Chef

Chef is een leuke film voor iedereen die van lekker eten en een zomers gevoel houdt, dus voor wie niet? Hoewel de film verstoken blijft van enig conflict is het al fascinerend genoeg om naar de kookkunsten van de personages te kijken. De onderlinge relaties die zij onderhouden door middel van sociale media geven de film ondanks sommige ongeloofwaardige stukken een realistisch en herkenbaar karakter.

Hoewel Jon Favreau met rollen in Friends en Swingers al langer actief was brak hij met het regisseren van Iron Man pas echt door. Favreau gaf het startschot van de Marvel-franchise een vervolg, maar deze tweede film werd een stuk minder positief ontvangen. Na Cowboys & Aliens besloot Favreau de regie van Iron Man 3 af te slaan en speelde hij kleine rollen in onder andere The Wolf Of Wall Street. Nu maakt hij met Chef zijn terugkeer als hoofdrolspeler én regisseur.

Chef

Chef Carl Casper (Jon Favreau) heeft de leiding over een van de succesvolste restaurants in Los Angeles. Althans, dat denkt hij. Wanneer een vernietigende recensie verschijnt pleit Casper ervoor het menu te veranderen, maar eigenaar Riva (Dustin Hoffman) is het hier niet mee eens. Ten grote spijt van collega’s Martin (John Leguizamo), Tony (Bobby Cannavale) en Molly (Scarlett Johansson) besluit Casper te vertrekken. Zijn vrouw Inez (Sofia Vergara) komt op het idee om een foodtruck te beginnen en brengt Casper in contact met haar ex-man Marvin (Robert Downey Jr.) om dit mogelijk te maken. Casper is aanvankelijk sceptisch maar ziet het verkopen van authentieke Zuid-Amerikaanse broodjes al snel als een unieke kans om toenadering tot zijn zoon Percy (Emjay Anthony) te vinden.

Chef Foodtruck

Hoewel Chef uiteraard over een chefkok gaat, vertelt de film ook het autobiografische verhaal van Favreau en dan vooral zijn ervaringen met Marvel. Favreau koos er voor om na Iron Man 2 niet nog een keer mensen hetzelfde menu voor te schotelen en maakte een kleinere film om zijn artistieke vrijheid te bewaken. Favreau heeft wel de deelname van Scarlett Johansson en Robert Downey Jr. aan zijn Iron Man-dagen te danken, zij voegen echter weinig toe en lijken vooral aanwezig om wat grote namen op de poster te kunnen zetten. Ook gebeurt er niet veel spannends in de film, Chef Casper komt bij het opzetten van zijn nieuwe onderneming nooit echt voor problemen te staan. Zo komt de truck aanrijden met grote rookpluimen uit de motor, maar kan deze gewoon zonder problemen de reis van Miami naar LA maken.

Hoewel Favreau niet de beste acteur is, ook niet in deze film, zet hij een overtuigende chefkok neer. Helaas komen zijn gerechten gevarieerder over dan zijn persoonlijkheid. Er valt genoeg op Chef aan te merken maar toch is de film erg vermakelijk. Het is fascinerend om te zien hoe de personages hun beroep beoefenen en de lekkerste gerechten klaarmaken. Dit is dan ook geen film om op een lege maag te bekijken. Emjay Anthony levert hier misschien wel de beste acteerprestatie die ik van een kind heb gezien. Zijn personage maakte veelvuldig gebruik van sociale media. Facebook, Twitter en zelfs Vines worden allemaal slim gebruikt en relevant gemaakt voor het verhaal. De manier waarop dit allemaal een rol speelt in de relaties tussen de personages deed het verhaal ondanks de zoetsappigheid realistisch overkomen. Verder zorgt alleen de heerlijk zomerse soundtrack voor een naar gevoel; het is inmiddels alweer herfst.