Recensie: Drijvende continenten in Ice Age 4: Continental Drift
Tim Damen
Tim Damen

Na het minder goede Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs uit 2009 is Ice Age 4 een leuke film om naar te kijken. De film bevat meer humor en leuke originele ideeën over het ontstaan van de continenten en de wereld. Het verhaal is leuk in elkaar gezet en ze beleven weer het gekste avontuur. Wat uniek blijft aan Ice Age is dat Scrat nooit bij de groep hoort, maar lekker zijn eigen verhaal in de film heeft. De 3D is ook boven verwachting goed en er zijn leuke beelden in gemaakt waardoor het goed tot zijn recht komt. Waarschijnlijk is er na deze film weer genoeg materiaal om een vijfde deel te maken, want wie wilt nou niet weten hoe de avonturen verder gaan.

“Als je water drinkt met je slurf, smaakt het dan naar snotjes?” Dit is de vraag die Ellie krijgt en één van de vele flauwe grappen in Ice Age 4: Continental Drift. Manny, Sid, Diego en al hun vrienden beleven hun volgende avontuur waarin de ijstijd definitief over lijkt te zijn en de huidige wereld gevormd wordt.

Het ontstaan van de huidige continenten
Gooi alle theorieën maar overboord, in Ice Age wordt het precies uitgelegd. De continenten zoals wij die nu kennen zijn ontstaan door een simpele eikel die onze grote vriend Scrat wil begraven in het ijs. Nadat het de eerste keer misgaat en de eerste scheuren zichtbaar zijn weet Scrat dat het niet helemaal gaat zoals het hoort en stopt gelijk. Hij maakt het gat dicht en zoekt een nieuw plekje. Deze gevonden te hebben, probeert hij heel voorzichtig de eikel in de grond te stoppen. Uiteraard lukt dit niet, een enorme berg splijt open en Scrat valt met zijn geliefde eikel naar de kern van de aarde. Deze kern was toen nog geen lava massa maar een brok steen waar de eikel op valt. Als Scrat deze wilt pakken begint het te draaien en door de draaiing gaan de continenten zich verplaatsen. De huidige wereld wordt langzaam gevormd.

Plot
Onze drie vrienden raken gescheiden van de bewoonde wereld nadat een compleet continent op drift is geslagen. Een ijsberg functioneert als schip om ze weer thuis te brengen, maar dit gaat niet zonder slag of stoot. In een zoektocht naar het vaste land beleven ze meer avonturen dan ooit te voren. Meedogenloze piraten moeten bevochten worden en exotische zeemonster proberen ze om de tuin te leiden. Gelukkig krijgen ze hulp van nieuwe vrienden en uit onverwachte hoek.

Scrat is ondertussen nog steeds opzoek naar zijn eikel en komt een wereld tegen die nog geen (prehistorisch) eekhoorn heeft gezien.

Nieuw in Ice Age
Buiten Sid, Manny, Diego, Scrat, Ellie en alle vrienden die we uit eerdere delen al kenden, zijn er ook nieuwe bij gekomen.

Manny is nog steeds heel gelukkig met Ellie. Ze hebben een dochter Peaches en heeft de rare trekjes van haar moeder en het avontuurlijke van haar vader. Haar beste vriend, Louis, is een mol en niet zo heldhaftig als Peaches. Maar als het echt moet dan staat hij voor haar klaar. Peaches wil graag bij de populaire groep mammoets horen en is verliefd op Ethan.

Het heeft drie films geduurd, maar eindelijk wordt Sid herenigd met zijn familie. Volgens hun zeggen hebben ze altijd gezocht naar hem, maar zodra ze Sids Oma geloosd hebben gaan ze er snel vandoor. Deze oude luiaard zonder tanden is een hele aparte en zorgt nadat ze zich heeft aangesloten bij de groep voor rare taferelen en hilarische momenten voor de kijker.

Een groep piraten die aangevoerd wordt door Captain Gutt probeert de zoektocht naar het vaste land te voorkomen. Het is zijn oceaan en je hebt de keuze om je aan te sluiten bij de groep of….. Misschien wel een geluk voor de groep en vooral voor Diego, dat er een vrouwelijke sabeltandtijger op de boot is. Deze boot is van een enorm ijsblok gemaakt. Zou ze hen echt willen helpen om van die vervelende kapitein af te komen?

Het uiterlijk, de trekjes van Captain Gutt als zowel de boot en de crew hebben veel weg van de Pirates of the Caribbean. Het is duidelijk zichtbaar dat de inspiratie uit die films is gehaald. Het geeft leuke taferelen en veel humor.

Scrat
Wat in elke Ice Age film terugkeert is de zoektocht van Scrat naar zijn eikel. Het extra verhaal in de film mag natuurlijk niet ontbreken. Dit is typisch wat Ice Age kenmerkt. Scrat vind dit keer een geheime kaart diep op de oceaan bodem. Het kost wat moeite om de kaart te bemachtigen, maar uiteindelijk lukt het hem. Hij gaat de route op de kaart volgen en komt natuurlijk Diego, Sid en Manny tegen die op dat moment heel andere dingen aan het hoofd hebben. Uiteindelijk komt hij in het paradijs Scratlantis. Kan hij zijn hebzucht beheersen?

3D
De film is zoals de meeste films tegenwoordig opgenomen in 3D. Nu ben ik nog niet altijd even enthousiast over films die 3D vertoond worden in de bioscopen. De makers van Ice Age hebben echter goed gebruik gemaakt van de techniek. Een echt toegevoegde waarde op de film heeft het niet, maar de dingen die op je afkomen geven wel een leuk effect aan de film.

Cast
De cast is wederom uitgebreid voor Ice Age 4. Buiten de reeds bekende voice-overs van Sid, Diego, Manny en Ellie spreken nu onder andere ook Jennifer Lopez (Shira), Drake (Ethan) en Nicki Minaj (Steffie) een stem van één van de dieren in.