Recensie: FIFA 15
Dirk H. Wolthuis
Dirk H. Wolthuis

FIFA 15 een oordeel toekennen voelt arbitrair, het spel mist richting en het is daarom onmogelijk te zeggen of de game de goede richting opgaat. Wel biedt FIFA 15 ontzettend veel waar voor zijn geld en kun je het spel oneindig lang doorspelen. Echter kon dat ook wel met FIFA 14. Is FIFA 15 dan een beter spel dan zijn voorganger? Het is voornamelijk een ander spel, welke problemen oplost maar ook nieuwe creëert. FIFA 15 is één ding zeker, en dat is het meest realistische en aantrekkelijkste voetbalspel tot nu toe.

FIFA 15 is het meest fotorealistische voetbalspel tot nu toe. Het maakt voor het eerst gebruik van wat de PlayStation 4 en Xbox One te bieden hebben en dat vertaalt zich naar prachtige wedstrijdbeelden. Volgens EA blinkt deze versie van FIFA uit in de interactie tussen spelers, die nu merkbaar boos op elkander worden als je net iets te hard getackeld wordt. Al met al is FIFA 15 qua presentatie goed gegroeid. Maar is FIFA 15 ook een beter spel? Eigenlijk niet, er is zoveel veranderd dat die vraag onmogelijk te beantwoorden is.

EA gooit bijna op jaarlijkse basis het spel compleet om. Nieuwe technologie zorgt ervoor dat de spelers en de bal merkelijk anders reageren dan voorgaande installaties. Het is moeilijk om te zeggen of EA dit doet om te kunnen verantwoorden dat er elk jaar een nieuwe FIFA-game verschijnt of het onmogelijk is om een voetbalspel te maken dat overeenkomt met het idee dat miljoenen voetbalfans hebben. Al met al komt het erop neer dat de FIFA-franchise niet een duidelijk richting opzoekt.

FIFA 15

Content

De meest sfeervolle voetbalgame ooit

FIFA 15 is de meest complete voetbalgame ooit gemaakt. Elke modus die jezelf voor kunt stellen als voetbalfan zit in de game verwerkt en doen precies wat ze moeten doen. Je hebt de keuze om offline aan een carrière te beginnen als speler of manager. Daarnaast kun je met jouw gemaakte voetballer online spelen en is Ultimate Team weer aanwezig: een modus waarin kaarten van voetballers verzameld om een team samen te stellen. Deze modi zijn allemaal even uitgebreid en als je van FIFA-games houdt hoef je jezelf nooit een moment te vervelen.

FIFA 15

De sfeer in het stadium is flink onderhanden genomen; de tribunes zijn beter aangekleed en het publiek reageert beter op situaties die zich op het veld voordoen. Spelers zelf zijn ook een stap vooruit gegaan, ze raken geïrriteerd op tegenstanders die te hard inkomen en helpen elkaar bij een valpartij overeind. Hoewel deze sfeerverhogende toevoegingen de eerste potjes duidelijk merkbaar zijn, valt alles na een poosje toch in herhaling. Daarnaast is er nog ruimte voor verbetering: mijn spelers gaan nog steeds uit hun dak als ze in de 89ste minuut een eredoelpunt scoren bij een fikse achterstand.

Gameplay

Nieuwe aanpassingen, nieuwe problemen

Op het eerste gezicht lijkt er weinig veranderd te zijn aan FIFA 15, maar schijn bedriegt. De wetenschap achter de bal is veranderd, wat ingrijpende gevolgen heeft. Ten eerste is het schieten in het nieuwe deel een stuk moeilijker geworden, wat voor meer missers zorgt. Daarnaast kunnen snelle spelers makkelijker van richting wisselen, waardoor aanvallen een stuk makkelijker is geworden. Beginnelingen kunnen nu simpel de bal in alle richtingen aannemen wat het spel een stuk toegankelijker maakt. Spelers lijken in vergelijking met vorige games bijna lichter te zijn, iedereen is flexibel in vergelijking met de tanks van vorig jaar.

FIFA 15

Hoewel het vaak leuk is om aan te vallen hebben de snellere en lichtere spelers geen goed effect op de balans van het spel. Zelfs de mindere spelers kunnen langs een veteranen-verdediging om vervolgens een schot op doel te wagen. Dit komt deels doordat het moeilijker is geworden om te verdedigen. Waar vaak op X-knop (A-knop) drukken genoeg was om aanvallers voor te blijven, is het in het vijftiende deel hard werken. De keepers zijn de andere grote aanpassing. Waar ze in het vorige deel nog als man van steen fungeerde, zijn deze nu net zo flexibel als de aanvallers van FIFA 15. Ze zijn sierlijk in hun bewegingen, reageren meer realistisch op situaties en zijn vaak op de 16-meterlijn te vinden om ballen weg te trappen. Echter zorgen de nieuwe keepers er wel voor dat vaak ballen worden losgelaten die ze best hadden kunnen houden.

Naast deze fundamentele veranderingen lost het nieuwe deel veel kleine problemen op. Zo kun je bijvoorbeeld in Ultimate Team meerdere items die je gekocht hebt in één keer toewijzen aan je club. Daarnaast zijn de zoekfuncties verbeterd en is onder andere het scouten van spelers in de carrière-modus uitgebreid. EA heeft ook de mogelijkheid om spelers met vrienden te ruilen in Ultimate Team geschrapt om ‘coin-trading’ tegen te gaan. Maar mocht je als nog je hard verdiende euro’s uit willen geven aan een spel, er bestaat al een site die 10 miljoen FIFA-muntjes verkoopt voor slechts 1.780 euro. Een koopje.

Multiplayer

De verbinding blijft tergend

Toch blijven sommige problemen onopgelost. Het komt te vaak voor dat je na een potje online voetballen de verbinding met EA verliest, je punten afgepakt worden en de aankomende wedstrijden minder munten krijgt. Dit soort problemen kunnen na de zoveelste versie van Ultimate Team niet meer, vooral als je bedenkt dat meer dan de helft van alle ingame-aankoopinkomsten van EA uit de betreffende modus komen.