Ricki and the Flash
Feargal Agard
Feargal Agard

Ricki and the Flash gaat over Ricki die haar droom als rock-zangeres van de band The Flash heeft verwezenlijkt en daarmee haar kinderen heeft verwaarloosd. Gaat het haar lukken om haar dochter door een zware tijd te helpen? Het is een swingende, hartverwarmende, realistisch overkomende film, gevuld met komische oncomfortabele momenten.

Ricki and the Flash is nu te koop op DVD en Blu-Ray.

Ricki and the Flash vertelt het verhaal van Linda Brummel (Meryl Streep) die zich de naam Ricki Rendazzo heeft toegeëigend, omdat ze haar droom als rock-zangeres/gitarist van de band “The Flash” achterna heeft gezeten en daarmee haar kinderen heeft verwaarloosd. Op een dag belt haar ex-man Pete (Kevin Kline) haar op. Die geeft aan dat hun dochter Julie (Mamie Gummer) haar hulp nodig heeft. Ricki komt er al snel achter dat de situatie veel erger is dan ze dacht. Ze doet haar uiterste best om Julie op het rechte pad te krijgen. Ook ontmoet ze haar zoons Josh (Sebastian Stan) en Adam (Nick Westrate). Maar dan gaat het al snel bergafwaarts: ze haten haar. Greg (Rick Springfield), haar gitarist, heeft er genoeg van dat ze niet toe geeft aan de liefde die ze voor elkaar delen. En als ze Maureen (Audra McDonald) de stiefmoeder van haar kinderen ontmoet, wordt het al snel tijd om weer uit hun leven te stappen. Als ze een uitnodiging krijgt om naar haar zoons trouwerij te gaan, begint ze dan toch te twijfelen. Zal ze naar de trouwerij gaan? Gaat het haar lukken om de trouwerij te overleven? Zal ze de liefde die ze voelt voor Greg openlijk delen? Vindt ze eindelijk een moment van verzoening met haar familie?

1288050 - RICKI AND THE FLASH

Ricki and the Flash is een verzoeningsverhaal tussen een moeder en haar kinderen. Het gaat hierbij om de gemoedstoestand en niet een extreme verandering. Ricki is getrouwd met haar levensstijl als rock zangeres en gitarist, ook al heeft het haar geheel niet rijk gemaakt. We zijn gewend een karakter een hele ommekeer te zien maken in zowel uiterlijk en innerlijk, maar dat is niet altijd nodig. Het doel is om te tonen hoe een moeder met deze situatie omgaat, ze toont haar liefde want ze is erg in shock als ze over alle gebeurtenissen van Julie’s leven hoort en ze wil haar dochter helpen door haar te vertroetelen, maar wat het belangrijkst is ze wil haar liefde delen. Alleen is Ricki geen traditionele moeder en ze past niet in de omgeving die haar kinderen gewend zijn: de Mid-Westerse mentaliteit, waar iedereen vriendelijk, netjes en/of gelovig is. Daarbij wonen ze in een chique en dure omgeving, dus Ricki wordt al heel snel als prostituee aangezien. Ricki moet zich hier tegen weren en zich staande houden: ze moet bewijzen dat ze wel degelijk een goed mens is en dat ze tot verzoening kan komen.

Het sterkste punt in deze film is de toon, die weerspiegeld wordt in de geloofwaardige en natuurlijke wijze van acteren. Het is niet noodzakelijk de sterkste manier van acteren, maar het is een natuurlijke manier van acteren omdat het als echt overkomt. Zo maken wij mensen drama mee in het dagelijks leven. Het is een komediedrama, meestal zou alles flink overdreven worden. Het acteren van de gebeurtenissen en de acties zou overdreven worden, zodat we hard kunnen lachen en stil kunnen zijn op de wat sympathieke momenten. Maar dat is niet hoe het in deze film eraan toe gaat: op een realistische en timide wijze is de film gevuld met grappige opmerkingen, frustraties die worden geuit, gekke acties die worden uitgehaald en vreemde, haast benauwde situaties waar Ricki in verkeert. De dochter van Meryl Streep speelt de dochter van Ricki Rendazzo. Moeder en dochter hebben samengewerkt in deze film en dat heeft daadwerkelijk realisme en diepgang toegevoegd aan de band die ze moesten uitbeelden. Dit is het mooiste voorbeeld dat aantoont dat de natuurlijke wijze van acteren het sterkste punt is.

1288050 - RICKI AND THE FLASH

Het plot van het verhaal is niet super sterk, maar dat moet je niet afschrikken. Het plot voelt niet sterk aan vanwege het feit dat er geen grootse dramatische plottwisten plaats vinden en omdat er geen duidelijke lijn van verandering is in het leven van Ricki. Het kan wel beleefd worden als sterk omdat het verhaal men raakt op het thuisfront vanwege de echtheid. Het verhaal kan zich dichtbij huis voordoen. Men kan zich verplaatsen in zowel de situaties van Ricki als die van haar kinderen en de andere karakters.

Het mooiste aan de film, waardoor het geheel ook wel als een musical aanvoelt, is de livemuziek die in de film echt wordt uitgevoerd door Meryl Streep, Rick Springfield en de overige bandleden. De muziek fungeert zowel als soundtrack maar ook als entertainment. Het maakt de sfeer in de film gezellig en leuk, en het brengt de karakters op verschillende manieren bij elkaar. Een zeer swingend aspect van de film.

Ricki and the Flash is een prachtige en gezellige familiefilm. geen aanrader voor de kijker die op zoek is naar een spektakel of een flinke komediedrama. Het is een film voor de kijker die van Meryl Streep houdt, voor degene die haar wil zien acteren met haar dochter en voor degene die van een leuke film belevenis houdt die zowel als leerzaam en swingend entertainment ervaren kan worden. Een hartverwarmende, realistische film gevuld met komische, oncomfortabele momenten.