Pokémon X & Y
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Perfect zijn Pokémon X & Y zeker nog niet, maar een eerste zeer grote stap in een vernieuwende richting wel. Met 3D-graphics, vele nieuwe functies en onder andere de mega-evolutie maken Pokémon X & Y het eerste vervolg in de franchise die waardig is aan het eerste gevoel dat iedere Pokémontrainer kent.

Games moeten vernieuwen, graphics moeten beter en gameplay moet verfijnder: het zijn gebruikelijke kritieken over games die niet innoveren. Toch leert een blik op Pokémons Metacritic-scores dat de games in de franchise altijd goed scoren. Er was vraag naar iets anders.

Gotta Catch ‘em All

Pokémon is Pokémon en de basis daarvan zal nooit veranderen. Veel nevenfranchises hebben het geprobeerd en enkele, zoals Pokémon Mystery Dungeon, deden het best aardig, maar de meesten mislukten. Het is daarom dat de Pokémon Company, ontwikkelaar van de Pokémongames, nooit heeft durven innoveren. Pokémon X & Y zijn in de basis dan ook niet anders dan Blue & Red. Erg is dat niet.

[one_half]Pokemon X & Y[/one_half]

[one_half_last]Pokémon[/one_half_last]

Als kleine trainer een nieuwe wereld verkennen vol met bekende en onbekende Pokémon is iets wat goed blijft voelen. Jammer is dat de speler, zoals bijna altijd gebruikelijk, alleen kan kiezen uit een water-, vuur- of graspokémon. Alleen in Pokémon Yellow werd hier van afgeweken.

Grafisch anders, maar toch hetzelfde

De grootste verandering en hiermee tevens de grootste verbetering zijn de graphics. Tot en met Pokémon Black 2 & White 2 was het spel voorzien van 2D-graphics die al gebruikt worden sinds de eerste consoles. De grafische beperkingen waren geen reden meer om dit te handhaven en gelukkig vond The Pokémon Company dit ook. In onderstaande trailer is goed te zien hoe Pokémon hetzelfde kan voelen in een toch zo anders uitziende wereld:

De gevechten, in het verleden nogal statisch ogend, zien er dynamisch en verfrissend uit. Al op de Nintendo 64 toonde The Pokémon Company met Pokémon Stadium dat 3D-gevechten tussen Pokémon er goed uit konden zien. In X & Y wordt dit eens te meer duidelijk. Hoewel er nog genoeg ruimte is voor verbetering, zijn de stappen die in dit spel worden gemaakt al enorm.

Vernieuwing als rode draad

Waar eerdere Pokémongames vooral en vrijwel uitsluitend nieuwe Pokémon als rode draad hadden, blinkt Pokémon X & Y uit in vernieuwing. Er zijn zelfs te veel nieuwe onderdelen om op te noemen. Vooral doordat de game alsnog vertrouwd aanvoelt is dit een zeer positief punt. Een zeer belangrijke vernieuwing is de mega-evolutie, waardoor zelfs bekende Pokémon in een nieuw jasje worden gestopt.

Een nutteloze toevoeging is Pokémon Amie. In deze modus zijn de Pokémon te vertroetelen, iets wat sommigen best leuk zullen vinden, maar voor de doorgewinterde Pokémontrainer niet is weggelegd. Een modus die hier op lijkt, maar juist wel iets toevoegt aan de core gameplay is Super Training. In deze modus kunnen de verschillende vaardigheden van de Pokémon individueel getraind worden. Hierdoor worden Pokémon beter en wordt de band tussen trainer en Pokémon groter.