dat GTA V op de huidige consoles technisch niet verder kan groeien, maar ondanks deze beperkingen heeft Rockstar een zeer levendige wereld weten te creëren. Grand Theft Auto V is een geweldige game, die ontzettend veel goed doet en zijn geld dubbel en dwars waard is.

Het door ouders gevreesde Grand Theft Auto wordt wereldwijd geprezen en gamers kunnen er geen genoeg van krijgen. Het vijfde deel uit de serie verbreekt verschillende records en veel winkels gingen ’s nachts open om miljoenen exemplaren te verkopen. Ontwikkelaar Rockstar dreef de verwachtingen van het spel tot een absoluut hoogtepunt in de wereld van games, naar zelfs de kleinste onthullingen werd reikhalzend uitgekeken. Toch is het de ontwikkelaar weer gelukt om een geweldig spel neer te zetten dat aan de torenhoge verwachtingen voldoet en de langlopende reeks eer aan doet.

Nieuwe stad, nieuwe problemen

Grand Theft Auto V speelt zich af in Los Santos, een virtuele stad gebaseerd op Los Angeles en het omliggende Californië. Voor het eerst in de reeks zijn meerdere personages speelbaar. Michael (succesvolle ex-crimineel), Trevor (psychopaat) en Franklin (beginnend crimineel uit de ghetto) spelen de hoofdrol. In tegenstelling tot Niko Bellics morele overpeinzingen over dood en geweld uit GTA IV, die haaks stonden met de gewelddadige gameplay, heeft Rockstar ditmaal niet geprobeerd om met een zwaarbeladen verhaal het te rechtvaardigen dat de personages Los Santos hullen in geweld. Hierdoor komt het luchtigere verhaal van het vijfde deel beter uit de verf, zodat de speler zich niet schuldig hoeft te voelen wanneer hij continu mensen overrijdt of andere ethisch twijfelachtige kapriolen uithaalt.

Het verhaal richt zich meer op de dringende problemen en de omgang tussen de verschillende personages, wat af en toe vreemd aanvoelt aangezien de speler afwisselt tussen het besturen van de personages. Wanneer er gewisseld wordt naar een ander personage, kan de speler hem in de meest uitlopende situaties aantreffen: Trevor die dronken van een berg afrolt of Michael die met zijn vrouw aan het tennissen is. Dit klinkt wellicht als een kleine toevoeging, maar doordat het leven niet stilstaat wanneer de speler weg is, krijgt ieder personage een eigen gezicht en leert de speler hen beter kennen.

Los Santos leeft, ademt en bloedt

De personages zijn redelijk uitgewerkt, maar ze blinken niet uit ten opzichte van andere spellen. De stad Los Santos doet dat daarentegen wel. Waar in GTA IV Liberty City een goede replica was van New York, is Los Santos niet alleen een replica van Los Angeles maar haast een volledige, digitale reincarnatie. In het vorige deel werd slechts de stad nagebouwd en werden de (computergestuurde) inwoners willekeurig in de stad neergezet. In GTA V is de intelligentie van de computerpersonages sterk verbeterd. De hele Californische sfeer komt niet alleen terug in de architectuur van de stad, maar ook in de gesprekken tussen verschillende mensen, de interactie met de speler en de activiteiten van de inwoners. Daarnaast reageren de inwoners van Los Santos zeer goed op de speler. Wanneer één van de hoofdpersonages besluit zijn frustratie te uiten op één van de omstanders, zullen andere passerende mensen niet gelijk in doodsangst wegrennen. Ze lopen ietwat ongemakkelijk door, kijken over hun schouder en besluiten het pas op een lopen te gooien wanneer de speler daadwerkelijk in hun richting komt. Deze kleine aanpassingen geven het gevoel dat het hier om een echte, levendige stad gaat.

[one_half]
GTAV08
[/one_half]
[one_half_last]
GTAV 09
[/one_half_last]

Meer dan misdaad alleen

Naast het verhaal van GTA V bevat het spel veel meer mogelijke activiteiten, die overal in de gigantische omgeving van Los Santos te vinden zijn, van racen tot parachutespringen. Dit zijn meestal over kleine, doch vermakelijke spellen, die gezamenlijk zo omvangrijk zijn dat ze een aparte game hadden kunnen vormen. Er is nog nooit een spel verschenen dat de speler zoveel biedt qua landschap, inwoners of activiteiten. Hetzelfde kan gezegd worden van de missies. De verschillende missies zijn zoals gebruikelijk voornamelijk gevuld met schieten en rijden. Hoewel de omgevingen en situaties verschillen, blijft GTA V een zeer gestroomlijnde ervaring neerzetten. Zowel het besturen van voertuigen als het schietaspect kunnen zich meten aan games die zichzelf toespitsen op één van de twee genres. Rockstar verdient niet per se lof omdat het bedrijf zoveel doet met GTA V, maar omdat het zoveel góed doet.

Wellicht is het grootste nadeel van GTA V, de beschikbare platformen waarop het spel is uitgebracht. De huidige generatie consoles doen absoluut geen eer aan de geweldig uitgewerkte wereld van Los Santos. De technische beperkingen van zowel de Xbox 360 als de PlayStation 3 zorgen ervoor dat deze game niet alles is wat het kan zijn. Gelukkig is dit spel in vergelijking met voorgaande delen er zowel in beeld als geluid op vooruit gegaan. Auto’s en wapens klinken en ogen zeer divers. Daarnaast heerst er nu meer dan ooit het gevoel dat de stad een levend wezen is en dat komt mede door de geluidsverbeteringen.