Recensie: Borderlands 2 (PS Vita)
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De ontwikkelaars bij Iron Galaxy Studios hebben hun best gedaan om de complete Borderlands 2-game inclusief veel uitbreidingen beschikbaar te maken op de PS Vita. Dit is voor de voor de Vita-eigenaren een uitkomst, om deze succesvolle shooter te kunnen spelen waar ze maar willen. Helaas komt het spel ook met wat minpuntjes: de knullige besturing en de haperende omgevingen kunnen voor wat ergernissen zorgen.

Een eerder versie van dit artikel vermeldde dat Borderlands 2 alle DLC zou bevatten. Hoe komen we er bij?

In 2012 was de doldwaze game Borderlands 2 een veelbesproken game en één van de betere games van dat jaar. De game bleek een groot succes en werd goed ontvangen door de gamers. Er volgde nog meerdere uitbreidingen met nieuwe personages, wapens en nog veel meer.

Nu, twee jaar later, is Borderlands 2 uitgebracht voor de handheld van Sony, de PlayStation Vita. Dit maakt het mogelijk om Borderlands 2 te spelen waar je maar wilt. Hoewel de game al iets ouder is en al door vele gamers is gespeeld op verschillende platformen werd er toch uitgekeken naar de Vita-versie. De cartoon-achtige shooter vol humor en flitsende schietpartijen doet het goed op meerdere fronten. Het ziet er leuk uit, er is veel fantasie in verwerkt en zit overvol met allerlei wapens. Het is zo gek niet te bedenken of het is mogelijk. Er zijn naast Killzone: Mercenary weinig ‘succesvolle’ first person shooters uitgebracht voor de PS Vita. De grote vraag is natuurlijk of Borderlands 2 voor de handheld dezelfde kwaliteiten biedt als de versie op de consoles.

Borderlands 2

In een notendop

Borderlands 2 gaat verder waar Borderlands in 2009 is geëindigd. De speler keert terug naar de Pandora, echter is deze nu in handen van “Handsome Jack”, een weergaloze slechterik. Hij regeert de Eridium Vault en daarmee ook de machtige Hyperion Corporation. De Vault Hunters, welke door de spelers worden bestuurd, worden opgejaagd door de troepen van Handsome Jack. De Vault Hunters hebben zich aangesloten bij het verzet genaamd de “Crimson Raiders”onder leiding van Roland en Lilith. Het is nu jou taak om alleen of met mede-Vault Hunters te onderzoeken wat Handsome Jack met de Vault wil, om hem vervolgens te stoppen.

Meer

Is niet altijd beter

Borderlands 2 is, om maar gelijk met de deur in huis te vallen, een goede en toffe game. Vele gamers gingen ermee aan de haal op de PC, Xbox 360 en PlayStation 3 en konden ook genieten van een aantal extra uitbreidingen die over de afgelopen twee jaar zijn uitgebracht. Ontwikkelaar Iron Galxaxy Studios is het project aangegaan om Borderlands 2 naar de handheld van Sony te brengen. Daarbij hebben zij niet alleen de volledige game weten te porten naar de Vita, maar ook de zes downloadbare uitbreidingen zijn aanwezig. Wellicht is al deze gamedata ook een groot struikelblok: tijdens het spelen is het regelmatig te merken dat de Vita moeite heeft om alles te verwerken. De framerate daalt en het begint wat te haperen wanneer er te veel in het scherm gebeurt. Al zijn het fracties van secondes, blijft het toch storend. Daarnaast lijkt het of Borderlands 2 grafisch beperkt moest worden door de grootte van het spel. Het ziet er niet slecht uit, maar de PS Vita kan meer aan dan dit. De omgeving en vijanden zien er wat blokkig uit en het draait allemaal niet altijd even vlot. Het is maar de vraag of ze er goed aan hebben gedaan om zoveel data te verwerken in één Vita-game.

borderlands-2-vita-screen

Besturing

Het idee is goed

Voor de console-versie van Borderlands 2 waren alle beschikbare knoppen van de controller geconfigureerd en heeft elk zijn eigen functie. De PS Vita bevat minder knoppen dan de controllers van de consoles, zoals de twee schouderknoppen. Door het ontbreken van deze schouderknoppen zijn er acties die nu uitgevoerd moeten worden op een andere manier zoals rennen, slaan en het gooien van granaten. De ontwikkelaars hebben daarom slim gebruik gemaakt van de aanraakgedeeltes aan de voor- en achterkant, zoals het gooien van een granaat of het uitvoeren van een melee-aanvaal. Het grote nadeel hiervan is dat je de Vita op een bepaalde manier vast dient te houden om de aanval snel uit te voeren – los van het feit dat je regelmatig met je vingers over de achterkant van de Vita beweegt en hierdoor een ongewenste actie uitvoert. Wanneer je een granaat op de gewenste plek wilt werpen zul je goed moeten mikken op het scherm. Dit kan nogal lastig zijn wanneer je je in een hectische situatie bevindt. Daarmee is het idee goed, alleen de uitvoering minder.

borderland_2_08  Borderlands-2-vita

Gameplay

Is zo slecht nog niet

Door de eerdergenoemde minpunten lijkt het alsof de Vita-versie compleet is geflopt. Als je eenmaal bezig bent en jezelf door de af en toe knullige besturing kan werken is de game zo slecht nog niet. Het blijft natuurlijk nog steeds het exacte spel uit 2012, inclusief alle uitbreidingen. Vita-eigenaren die niet in het bezit zijn van een console kunnen Borderlands 2 zo alsnog beleven op hun handheld. Ook de coöperatieve modus is aanwezig waarmee je samen met andere spelers het opneemt tegen alle vijanden. Het enige grote verschil is dat bij de console-versie plek was voor vier gelijktijdige spelers en bij de Vita-versie maar voor twee spelers. Dit is overigens geen slechte keuze gezien, de grootte en hoeveelheid game-data die nu in één Vita-game is gepropt.