South Park: The Stick of Truth
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

South Park: The Stick of Truth is een spel vol humor. Door het turn-based gevechtssysteem kunnen spelers vanuit hun luie stoel het verhaal volgen. Het samenspelen met de bekende personages is leuk en geeft het gevoel dat je deel uitmaakt van een nieuwe, lange aflevering van de serie. De missies zijn afwisselend en er is genoeg uitrusting te vinden om je personage beter te beschermen en sterker te maken. Het lijkt erop dat deze game de eerste goede vertaling is van de populaire serie.

South Park: The Stick of Truth is niet het eerste spel dat is ontwikkeld op basis van de tekenfilmserie. Spijtig genoeg waren de voorgaande South Park-games niet de meest succesvolle spellen. De vraag is nu of Ubisoft en Obsidian Entertainment hiervan hebben geleerd en een goede game hebben ontwikkeld.

Twee Amerikanen, Matt Stone en Trey Parker, hebben in 1997 een tekenfilmserie ontwikkeld die er vrij simpel en kinderlijk uitzag. Het speelse uiterlijk verraadt de botste animatieserie ooit. De inmiddels 17 jaar oude serie werd een groot succes en nieuwe afleveringen worden nog steeds gemaakt. Het is mede door de grove humor en grofgebekte kinderen dat de serie zo populair is. Actuele gebeurtenissen en bekendheden worden verwerkt in de afleveringen. De laatste paar afleveringen van het huidige seizoen stonden onder andere in het teken van ‘The Stick of Truth’: De kinderen van South Park leven compleet in hun eigen fantasiewereld waarin een conflict ontstaat tussen twee groeperingen. De game gaat hierop verder en het is aan jou de taak om in deze fantasiewereld mee te leven.

De game start wanneer een vader en moeder met hun kind hun nieuwe woning betreden in het stadje South Park. Blijkbaar is er aan de verhuizing iets voorgevallen maar hier wordt nog niet echt op ingegaan. Vader en moeder vinden dat het maar eens tijd wordt voor jou om op zoek te gaan naar nieuwe vrienden. Hiermee start het grote avontuur.

Vrienden

Vrienden zijn belangrijk

Vrijwel meteen moet je te hulp schieten bij een gevecht tussen iets wat lijkt op een elf en een verkleed jongetje. Nadat je het voor de blonde knaap hebt opgenomen en de elf verslagen hebt is het ijs gebroken. Een nieuwe vriendschap is ontstaan en het blijkt Butters te zijn, een bekende voor de South Park-kijkers. Butters wil je graag meenemen naar zijn leider een stukje verderop. Hierbij aangekomen wordt al gauw duidelijk dat de leider niemand minder is dan Cartman, verkleed als volslanke tovenaar.

De personages zijn exact hetzelfde getekend zoals ze ook op tv te zien zijn en ook hun stemmen komen overeen. Dit zorgt ervoor dat de speler echt het gevoel krijgt dat hij deel uitmaakt van een nieuwe aflevering. De speler zal een snelle uitleg krijgen over hoe hij een gevecht succesvol kan afronden tegen een vijand. Deze snelgids komt goed van pas om wegwijs te worden in de mogelijkheden tijdens een gevecht.

In de achtertuin van Cartman zijn wapens te verkrijgen en zijn gevechtstrainingen te volgen. Wapens kunnen gekocht worden met het gevonden geld wat overal verstopt kan liggen. Je zal al gauw elke kast en deur willen openen om te zien wat erin ligt. Vaak zijn het kleine bedragen en ook veel rotzooi zal in je rugzak verdwijnen. Gelukkig is deze onbruikbare rotzooi wel te verkopen zodat je saldo stijgt. Samen met Butters gaat de speler op pad om gekregen missies te voltooien. Gaandeweg kom je zowel vijandelijke als vriendelijke leeftijdgenoten tegen. Met de vriendelijke personages kan een vriendschap gesloten worden, wat soms beloond wordt met een nieuwe missie. Het behalen van een doelstelling om bijvoorbeeld vijf vrienden te hebben zorgt ervoor dat een toevoeging wordt vrijgespeeld. Deze toevoegingen oftewel ‘perks’ kunnen een voordeel bieden in een gevecht. Het zoeken van vrienden is een leuke manier om ervoor te zorgen dat spelers echt op zoek gaan en niet regelrecht naar de eindbestemming lopen.

sptsot

De stok

Waar alles om draait

Cartman is in het bezit van een stok, oftewel The Stick of Truth. Deze simpel ogende stok brengt grote krachten met zich mee en mag dus absoluut niet in de verkeerde handen vallen. Wanneer deze stok wordt weggehaald door de elven staat iedereen op zijn kop en moet deze zo snel mogelijk teruggebracht worden. Net als bij andere RPG-spellen heeft de speler aan het begin een ‘speelstijl’ kunnen kiezen in de vorm van een vechter, tovenaar, dief of jood. Dit laatste slaat duidelijk op de antisemitische standpunten en de haat die Cartman heeft tegen Kyle, zijn joodse vriend. Elke klasse heeft een bepaalde speelstijl en aanvallen. Zo zal een vechter het moeten hebben van de kracht van het slaan waarbij een tovenaar het meer op een afstand houd door middel van magie. Los van het feit dat ze iets andere aanvallen hebben zit er vrij weinig verschil tussen de verschillende speelstijlen. Tijdens het avontuur kom je groepen elven tegen waarmee je in gevecht gaat.

sptsot3

Het gevechtssysteem werkt “turn-based”. Dit houdt in de personages om de beurt een aanval mogen uitvoeren. Deze manier van spelen neemt veel drukte weg bij de speler. Er kan nu wat rondgelopen worden en op het moment dat er gevochten gaat worden heb je de tijd om je aanval uit te zoeken en uit te voeren. Je hoeft niet zo snel op een aantal knoppen te rammen om als eerste een pak slaag uit te delen. De speler moet echter wel op het juiste moment een knop moeten indrukken om zoveel mogelijk schade aan te richten. Dit geldt ook voor een verdedigingsaanval. Wanneer spelers zijn verwond of weinig leven hebben kunnen zij, wanneer ze aan de beurt zijn, ook kiezen om een snack te eten om hierdoor wat leven terug te krijgen.

Naar mate je verschillende missies hebt voltooid speel je naast Butters ook andere leden vrij. Hierbij zal bijvoorbeeld Kyle beschikbaar komen om samen mee op pad te gaan. Kyle beschikt over andere kwaliteiten dan Butters. Het leuke hiervan is dat je zo toch met de bekende personages uit South Park samen speelt en je mag ze ook besturen tijdens het gevecht, althans: je kiest de aanval en voert hem uit.

sptsot2

Humor

Zoals we die van South Park kennen

De gebruikte humor is South Park ten voeten uit. De scheten vliegen om je oren en de banale grappen zijn vaak droog, maar leuk. Zo komt de speler weleens voor een masturberende man of een naakte vrouw te staan wanneer er een voordeur wordt geopend zonder te kloppen. De speler kan een grote boodschap doen op het toilet en deze meenemen om hiermee de tegenstander mee te bekogelen. Daarnaast wordt er flink gescholden en komen er scènes in voor die niet bedoeld zijn voor de ogen van te jonge spelers. De liefhebbers van deze humor zullen worden beloond want het zit er vol mee in South Park: The Stick of Truth.