Inside Llewyn Davis
Tim Damen
Tim Damen

Maar voor een groot publiek doet de film tekort, mede omdat er vrijwel niks gebeurt in Inside Llewyn Davis. Er valt weinig negatiefs te zeggen, behalve dat de teleurstelling van Llewyn Davis' carriere doordrukt naar een film waarin vooral de muziek het goed weet te maken.

Inside Llewyn Davis neemt je mee in het leven van een folkzanger die maar niet wil doorbreken. Na de dood van zijn muzikale partner Mike Timlin probeert Llewyn Davis (Oscaar Isaac) het als soloartiest te maken in de folkscene. Hij leeft van dag tot dag en van club tot logeerbank. De Coens beschrijven een week uit het leven van een folkzanger die zich in 1961 in de folkwereld van de New Yorkse wijk Greenwich Village begeeft.

Een verhaal zonder begin, een verhaal zonder eind

Eigenlijk gebeurt er vrij weinig in Inside Llewyn Davis. De Coens willen met dezelfde openings- als sluitingscene aangeven dat het leven in een cirkeltje gaat, maar dit komt maar magertjes over in de film. De film is precies wat het plot beschrijft, een week uit het leven van Oscaar Isaac. Zijn carriere zit niet echt mee en dit in tegenstelling tot zijn beste vriend Jim (Justin Timberlake), Jims vriendin Jean (Carey Mulligan) en tal van folkvrienden en -collega’s. Wat de film laat zien in Oscars week is het verhaal achter het domme avontuurtje met Jean, een kat die hem nog meer leed bezorgt en Roland Turner (John Goodman) die zegt dat er met folk niks te bereiken valt. Goodman, die een hilarische bijrol speelt, ontmoet hij tijdens een trip naar Chicago om zijn carriere uit het slop te halen. Ook hier behaalt Isaac weinig winst. Er mag dan vrij weinig gebeuren in de film, de acteurs spelen hun rol met bravoure.

Lange leve folk

Maar waar de film wel veel winst behaalt is de folkmuziek. Het zijn prachtige liedjes die in de meeste gevallen compleet gespeeld worden. Muziek uit de begindagen van Bob Dylan en de dagen dat Private (Elvis) Presley steeds groter en groter aan het worden is. Justin Timberlake zingt wonderbaarlijk goed in het folkgerne, evenals Oscaar Isaac zelf en de rest die optreedt. Het zijn nummers over vreugde, teleurstelling en vol met medelijden. Voor de genreliefhebber is alleen hierdoor een bezoek waard.