Doorgaan naar artikel
Rainbow Six: Siege
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Tom Clancy’s Rainbow Six is een wereldberoemde franchise die inmiddels al bijna 20 jaar bestaat. Met het nieuwste deel, Rainbow Six: Siege wordt een nieuwe weg ingeslagen.

In dit nieuwste deel wordt vooral gefocust op de multiplayer. Spelers zullen vijf-tegen-vijf strijden. Vijf verdedigers moeten een locatie, bijvoorbeeld een kamer in een huis, verdedigen, terwijl de aanvallers deze moeten overnemen. Het is nog afwachten wat de situatie wordt als je thuis in je eentje achter je PC zit te spelen, maar onze speelsessie was intens. Je gaat allereerst op zoek naar de verdedigers en in welk gedeelte van het huis ze zich bevinden en dan ga je plannen hoe je ze uitschakelt. Drie mensen gingen via de trap naar beneden en stormde simpelweg de kamer in, terwijl twee anderen de vloer van de kamer erboven opbliezen, een granaat naar beneden gooiden om de tegenstanders te verblinden en zo schakelden we iedereen uit.

Je hebt zoveel tot je beschikking, alles; van explosieven om muren op te blazen, tot het controleren van camera’s. Als je met een goede strategie komt en het ook daadwerkelijk werkt, geeft dat een enorm goed gevoel. Ook voelt het spel realistisch, zonder dat de gameplay daar ook maar iets voor in hoeft te leveren. Sterker nog, de gameplay wordt alleen maar versterkt door dit gevoel van realisme.

Rainbow Six: Siege is precies hoe ik als kind droomde dat shooters ooit zouden worden. De sterke mix van realisme en een grote hoeveelheid opties en strategieën tot je beschikking zorgen voor een bijzondere ervaring. De enige vraag is: hoe lang blijft dit fris en origineel? Kun je rustig duizend potjes spelen, of heb je na de honderdste keer alles wel gezien? Dat is eigenlijk de enige onzekerheid die het spel biedt. 1 December 2015 verschijnt het spel wereldwijd en dan zullen we antwoord krijgen op die vraag.