Captain Phillips
Maarten Berk
Maarten Berk

Het is niet voor te stellen hoe een situatie als deze echt is. Greengrass weet echter het verhaal op zo'n natuurlijke manier te benaderen en geeft de personages genoeg bagage mee om je in te kunnen leven in hun situatie. De kijker bevindt zich midden in deze benauwende situatie en voelt de spanning van de bemanning iedere minuut van de film. Met overtuigend acteerwerk door Tom Hanks en een interessante inkijk in een kaping van een schip, is dit een intrigerende film geworden over moderne piraterij en de verschillende werelden die elkaar kruisen. Vanaf het moment dat de piraten het schip benaderen kan er pas weer aan het einde van de film opgelucht adem worden gehaald.

Paul Greengrass’ Captain Phillips is een enerverende film over de kaping van het schip Maersk Alabama in 2009. Vanaf het moment dat de piraten de achtervolging inzetten zit je aan het scherm gekluisterd.

Wederom maakt Paul Greengrass een spannende thriller naar een waargebeurd verhaal, ditmaal over kapitein Richard Phillips. Wanneer Philips’ schip in 2009 wordt overvallen overleefd hij dit ternauwernood. Na deze gebeurtenis schrijft hij zijn verhaal op. Dit was de basis waarmee Greengrass een aangrijpend beeld schetst over een situatie waarbij alledaagse mensen zich niks kunnen voorstellen. Net als bij United 93 (2006), over de kaping van het vierde vliegtuig op 11 september 2001, weet de Britse regisseur op een majestueuze wijze een film te maken, verteld vanuit de mensen die dit op de eerste rij meemaken. Met Captain Phillips verplaatst de locatie van een vliegtuig naar een schip vlak voor de Somalische kust en verandert het thema van terrorisme naar globalisering.

Richard Phillips (Hanks) is een kapitein met veel ervaring. Hij neemt afscheid van zijn vrouw om wederom een aantal weken op zee te werken. Hij is met zijn lading onderweg naar Mombasa in Kenia. Wanneer vier Somaliërs het schip betreden gebeurt hetgeen wat Phillips misschien wel al had zien aankomen. Terwijl de bemanningsleden zich in het schip verbergen, doet Phillips zijn best om tegemoet te komen aan de eisen van de piraten. Phillips biedt hen de 30.000 dollar aan die in de kluis liggen. Daar nemen de piraten geen genoegen mee. Piratenleider Muse (Barkhad Abdi) eist dat Phillips hem helpt zijn bemanning op te sporen in alle uithoeken van het schip. Wanneer dat plan mislukt lijken de piraten toch akkoord te gaan met het geldbedrag. Toch besluiten ze om Phillips te ontvoeren in de hoop dat hij flink wat losgeld oplevert. Vanaf dat moment ontstaat er een gespannen situatie met de Amerikaanse marine die ten kosten van alles willen voorkomen dat Phillips en de piraten de kust van Somalië bereiken.

Tom Hanks speelt de rol van de gewone, hardwerkende Amerikaan. Hij doet zijn werk goed en weet wat hem te wachten kan staan. Bij aankomst op het schip controleert hij meteen de sloten van de hekken die piraten op afstand moeten houden. Het is algemeen bekend dat Tom Hanks kan acteren, maar in deze film zet hij weer Oscar-waardige prestaties neer. Met als hoogtepunt het moment waarop hij gegijzeld wordt. Phillips zit alleen in de boot samen met de vier Somaliërs. Werkloze vissers die hun armoedige bestaan proberen te ontvluchten. Stuk voor stuk gespeeld door debuterende acteurs. Waar de een nog werkte in de telefoonzaak van zijn broer, werkte de ander als chauffeur voordat hij ontdekt werd. Ondanks dat weten ze met goed acteerwerk geloofwaardige piraten neer te zetten. Muse speelt met zijn magere verschijning een jongeman die niks te verliezen heeft. Daar komt Phillips ook achter als hij tegen hem zegt dat er vast wel meer is dan vissen of het kapen van een schip. Waarop Muse antwoordt dat dat er niet is. Voor de arme Somaliërs is er eigenlijk geen keus meer. Van de magere visopbrengst valt niet te leven en dan blijft er nog maar één ding over. Captain Phillips is meer dan alleen een erg spannende film over Somalische piraten. Het is een film over globalisering, waarbij de wegen van het rijke Westen kruizen met die Somaliërs die niks meer te verliezen hebben.

Met schokkende en indringende beelden creëert Greengrass een sfeer waarmee de film een documentaire-achtig uitstraling krijgt. Het verhaal oogt hierdoor nog realistischer. Je zit als kijker dicht op de huid van de spelers waardoor de angst nog beter te voelen is en de piraten angstwekkender overkomen. De camera kijkt recht in de ogen aan en ziet dat ze tot in alles toe in staat zijn. Het is een wonder dat Phillips dit verhaal heeft na kunnen vertellen.