Doorgaan naar artikel
Het beste van 10 jaar YouTube
Douwe Knook
Douwe Knook
Profiel

Dit jaar is het 10 jaar geleden dat YouTube opgericht werd. In februari 2005 ging het platform online en sindsdien is het succes ongekend. Slechts een jaar na de oprichting werd YouTube al opgekocht door Google voor een bedrag van meer dan 1,5 miljard dollar. Een geluk voor de oprichters want zij konden op dat moment nauwelijks de kosten nog betalen om de website in de lucht te houden. Wat begon met een onbeduidende video getiteld Me at the Zoo is uitgegroeid tot een van de best bezochte websites ter wereld.

Met maar liefst 1 miljard gebruikers is de invloed is YouTube onderhand een belangrijke speler geworden in de entertainment industrie.In 2009 begon YouTube in samenwerking met een groot aantal bekende artiesten VEVO: kanalen waar deze artiesten hun videos konden uploaden en een vergoeding kregen op basis van het aantal keren dat de clips bekeken werden. Terwijl MTV nauwelijks nog muziekvideos vertoonde, bleken deze het op YouTube nog altijd prima te doen. Daarnaast begint ook de televisie-industrie de adem van YouTube in haar nek te voelen. Hoewel YouTube natuurlijk geen Netflix of HBO is, met hoge kwaliteit series, begint de (semi-)amateur content op het platform toch steeds serieuzere vormen aan te nemen. Denk bijvoorbeeld aan het populaire Epic Rap Battles of History of de film gerelateerde Honest Trailers en Cinema Sins. Met name sinds het opheffen van de limiet van 10 minuten voor video’s heeft dit een vlucht genomen. Steeds meer kanalen bieden zelfs hele shows aan. Bovendien beginnen ook steeds meer televisieprogramma’s (delen van) hun programma’s op YouTube te zetten.

YouTube 2005

Toch blijft YouTube natuurlijk vooral bekend van de korte (amateur) filmpjes. Het succes hiervan heeft zelfs een geheel nieuwe term ter wereld gebracht: de viral. Dit zijn (meestal korte) filmpjes die in een korte tijd enorm populair worden. Enkele van de bekendste zijn bijvoorbeeld Charlie Bit My Finger, Sneezing Panda en Star Wars Kid. Bij NWTV heeft onze eigen viral Stay Connected natuurlijk een speciaal plekje in ons hart.

Naast eenmalige video’s die extreem populair worden, zien we op YouTube ook steeds vaker trends ontstaan waarbij grote groepen gebruikers meedoen. De meest recente is natuurlijk de Ice Bucket Challenge. Toch zijn er ook tijdlozere trends zoals de eindeloze stroom kattenvideo’s die YouTube bijna dreigen over te nemen. Het lijkt haast of alle kattenbezitters ter wereld niks beters te doen hebben dan dag en nacht met een camera achter hun huisdier aanlopen. Opvallend is echter dat de populairste YouTube-kat geen echt exemplaar is. De meest bekeken kattenvideo is namelijk de animatievideo Nyan Cat. Een andere trend die voorgoed bij ons lijkt te blijven is de ‘Rickroll’. Het idee hierachter is simpel: je deelt een link online en vertelt hierbij dat het iets super interessants is, in plaats daarvan worden mensen die op de link klikken doorverwezen naar de videoclip van Rick Astley’s Never gonna Give you Up. Hoewel je zou verwachten dat dit snel verveled wordt, kan de wereld er geen genoeg van krijgen: in totaal hebben mensen elkaar de afgelopen 10 jaar namelijk meer dan 70 miljoen keer ‘gerickrolld’.

YouTube 2015

Toch is de ‘Rickroll’ lang niet het meest onverklaarbare van YouTube. Wat te denken bijvoorbeeld van de meest succesvolle YouTube video aller tijden: Psy’s Gangnam Style. De video van de Koreaanse artiest met zijn gekke dansje heeft ruim twee miljard kijkers en wordt wereldwijd nog altijd dagelijks een miljoen keer bekeken. Ook in de lijst met populairste muziekvideo’s in Nederland staat Psy stijf bovenaan. In dit lijstje wordt hij gevolgd door populaire popsterren als Shakira, Katy Perry en Stromae. De enige Nederlander in de top 10 is Gers Pardoel met zijn nummer Ik Neem Je Mee.

Naast het overzicht van de populairste muziekvideo’s in Nederland heeft YouTube ook een overzicht gemaakt van de populairste video’s in Nederland in het algemeen. Deze lijst vind je hieronder. Voor degene die nog geen genoeg heeft van YouTube trends en video’s heeft het bedrijf afgelopen maand ook een blog bijgehouden waarop de leukste trends besproken worden. Wij kunnen er in elk geval geen genoeg van krijgen en zeggen gefeliciteerd en op de volgende 10 jaar!

De 10 meest bekeken video’s in Nederland:

1. Wheels On The Bus |Plus Lots More nursery Rhymes | 54 Minutes Compilation from LittleBabyBum
2. Charlie bit my finger – again
3. Play Doh Ice Cream cupcakes playset playdough b Unboxingsurpriseegg
4. Lees mee met nijntje (officieel filmpje van nijntje)
5. Amira (9) verbijstert iedereen met opera
6. The Annoying Orange
7. Vierjarige Tristan danst Gangnam style in Belgium’s got Talent
8. Susan Boyle – Britain’s got Talent 2009 Episode 1 – Saturday 11th April | HD High Quality
9. Samenvatting Spanje-Nederland 1-5 WK 2014
10. Homeless Boy Steals The Talent Show