Doorgaan naar artikel
Recensie: Middle-Earth: Shadow of Mordor
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager
Profiel

Conclusie

Middle-Earth: Shadow of Mordor is een hack and slash game waarin veel mogelijk is. Door de open wereld ben je vrij in de keuzes die je maakt en welke richting je op gaat. Wil je eerst het verhaal volgen of wil je eerst wat Uruks slachten, de keuze is aan jou. Het gevechtssysteem zit goed in elkaar en het is verrassend leuk om groepen Uruks af te slachten tot je aan de top bent om wraak te nemen op de moordenaar van je gezin.

Verschillende games die voorgingen in de wereld van The Lord of the Rings waren niet bijster goed. Met de aankondiging van Middel-Earth: Shadow of Mordor waren de verwachtingen hooggespannen, maar worden deze hoge verwachtingen ook waargemaakt?

Vrijwel iedereen kent of heeft weleens gehoord van de boeken van J.R.R. Tolkien. De boeken en later de verfilming van The Hobbit en The Lord of the Rings werden vol enthousiasme door miljoenen mensen gelezen en bekeken. Het verhaal van Middle-Earth: Shadow of Mordor speelt zich af tussen The Hobbit en The Lord of the Rings in. Hierdoor is er wat ruimte beschikbaar voor de ontwikkelaars om zelf wat personages te creëren. Dit hebben ze ook gedaan in de vorm van een Ranger genaamd Talion. In de intro-scenes wordt al gauw duidelijk dat Talion, een wachter van The Black Gate, in opdracht van de duistere heerser Sauron, gevangen wordt genomen samen met zijn vrouw en zoon. Deze intro is gecombineerd met een tutorial waarin de beginselen van de besturing uitgelegd wordt. In opdracht van Sauron worden de zoon en vrouw van Talion voor zijn ogen vermoord, waarna hij zelf ook zal sterven door het zwaard van een Uruk. Waar Talion eigenlijk zou moeten sterven, wordt hij weer tot leven gewekt door een mysterieuze schim (Wraith) die zich niets meer kan herinneren van zijn verleden. Talion komt weer tot leven en wil wraak nemen op Sauron voor het wegnemen van zijn gezin. Talion besluit samen te werken met de Wraith om het zo op te nemen tegen Sauron en zijn leger.

Aan Uruks geen gebrek

Om ze af te slachten

Al vrij snel in de game merk je dat de gameplay veel weg heeft van twee andere games. Voor degene die de games kennen zullen deze vergelijking gelijk terugzien. Het vechtsysteem is zowat een-op-een gekopieerd uit de Batman Arkham-games, wat overigens erg fijn speelde. Dit geld ook voor Middle-Earth: Shadow of Mordor. Je zult je regelmatig bevinden tussen flinke groepen Uruks die je het liefst willen opvreten. Het is dan wel fijn om je te kunnen verweren en dit wordt gedaan met behulp van een ontwijk- en tegenaanval tactiek. Dit klinkt allemaal vrij simpel en misschien wel saai, maar niets is minder waar. Wanneer je in je eentje een Uruk tegenkomt die een hogere rank heeft, dan is deze moeilijker te verslaan en ze kunnen alarm slaan door op hun hoorn te blazen. Dit zorgt ervoor dat er in een mum van tijd een groepje Uruks op je staan in te hakken.

Door een juiste timing en een combinatie van knoppen te gebruiken, wordt er middels soepele bewegingen een spectaculair gevecht met brute moorden van gemaakt. Dit gevechtsysteem past goed bij de game en is goed te gebruiken bij grote groepen vijanden. Het andere element wat bij een andere game wordt gebruikt is het klauteren van torens, ruïnes en rotsen. Dit klimwerk heeft erg veel weg van de Assassin’s Creed-games. Hierin is helaas wel te merken dat dit iets beter ontwikkeld had mogen worden. Het komt geregeld voor dat je langs een muur sluipt of erop klimt wanneer je dit niet wilt. Dit geld vooral wanneer je op de Caragors (monsterachtige leeuwen) rond loopt.

