Recensie: The Crew
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

The Crew is een vermakelijke game en zit boordevol missies en bezienswaardigheden. Het is een genot om het volledige landschap te doorkruisen van de Verenigde Staten en onderweg opdrachten uit te voeren. Het speelplezier wordt helaas onderdrukt door onder andere de AI van medebestuurders en het ongewenst starten van missies. Als ze dit weten aan te passen is The Crew een spel dat je voor een langere periode met plezier kunt spelen

Eerder dit jaar kwamen Forza Horizon 2 en Driveclub uit, twee openwereld racegames waar velen naar uit keken. Nu is The Crew van Ubisoft aan het rijtje toegevoegd. De verwachtingen voor het spel waren hoog en The Crew zou dé racesensatie van het jaar moeten worden. Is dit ook gelukt?

Je kruipt in de huid van Alex Taylor die samen met zijn broer, tevens leider van de criminele bende 510, een ontmoeting heeft met andere bendeleden om een conflict te bespreken. Spijtig genoeg loopt dit gruwelijk uit de hand en in het heetst van de strijd wordt zijn broer in koele bloede vermoord door een corrupte FBI-agent genaamd Shiv. Aangezien jij op het plaats delict wordt aangetroffen draai jij de bak in voor de moord op je eigen broer. Na vijf jaar brommen krijg je een deal toegeschoven van FBI-agente Zoë. In ruil daarvoor zal Alex voor de FBI moeten infiltreren bij de 510 bende en informatie zien te krijgen om Zoë te helpen met het neerhalen van deze corrupte agent. Alex neemt deze deal met beide handen aan, hij wil immers wraak nemen op de moordenaar van zijn broer. De 510 bende onderneemt naast illegale races ook het transport van allerlei verboden middelen op zich. Alles wat ze in een auto kunnen krijgen vervoeren ze. Aan Alex de taak om zich bekend te maken binnen de organisatie en zich naar de top proberen te werken om dichterbij Shiv te komen. Dit verhaal zou zomaar uit een willekeurige Fast and the Furious-film gekopieerd kunnen zijn en is allemaal vrij voorspelbaar. Hoewel het geen baanbrekend verhaal zorgt het wel voor een acceptabele rede om naar de verschillende gebieden te gaan.

Bij het spelen van The Crew vallen gelijk een aantal dingen op. Één daarvan is hoe gigantisch groot de openwereld is. De complete omgeving van de Verenigde Staten is in de game verwerkt inclusief de bekende trekpleisters. Denk hierbij aan de Niagara Falls, Mount Rushmore en de Grand Canyon. Het vrijuit rondrijden is daarbij een genot en neemt letterlijk uren in beslag. Wanneer je besluit om op een roadtrip dwars door de V.S. te gaan merk je dat je toch al gauw een uurtje onderweg bent, en dan moet je nog flink doorscheuren ook. Deze complete wereld ligt voor je voeten en kan zonder laadtijden worden doorkruist. Om dit alles zonder laadtijden soepel te laten lopen zal er ingeleverd moeten worden op andere gebieden. Denk hierbij aan mindere graphics als het om de omgeving gaat. Het ziet er niet zo mooi uit en is af en toe wat levenloos. Daarnaast komt het ook regelmatig voor dat zowel auto’s als gebouwen zomaar ineens in beeld verschijnen waarbij andere dingen al lang te zien zijn. Deze tekortkomingen zijn minimaal en mogen de pret niet drukken.

the crew 1

Deze grote openwereld zit vol verhaalmissies, maar daarnaast zijn er ook veel andere opdrachten verspreid over heel Amerika. Ze worden geactiveerd wanneer je door een soort van poortje rijdt. Je kunt op weg naar je hoofdmissie (of als je willekeurig rondscheurt) de zijmissies oppakken als je er voorbij komt. Dit brengt helaas ook een groot minpunt met zich mee. Wanneer je je route hebt ingesteld en je rijdt per ongeluk door het poortje omdat je net een andere auto inhaalt dan wordt de zijmissie gestart en is je ingestelde route verdwenen. Dit kan weleens voor frustraties zorgen wanneer je net op weg bent naar je verhaalmissie. Het is overigens wel van belang om de zijmissies te doen en zo aan betere onderdelen te komen voor je auto. In The Crew zijn RPG-elementen verwerkt wat ervoor zorgt dat je op zoek gaat naar specifieke onderdelen die jij graag wilt monteren op je auto. Heb je dit onderdeel eenmaal gewonnen door de opdracht te voltooien dan kun je er meteen voor kiezen om het onderdeel op je auto te plaatsen. Dit geeft als resultaat dat je auto per direct verbeterd wordt. Zorgt een onderdeel voor mindere specificaties, dan wordt dat duidelijk aangegeven en kun je ervoor kiezen om het onderdeel niet te gebruiken. Dit principe is niet nieuw in de racewereld maar zorgt wel voor een vernieuwde speelvorm en een verslavingsfactor. Het is namelijk erg vervelend wanneer je een bepaalde uitlaat op je auto wil, maar je krijgt de opdracht niet voltooid omdat je tijd simpelweg niet scherp genoeg is.

