Recensie: LittleBigPlanet 3
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

LittleBigPlanet 3 is een leuke en uitdagende game die voor uren aan gameplay zorgt. Dankzij de create en share optie wordt de gameplay zelfs bijna oneindig uitgebreid. Het is het leukste om met twee man te spelen en dankzij de shareplay-optie kan dit met iemand die de game niet heeft, maar wel over een PS4 beschikt.

te Aankomende woensdag gaat Sackboy een nieuw avontuur aan. Na zijn twee eerdere avonturen op de consoles en zijn mobiele avontuur op de PlayStation Vita, is het nu tijd voor een nieuw avontuur op de nieuwste console van Sony, de PlayStation 4. De game verschijnt ook voor de Playstation 3, maar wij hebben de game gespeeld op de PS4.

Sackboy is ondertussen wereldwijd beroemd als held en als iemand bij wie creativiteit een belangrijke factor is. Het is dan ook daarom dat zijn hulp (onvrijwillig) wordt ingeroepen wanneer er een wereld beroofd dreigt te worden van zijn creativiteit. Het verhaal, dat altijd al een ondergeschikte rol speelde in de games, is ook dit keer niet het belangrijkste. Niet erg, want de gameplay compenseert dit altijd meer dan voldoende.

De basis in LittleBigPlanet 3 is niet veranderd. De game draait nog altijd om Sackboy die met zijn creativiteit werelden kan veranderen en verbeteren. Daardoor is hij in staat om bepaalde obstakels te overwinnen en te trotseren en levels en werelden met gemak te halen. Nieuw in LittleBigPlanet 3 zijn de vrienden van Sackboy. Afkomstig uit de wereld die hij moet redden, dit zijn Oddsock, Swoop en Big Toggle. Alledrie hebben ze een eigenschap die hen uniek maakt en de gameplay meer variatie geeft.

LittleBigPlanet 3

Net als in de eerdere delen speel je LittleBigPlanet 3 alleen of met z’n tweeen. Meer dan ooit is het verstandig met twee man te spelen. Sterker nog, alleen kun je het spel niet voor honderd procent uitspelen. Dit werkt niet storend, maar ben je een echte trophy-hunter en wil je voor de platinum-trophy gaan, dan zal je echt een vriend of vriendin moeten vragen mee te spelen. Ideaal is natuurlijk dat Sony nu shareplay heeft ontwikkeld, waardoor iemand op een andere PS4 zonder game offline mee kan spelen.

LittleBigPlanet 3 is het eerste deel op de PS4 en dat is te zien. De game ziet er prachtig uit en speelt dankzij de patch die de eerste dag uitkomt soepel. Sackboy ziet er in LittleBigPlanet 3 bijvoorbeeld echter uit dan ooit en ook de wereld lijkt steeds meer op een fabuleuze sprookjeswereld.

Natuurlijk zijn de woorden Play, Create en Share nog altijd heel belangrijk. Spelen is voor iedereen die wil. Maken is voor iedereen die er zin in heeft en delen voor iedereen die trots is op zijn of haar level. In de onderstaande trailer wordt hier meer over uitgelegd.