ShadowofMordor-1  ShadowofMordor-2

Het Nemisissysteem

Brengt je naar de top van de hiërarchie

Door de gruwelijke moord op zijn zoon en vrouw zijn de wraakgevoelens naar Sauron enorm en hij zou dan ook niets liever zijn hoofd eraf hakken. Helaas voor Talion zal hij zijn wraak niet zonder slag of stoot kunnen uiten. Sauron is een heerser bovenaan de top en heeft een heel leger onder zich. Om Talion bij Sauron te kunnen krijgen zal hij voorbij dit leger moeten zien te komen. De ontwikkelaars hebben dit op een goede manier weten neer te zetten. Door middel van het Nemisissysteem wordt elke vijand een onderdeel in het leger van Sauron. Ook in dit leger wordt er gebruik gemaakt van verschillende rangen. Zo zijn er de ‘Grunts’ (soldaten) welke worden aangestuurd door ‘Captains’. Deze captains hebben het voor het zeggen bij de Grunts. Daarboven staan de ‘Bodyguards’, zij zijn de rechterhand van de ‘Warchiefs’ welke de hoogste rang hebben in het leger van Sauron.

Het leuke van dit systeem is dat het continu in beweging is. Een soldaat die Talion in het heetst van de strijd weet te vermoorden zal worden gewaardeerd door zijn Captain en zal een promotie maken. De Grunt zal hierbij stijgen in rang en moeilijker worden om de volgende keer te verslaan. Elke Uruk wil zich hogerop werken binnen het leger van Sauron wat ervoor zorgt dat er ook een onderlinge strijd is tussen de Uruk. Om zichzelf in een hogere rang te plaatsen, zullen ze dan ook regelmatig met elkaar op de vuist gaan tot de dood erop volgt. Om het een beetje makkelijk te maken voor Talion zal hij strategisch te werk moeten gaan en de zwakke pionnen moeten uitschakelen. Door middel van dit Nemisissysteem is te zien welke Uruk bij welke Captain of Warchief een zwaktepunt is. Dit zorgt ervoor dat je niet doelloos elk kamp inloopt en daar iedere Uruk afslacht, maar dat je gerichter kan zoeken naar de Uruk die jou dichter bij Sauron brengt. Daarnaast krijg je bij het doden van een Captain of Warchief een ‘rune’. Deze rune is een toevoeging op een wapen waarmee hij extra voordelen krijgt. Bijvoorbeeld het terugkrijgen van pijlen wanneer hij een Uruk dood met een schot door het hoofd. De runes zijn goed in balans en zorgen voor wat extra’s, maar maken de game niet te makkelijk.

ShadowofMordor-3

Samenwerking met Wraith

Biedt ander perspectief

 Talion neemt het niet volledig in zijn eentje op tegen het leger. Hij krijgt ondersteuning van de Wraith waardoor hij meer tot zijn beschikking heeft in zijn strijd voor bittere wraak. Wanneer Talion de kracht van Wraith gebruikt, kan hij onder andere een pijl schieten om zo vijanden op afstand uit te schakelen. Wat ook goed in je voordeel gebruikt kan worden, is het zicht van Wraith. Alle vijanden worden blauw gekleurd en rood wanneer ze een hogere rang hebben. Er zijn ook groen gekleurde vijanden aanwezig, dit zijn de vijanden die informatie bevatten over de Captains en Warchiefs. Om deze informatie te krijgen, dien je de Uruk te pakken en te ondervragen waarna je hem ontdoet van zijn hoofd. Zo wordt er belangrijke informatie bekend over een betreffende Captain of Warchief. Er wordt bijvoorbeeld bekendgemaakt wat de zwaktepunten zijn, maar ook waar hij immuun voor is. Dit zorgt voor een leuk element in de game, namelijk het rondsluipen. De Uruks met informatie worden vaak omringd door andere Uruks. Door goed rond te sluipen en de Uruk proberen te lokken naar een afgelegen plekje kun je hem ongezien te grazen nemen en hem rustig ondervragen.

ShadowofMordor-4

Shadow of Mordor

Een duistere omgeving

Volgens de boeken en de films bestaat een gedeelte van Middle-Earth uit prachtige omgevingen met mooie groene heuvels en vrolijke hobbits. Hoewel de omgevingen in Middle-Earth: Shadow of Mordor er nogal grauw uitzien is het wel goed neergezet in combinatie met het verhaal van de game. Het slachten van Uruk is nou eenmaal niet fleurig en vrolijk. De scenes bij de missies zien er prachtig uit en sluiten goed aan op het verhaal en de opdracht. Door gebruik te maken van willekeurig gegenereerde namen en verschijningen van de Uruk kom je zelden dezelfde Captain of Warchief tegen. Ze zien er prachtig ontwikkeld uit en hebben allemaal een eigenschap waaraan ze hun naam hebben verdient. Úrug the Bloody zal bijvoorbeeld helemaal bedekt zijn met bloed. Ook hun namen worden door een duistere stem omgeroepen op je tv en verschijnen in beeld in de vorm van een afbeelding met de eigenschappen, wat het allemaal extra duister maakt.