The Crew 2

Als je er eenmaal een aantal uurtjes doorheen hebt gedraaid heb je het gevoel dat je al een heel eind gevorderd bent in de game. The Crew is echter zo groot en er is zoveel te doen dat die aantal uurtjes niet veel betekenen in dit spel. De hoeveelheid missies en de grootte van de speelwereld biedt voldoende om weken van te kunnen genieten. Daarbij komt dat je missies ook op meerdere manieren kunt spelen. Zo krijg je bij het starten de keuze of je hem als solo wilt spelen of als coopmissie, wat de beter bij de insteek van het spel past. Het is de bedoeling dat er een “crew” wordt gemaakt waarin je met vrienden als team samenwerkt. Nu kun je heel veel missies alleen spelen, maar Ubisoft zorgt ervoor dat sommige opdrachten niet alleen haalbaar zijn. De speler wordt min of meer gedwongen om met vrienden af te spreken om online te spelen. Er is overigens wel een optie aanwezig om uitnodigingen te versturen aan medeweggebruikers in het spel (deze moeten wel in je omgeving rijden). Dit is een goed alternatief wanneer je geen vrienden hebt die het spel in hun bezit hebben of wanneer je vrienden niet online zijn. Het grote nadeel hiervan is alleen dat de medespelers vaak bezig zijn met andere dingen en geen zin hebben om je vergezellen wat als gevolg heeft dat je nogal lang moet wachten om een team compleet te krijgen.

the crew 3

Om The Crew nog meer te onderscheiden van andere racegames is het mogelijk om een en dezelfde auto om te bouwen in verschillende stijlen. Zo kan een sportauto worden voorzien van een straatracepakket, maar met behulp van een dirt-pakket wordt je sportauto omgetoverd naar een racemonster wat beter geschikt is voor onverharde wegen. Heb je een auto met het verkeerde pakket dan zal je het in de race afleggen tegen auto’s met het juiste pakket. Een leuke toevoeging aan het spel omdat er zo voor wordt gezorgd dat je echt op zoek gaat naar specifieke pakketten en onderdelen en zo met je favoriete auto in elke omgeving kan racen. Zo is er een street, dirt, raid, circuit, performance en full stock pakket beschikbaar en kan deze op elk gewenst moment (mits je het pakket hebt gekocht bij de lokale dealer) gemonteerd worden op je auto. Het nadeel hiervan is dat er weinig variatie is qua beschikbare auto’s. Er wordt nu meer de nadruk gelegd op dezelfde auto’s in verschillende stijlen.

the crew 4

Hoewel The Crew een vermakelijk game is waarmee je uren zoet bent zijn er ook veel dingen die voor irritaties zorgen. Computertegenstanders, bijvoorbeeld de politie of een tegenstander, zijn op alles voorbereid. Er zijn missies waarbij je een tegenstander moet rammen om hem uit te schakelen. Wanneer je hem een beuk wil verkopen of op hem inrijdt wanneer je een stuk weg afsnijd zal het vaak voorkomen dat hij net op dat moment gas terug neemt of afremt. Als gevolg zul je hem niet raken, maar vervolgens wel tegen een muur of tegenligger rijden. Daarnaast maken ze vreemde manoeuvres en nemen ze bochten die jij bij lange na niet kunt maken. Het zorgt voor irritaties en heeft invloed op het speelplezier. Ondanks dat het een arcaderacegame is had het best realistischer mogen zijn. Zo komt het regelmatig voor dat je de ene keer een boom of vangrail raakt en als een stuiterbal terugschiet en de andere keer raak je net een auto waar je langs afrijdt en is je auto total loss. Hopelijk zullen ze dit met patches verhelpen om het speelplezier te verhogen.