Doorgaan naar artikel
Recensie: Battlefield 4
Dirk H. Wolthuis
Dirk H. Wolthuis
Profiel

Conclusie

Battlefield 4 heeft aan alle mogelijke kanten voor- en nadelen. Het is één van de beste multiplayerfranchises die er momenteel zijn en het vierde deel doet daar eer aan. Daarentegen moeten spelers haast 120,- euro betalen om een jaar aan de slag te kunnen met dit spel en is het spel op de huidige generatie consoles niet zo spectaculair als op de nieuwere systemen. Battlefield 4 is op zichzelf staand een goede game, vooral wanneer het gespeeld wordt op de nieuwere consoles of PC.

De Battlefield-franchise staat al vanaf het eerste deel, Battlefield 1942, bekend als hét openwereldspel van het schietgenre. Met Battlefield 4 wordt deze trend doorgezet en heeft ontwikkelaar DICE zich opnieuw gebogen over een singleplayerervaring. Toch draait het ook in dit deel maar om één ding: een online wereld waarin spelers te voet of in voertuigen tegen elkaar strijden.

Battlefield 4 is ongeveer een jaar na zijn voorganger uitgekomen. De serie lijkt hiermee de kant op te gaan van populaire franchises zoals Call Of Duty. Op zichzelf staand hoeft een jaarlijks terugkerende Battlefield geen slecht gegeven te zijn, zolang de game substantieel verschilt van zijn voorganger. Battlefield 4 slaagt hierin maar gedeeltelijk. Op de huidige generatie consoles is er helaas maar weinig verschil te zien in vergelijking met Battlefield 3. Toch zijn er meer verschillen die pas naarmate de tijd vordert de kop zullen opsteken.

[one_half]
Battlefield-4-Hannah-and-Irish
[/one_half]
[one_half_last]
battlefield-4-1371553288-2
[/one_half_last]

Epische singleplayer

Ontwikkelaar DICE heeft tegen beter weten in geprobeerd een epische singleplayer-ervaring toe te voegen in het laatste deel van de Battlefieldreeks. Hoewel de singleplayer in het vorige deel catastrofaal was, heeft DICE duidelijk geleerd van de ervaring. De modus bevat een redelijke verhaallijn, personages waarmee de speler een band opbouwt en epische scènes die men niet snel zal vergeten. Er zijn zeker beter singleplayerervaringen te vinden in andere games uit het genre, maar voor een franchise die zich al meer dan tien jaar puur op  multiplayer richt, is het een geweldig eindproduct.

Levolution, niet erg revolutionair

De grootste toevoeging aan de multiplayer van Battlefield 4 is ‘levolution’, zoals DICE het noemt. Dit zijn bepaalde evenementen die een speelvelden kunnen veranderen. Zo kan er door iedere speler een gat in een dam worden geschoten, met als gevolg dat schepen noodzakelijkerwijs een belangrijkere rol krijgen. Hoewel deze evenementen de show stelen wanneer er gespeeld wordt op de PC of nieuwe consoles (PlayStation 4/Xbox One) vallen ze ronduit tegen op de huidige generatie spelcomputers. De evenementen komen te weinig voor en hebben nauwelijks invloed op de ervaring van spelers.

[one_half]
battlefield-4-1371553288-1
[/one_half]
[one_half_last]
battlefield-4-1371553289-6
[/one_half_last]

Naast deze grote toevoeging zijn er honderden kleine toevoegingen in het spel verwerkt. Nieuwe voertuigen, wapens, accessoires, speelvelden en -modi zijn slechts een aantal toevoegingen die de spelers van vorige delen direct zullen opvallen. Hoewel iedere toevoeging op zich weinig invloed heeft op de ervaring, is het cumulatief duidelijk te merken. Het maakt van Battlefield 4 een betere game dan zijn voorganger. Toch blijft het gevoel hangen dat deze toevoegingen gerust als update voor Battlefield 3 hadden kunnen verschijnen. Dit neemt niet weg dat Battlefield 4 als onlineshooter zijn concurrentie voorbijstreeft.

[one_half]
Battlefield-4-Operation-Locker-TDM
[/one_half]
[one_half_last]
BF4_Levolution_Siege_of_Shanghai_web_0
[/one_half_last]

Grafisch prachtig, maar niet op alle systemen

Op het audiovisuele gebied laat Battlefield 4 gemengde gevoelens achter. Op de PC, PlayStation 4 en Xbox One ziet de game er geweldig uit en vooral de singleplayer biedt een cinematische ervaring. Op de PlayStation 3 of Xbox 360 zal het in eerste instantie aanvoelen als een opgepoetste versie van het vorige deel. Het enige wat een merkbaar verschil oplevert op de huidige generatie spelcomputers is de audio; wapens hebben nog nooit zo levensecht geklonken. Het verschil tussen het afvuren van een wapen binnen en buiten is enorm en draagt zeker bij aan een meeslepende ervaring.

Sinds Battlefield 3 kunnen spelers een zogenaamd premium-abbonoment aanschaffen, een pakket dat toegang biedt tot extra wapens en content. Voor dit pakket zal de speler wel 60,- euro moeten betalen, waarmee de prijs van Battlefield 4 verdubbeld wordt. Het nare hiervan is dat premium-spelers veel extra’s krijgen, waarmee ze daadwerkelijk sneller beter zijn dan de niet extra betalende spelers. Electronic Arts, uitgever van Battlefield 4, drijft spelers zeer bewust naar een systeem waar ze voor een jaarervaring 120,- euro moeten betalen voor een volledig spel.